ଶ୍ରୀମଦ୍ ଭାଗବତ ମହାପୁରାଣ
॥ ଓଁ ନମୋ ଭଗବତେ
ବାସୁଦେବାୟ ॥
॥ ଅଷ୍ଟମସ୍କନ୍ଧ ॥
ପ୍ରଥମ ଅଧ୍ୟାୟ
ମନ୍ବନ୍ତରମାନଙ୍କର ବର୍ଣ୍ଣନା
ରାଜୋବାଚ
ସ୍ୱାୟମ୍ଭୁବସ୍ୟେହ
ଗୁରୋ ବଂଶୋଽୟଂ ବିସ୍ତରାଚ୍ଛ୍ରୁତଃ ।
ଯତ୍ର ବିଶ୍ୱସୃଜାଂ
ସର୍ଗୋ ମନୂନନ୍ୟାନ୍ ବଦସ୍ୱ ନଃ ॥ ୧॥
ରାଜା ପରୀକ୍ଷିତ
ପଚାରିଲେ – ଗୁରୁଦେବ ! ସ୍ବାୟମ୍ଭୂବ ମନୁଙ୍କର ବଂଶର ବିସ୍ତାର ବିଷୟରେ ତ ମୁଁ ଶୁଣିଲି | ଏହି
ବଂଶରେ ତାଙ୍କ କନ୍ୟାମାନଙ୍କ ଦ୍ବାରା ମରୀଚି ଆଦି ପ୍ରଜାପତିମାନେ ନିଜର ବଂଶ-ପରମ୍ପରା ପ୍ରଚଳିତ
ରଖିଥିଲେ | ଏବେ ଆପଣ ଅନ୍ୟ ମନୁମାନଙ୍କର ବର୍ଣ୍ଣନା କରନ୍ତୁ |
ଯତ୍ର ଯତ୍ର
ହରେର୍ଜନ୍ମ କର୍ମାଣି ଚ ମହୀୟସଃ ।
ଗୃଣନ୍ତି କବୟୋ
ବ୍ରହ୍ମଂସ୍ତାନି ନୋ ବଦ ଶୃଣ୍ୱତାମ୍ ॥ ୨॥
ବ୍ରହ୍ମନ୍ !
ଜ୍ଞାନୀ ମହାତ୍ମାମାନେ ଯେଉଁ-ଯେଉଁ ମନ୍ବନ୍ତରରେ ମହାମହିମ ଭଗବାନଙ୍କର ଯେଉଁ-ଯେଉଁ ଅବତାର ଏବଂ
ଲୀଳାମାନଙ୍କର ବର୍ଣ୍ଣନା କରିଥାଆନ୍ତି, ଆପଣ ତାହା ମୋତେ
ଶୁଣାନ୍ତୁ | ମୁଁ ଶ୍ରଦ୍ଧାପୂର୍ବକ ତାହାର ଶ୍ରବଣ କରିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରୁଛି |
ଯଦ୍ୟସ୍ମିନ୍ନନ୍ତରେ
ବ୍ରହ୍ମନ୍ ଭଗବାନ୍ ବିଶ୍ୱଭାବନଃ ।
କୃତବାନ୍ କୁରୁତେ
କର୍ତା ହ୍ୟତୀତେଽନାଗତେଽଦ୍ୟ ବା ॥ ୩॥
ଭଗବନ୍ !
ବିଶ୍ବଭାବନ ଭଗବାନ ପୂର୍ବ ମନ୍ବନ୍ତରମାନଙ୍କରେ ଯେଉଁ ସବୁ ଲୀଳା କରିଥିଲେ, ବର୍ତ୍ତମାନ ମନ୍ବନ୍ତରରେ ଯାହା ସବୁ କରୁଛନ୍ତି ଏବଂ
ଆଗାମୀ ମନ୍ବନ୍ତରମାନଙ୍କରେ ଯାହା କିଛି କରିବେ, ତାହା ସବୁ ଆପଣ
ମୋତେ ଶୁଣାନ୍ତୁ |
ଋଷିରୁବାଚ
ମନବୋଽସ୍ମିନ୍
ବ୍ୟତୀତାଃ ଷଟ୍ କଲ୍ପେ ସ୍ୱାୟମ୍ଭୁବାଦୟଃ ।
ଆଦ୍ୟସ୍ତେ କଥିତୋ
ଯତ୍ର ଦେବାଦୀନାଂ ଚ ସମ୍ଭବଃ ॥ ୪॥
ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ
କହୁଛନ୍ତି – ଏହି କଳ୍ପର ସ୍ବାୟମ୍ଭୂବ ଆଦି ଛଅଟି ମନ୍ବନ୍ତର ଅତିବାହିତ ହୋଇଯାଇଛି | ତନ୍ମଧ୍ୟରୁ
ପ୍ରଥମ ମନ୍ବନ୍ତରର ବର୍ଣ୍ଣନା ମୁଁ କରିସାରିଛି, ସେଥିରେ ଦେବତା
ଆଦିଙ୍କର ଉତ୍ପତ୍ତି ହୋଇଥିଲା |
ଆକୂତ୍ୟାଂ
ଦେବହୂତ୍ୟାଂ ଚ ଦୁହିତ୍ରୋସ୍ତସ୍ୟ ବୈ ମନୋଃ ।
ଧର୍ମଜ୍ଞାନୋପଦେଶାର୍ଥଂ
ଭଗବାନ୍ ପୁତ୍ରତାଂ ଗତଃ ॥ ୫॥
ସ୍ବାୟମ୍ଭୂବ
ମନୁଙ୍କର ପୁତ୍ରୀ ଆକୂତିଙ୍କ ଗର୍ଭରୁ ଯଜ୍ଞପୁରୁଷ ରୂପରେ ଧର୍ମର ଉପଦେଶ ପ୍ରଦାନ କରିବା ନିମନ୍ତେ
ତଥା ଦେବହୂତିଙ୍କ ଗର୍ଭରୁ କପିଳ ରୂପରେ ଜ୍ଞାନ ଉପଦେଶ ପ୍ରଦାନ କରିବା ନିମନ୍ତେ ଭଗବାନ
ସେମାନଙ୍କର ପୁତ୍ର ରୂପରେ ଅବତାର ଗ୍ରହଣ କରିଥିଲେ |
କୃତଂ ପୁରା ଭଗବତଃ
କପିଲସ୍ୟାନୁବର୍ଣିତମ୍ ।
ଆଖ୍ୟାସ୍ୟେ ଭଗବାନ୍
ଯଜ୍ଞୋ ଯଚ୍ଚକାର କୁରୂଦ୍ୱହ ॥ ୬॥
ପରୀକ୍ଷିତ ! ଭଗବାନ
କପିଳଙ୍କ ସମ୍ବନ୍ଧରେ ମୁଁ ପୂର୍ବରୁ (ତୃତୀୟ ସ୍କନ୍ଧରେ) ବର୍ଣ୍ଣନା କରିସାରିଛି | ଏବେ ଭଗବାନ
ଯଜ୍ଞପୁରୁଷ ଆକୂତିଙ୍କ ଗର୍ଭରୁ ଅବତାର ଗ୍ରହଣ କରି ଯାହା ସବୁ କରିଥିଲେ, ମୁଁ ତାହାର ବର୍ଣ୍ଣନା କରୁଛି |
ବିରକ୍ତଃ
କାମଭୋଗେଷୁ ଶତରୂପାପତିଃ ପ୍ରଭୁଃ ।
ବିସୃଜ୍ୟ ରାଜ୍ୟଂ
ତପସେ ସଭାର୍ୟୋ ବନମାବିଶତ୍ ॥ ୭॥
ପରୀକ୍ଷିତ ! ଭଗବାନ
ସ୍ବାୟମ୍ଭୂବ ମନୁ ସମସ୍ତ କାମନା ଏବଂ ଭୋଗରୁ ବିରକ୍ତ ହୋଇ ରାଜ୍ୟ ତ୍ୟାଗ କରିଦେଲେ | ତପସ୍ୟା
କରିବା ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ନିଜ ପତ୍ନୀ ଶତରୂପାଙ୍କ ସହିତ ସେ ବନକୁ ଚାଲିଗଲେ |
ସୁନନ୍ଦାୟାଂ
ବର୍ଷଶତଂ ପଦୈକେନ ଭୁବଂ ସ୍ପୃଶନ୍ ।
ତପ୍ୟମାନସ୍ତପୋ
ଘୋରମିଦମନ୍ୱାହ ଭାରତ ॥ ୮॥
ସୁନନ୍ଦା ନଦୀ
ତୀରରେ ଏକ ପାଦରେ ଠିଆ ହୋଇ ସେ ଶହେ ବର୍ଷ ଘୋର ତପସ୍ୟା କରିଥିଲେ | ତପସ୍ୟା କରୁଥିବା ସମୟରେ ସେ
ଏହିପରି ଭାବରେ ଭଗବାନଙ୍କର ସ୍ତୁତି କରୁଥିଲେ |
ମନୁରୁବାଚ
ଯେନ ଚେତୟତେ
ବିଶ୍ୱଂ ବିଶ୍ୱଂ ଚେତୟତେ ନ ଯମ୍ ।
ଯୋ ଜାଗର୍ତି
ଶୟାନେଽସ୍ମିନ୍ନାୟଂ ତଂ ବେଦ ବେଦ ସଃ ॥ ୯॥
ମନୁ କହୁଥିଲେ –
ଯାହାର ଚେତନାର ସ୍ପର୍ଶ ଲାଭ କରି ଏହି ବିଶ୍ବ ଚୈତନ୍ୟ ହୋଇଯାଏ, କିନ୍ତୁ ବିଶ୍ବ ଯାହାକୁ ଚେତନା ପ୍ରଦାନ କରିପାରେ
ନାହିଁ; ପ୍ରଳୟ ଉପରାନ୍ତେ ଏହି ବିଶ୍ବ ଶୋଇ ଯିବା ପରେ ବି ଯିଏ
ଜାଗ୍ରତ ରହନ୍ତି; ଯାହାକୁ ଇଏ ଜାଣି
ପାରେନାହିଁ, କିନ୍ତୁ ଯିଏ ଏହାକୁ
ଜାଣନ୍ତି – ସେ ହିଁ ପରମାତ୍ମା ଅଟନ୍ତି |
ଆତ୍ମାବାସ୍ୟମିଦଂ
ବିଶ୍ୱଂ ଯତ୍କିଞ୍ଚିଜ୍ଜଗତ୍ୟାଂ ଜଗତ୍ ।
ତେନ ତ୍ୟକ୍ତେନ
ଭୁଞ୍ଜୀଥା ମା ଗୃଧଃ କସ୍ୟ ସ୍ୱିଦ୍ଧନମ୍ ॥ ୧୦॥
ଏହି ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ
ବିଶ୍ବ ଏବଂ ଏହି ବିଶ୍ବରେ ରହୁଥିବା ଚର-ଅଚର ସମସ୍ତ ପ୍ରାଣୀ – ସବୁକିଛି ସେହି
ପରମାତ୍ମାଙ୍କଠାରେ ଓତପ୍ରୋତ ଅଟେ | ସେଥିପାଇଁ ସଂସାରର କୌଣସି ପଦାର୍ଥ ପ୍ରତି ମୋହ ନ ରଖି
ତାହାର ତ୍ୟାଗ କରିବା ଉଚିତ୍ ଏବଂ କେବଳ ଜୀବନନିର୍ବାହ ହେତୁ ତାହାର ଉପଭୋଗ କରିବା ଉଚିତ୍ |
ତୃଷ୍ଣାର ପୂର୍ଣ୍ଣତୟା ତ୍ୟାଗ କରିଦେବା ଉଚିତ୍ | ଭଲା, ସଂସାରର ଏହି ସବୁ
ସମ୍ପତ୍ତି କାହାର ଅଟେ ?
ଯଂ ନ
ପଶ୍ୟତିପଶ୍ୟନ୍ତଂ ଚକ୍ଷୁର୍ୟସ୍ୟ ନ ରିଷ୍ୟତି ।
ତଂ ଭୂତନିଲୟଂ ଦେବଂ
ସୁପର୍ଣମୁପଧାବତ ॥ ୧୧॥
ଭଗବାନ ସମସ୍ତଙ୍କର
ସାକ୍ଷୀ ଅଟନ୍ତି | ତାଙ୍କୁ ବୁଦ୍ଧି-ବୃତ୍ତି ବା ନେତ୍ର ଆଦି ଇନ୍ଦ୍ରିୟମାନେ ଦେଖିପାରନ୍ତି
ନାହିଁ | ତାଙ୍କର ଜ୍ଞାନଶକ୍ତି ଅଖଣ୍ଡ ଅଟେ | ସମସ୍ତ ପ୍ରାଣୀଙ୍କ ହୃଦୟରେ ନିବାସ କରୁଥିବା ସେହି
ସ୍ବୟଂପ୍ରକାଶ ଅସଙ୍ଗ ପରମାତ୍ମାଙ୍କର ଶରଣ ଗ୍ରହଣ କର |
ନ ଯସ୍ୟାଦ୍ୟନ୍ତୌ
ମଧ୍ୟଂ ଚ ସ୍ୱଃ ପରୋ ନାନ୍ତରଂ ବହିଃ ।
ବିଶ୍ୱସ୍ୟାମୂନି
ଯଦ୍ୟସ୍ମାଦ୍ୱିଶ୍ୱଂ ଚ ତଦୃତଂ ମହତ୍ ॥ ୧୨॥
ଯାହାର ଆଦି ନାହିଁ
କି ଅନ୍ତ ନାହିଁ, ତାହାର ଭଲା ମଧ୍ୟ କିପରି
ରହିବ | ଯାହାର କେହି ଆପଣାର ନୁହଁନ୍ତି କି କେହି ପର ନୁହଁନ୍ତି; ଯାହାର ବାହାର ନାହିଁ କି ଭିତର ନାହିଁ, ସେ ହିଁ ବିଶ୍ବର ଆଦି, ଅନ୍ତ, ମଧ୍ୟ, ଆପଣା, ପର, ବାହାର, ଭିତର ଆଦି
ସବୁକିଛି ଅଟନ୍ତି | ତାଙ୍କ ସତ୍ତାରେ ବିଶ୍ବର ସତ୍ତା ନିହିତ | ସେହି ଅନନ୍ତ ବାସ୍ତବିକ ସତ୍ୟ
ପରବ୍ରହ୍ମ ଅଟନ୍ତି |
ସ ବିଶ୍ୱକାୟଃ
ପୁରୁହୂତ ଈଶଃ
ସତ୍ୟଃ
ସ୍ୱୟଞ୍ଜ୍ୟୋତିରଜଃ ପୁରାଣଃ ।
ଧତ୍ତେଽସ୍ୟ
ଜନ୍ମାଦ୍ୟଜୟାଽଽତ୍ମଶକ୍ତ୍ୟା
ତାଂ ବିଦ୍ୟଯୋଦସ୍ୟ
ନିରୀହ ଆସ୍ତେ ॥ ୧୩॥
ସେହି ପରମାତ୍ମା
ବିଶ୍ବରୂପ ଅଟନ୍ତି | ତାଙ୍କର ଅନନ୍ତ ନାମ ରହିଛି | ସେ ସର୍ବଶକ୍ତିମାନ ସତ୍ୟ, ସ୍ବୟଂପ୍ରକାଶ, ଅଜନ୍ମା ଏବଂ ପୁରାଣପୁରୁଷ ଅଟନ୍ତି |
ସେ ନିଜ ମାୟାଶକ୍ତି ଦ୍ବାରା ହିଁ ବିଶ୍ବସୃଷ୍ଟିର ଜନ୍ମ ଆଦିକୁ ସ୍ବୀକାର କରନ୍ତି ଏବଂ ନିଜ
ବିଦ୍ୟାଶକ୍ତି ଦ୍ବାରା ତାହାର ତ୍ୟାଗ କରି ନିଷ୍କ୍ରିୟ, ସତ୍-ସ୍ବରୂପମାତ୍ର
ରହନ୍ତି |
ଅଥାଗ୍ରେ ଋଷୟଃ
କର୍ମାଣୀହନ୍ତେଽକର୍ମହେତବେ ।
ଈହମାନୋ ହି ପୁରୁଷଃ
ପ୍ରାୟୋଽନୀହାଂ ପ୍ରପଦ୍ୟତେ ॥ ୧୪॥
ସେଥିପାଇଁ
ଋଷି-ମୁନି ନୈଷ୍କର୍ମ୍ୟସ୍ଥିତି ବା ବ୍ରହ୍ମଙ୍କ ସହିତ ଏକତ୍ବ ପ୍ରାପ୍ତ କରିବା ନିମନ୍ତେ ପ୍ରଥମେ
କର୍ମଯୋଗର ଅନୁଷ୍ଠାନ କରନ୍ତି | ପ୍ରାୟତଃ କର୍ମ କରୁଥିବା ପୁରୁଷ ହିଁ ଶେଷରେ ନିଷ୍କ୍ରିୟ ହୋଇ
କର୍ମରୁ ଅବ୍ୟାହତି ପାଇଥାଆନ୍ତି |
ଈହତେ ଭଗବାନୀଶୋ ନ
ହି ତତ୍ର ବିଷଜ୍ଜତେ ।
ଆତ୍ମଲାଭେନ
ପୂର୍ଣାର୍ଥୋ ନାବସୀଦନ୍ତି ଯେଽନୁ ତମ୍ ॥ ୧୫॥
ଦେଖିବାକୁ ଗଲେ ତ
ସର୍ବଶକ୍ତିମାନ ଭଗବାନ ମଧ୍ୟ କର୍ମ କରନ୍ତି, କିନ୍ତୁ ସେ ଆତ୍ମଲାଭରେ ପୂର୍ଣ୍ଣକାମ ହୋଇଥିବା
କାରଣରୁ ସେହି କର୍ମରେ ଆସକ୍ତ ହୁଅନ୍ତି ନାହିଁ | ଅତଏବ ତାଙ୍କର ଅନୁସରଣ କରି ଅନାସକ୍ତ ରହି
କର୍ମ କରୁଥିବା ପୁରୁଷ ମଧ୍ୟ କର୍ମବନ୍ଧନରୁ ମୁକ୍ତ ହୋଇଯାଆନ୍ତି |
ତମୀହମାନଂ
ନିରହଙ୍କୃତଂ ବୁଧଂ
ନିରାଶିଷଂ
ପୂର୍ଣମନନ୍ୟଚୋଦିତମ୍ ।
ନୄନ୍ ଶିକ୍ଷୟନ୍ତଂ
ନିଜବର୍ତ୍ମସଂସ୍ଥିତଂ
ପ୍ରଭୁଂ
ପ୍ରପଦ୍ୟେଽଖିଲଧର୍ମଭାବନମ୍ ॥ ୧୬॥
ଭଗବାନ
ଜ୍ଞାନସ୍ବରୂପ ଅଟନ୍ତି, ସେଥିପାଇଁ ତାଙ୍କଠାରେ
ଅହଂକାରର ଲେଶ ବି ନ ଥାଏ | ସେ ସର୍ବତୋ ଭାବରେ ପରିପୂର୍ଣ୍ଣ ଅଟନ୍ତି, ସେଥିପାଇଁ ତାଙ୍କର କୌଣସି ବସ୍ତୁର କାମନା ନ ଥାଏ |
ସେ କାହାର ପ୍ରେରଣା ବିନା ସ୍ବଚ୍ଛନ୍ଦରୂପରେ ହିଁ କର୍ମ କରନ୍ତି | ନିଜ ଦ୍ବାରା ସ୍ଥାପିତ
ମର୍ଯ୍ୟାଦାରେ ସ୍ଥିତ ରହି ମନୁଷ୍ୟକୁ ଶିକ୍ଷା ଦେବା ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ସେ କର୍ମ କରନ୍ତି | ସେ ହିଁ
ସମସ୍ତ ଧର୍ମର ପ୍ରବର୍ତ୍ତକ ଏବଂ ସେମାନଙ୍କର ଜୀବନଦାତା ଅଟନ୍ତି | ମୁଁ ସେହି ପ୍ରଭୁଙ୍କର ଶରଣ
ଗ୍ରହଣ କରୁଛି |
ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ
ଇତି
ମନ୍ତ୍ରୋପନିଷଦଂ ବ୍ୟାହରନ୍ତଂ ସମାହିତମ୍ ।
ଦୃଷ୍ଟ୍ୱାସୁରା
ଯାତୁଧାନା ଜଗ୍ଧୁମଭ୍ୟଦ୍ରବନ୍ କ୍ଷୁଧା ॥ ୧୭॥
ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ
କହୁଛନ୍ତି – ପରୀକ୍ଷିତ ! ଦିନେ ସ୍ବାୟମ୍ଭୂବ ମନୁ ଏକାଗ୍ର ଚିତ୍ତରେ ଏହି ମନ୍ତ୍ରମୟ
ଉପନିଷଦ୍-ସ୍ବରୂପ ଶ୍ରୁତି ପାଠ କରୁଥିଲେ | ତାଙ୍କୁ ନିଦରେ ଅଚେତ ହୋଇ ପ୍ରଳାପ କରୁଥିବା ମନେକରି
କ୍ଷୁଧାର୍ତ୍ତ ଅସୁର ଏବଂ ରାକ୍ଷସମାନେ ଭକ୍ଷଣ କରିବା ପାଇଁ ତାଙ୍କ ଆଡକୁ ମାଡି ଆସିଲେ |
ତାଂସ୍ତଥାବସିତାନ୍
ବୀକ୍ଷ୍ୟ ଯଜ୍ଞଃ ସର୍ୱଗତୋ ହରିଃ ।
ଯାମୈଃ ପରିବୃତୋ
ଦେବୈର୍ହତ୍ୱାଶାସତ୍ତ୍ରିବିଷ୍ଟପମ୍ ॥ ୧୮॥
ଏହା ଦେଖି
ଅନ୍ତର୍ଯ୍ୟାମୀ ଭଗବାନ ଯଜ୍ଞପୁରୁଷ ଯାମ ନାମକ ନିଜ ପୁତ୍ର ଦେବତାଙ୍କ ସହିତ ସେଠାକୁ ଆସିଲେ | ସେ
ମନୁଙ୍କୁ ଭକ୍ଷଣ କରିବା ଅଭିପ୍ରାୟରେ ଉପସ୍ଥିତ ସେହି ଅସୁରମାନଙ୍କର ସଂହାର କଲେ ଏବଂ ସ୍ବୟଂ
ଇନ୍ଦ୍ରପଦରେ ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ହୋଇ ସ୍ବର୍ଗଲୋକର ଶାସନ କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |
ସ୍ୱାରୋଚିଷୋ
ଦ୍ୱିତୀୟସ୍ତୁ ମନୁରଗ୍ନେଃ ସୁତୋଽଭବତ୍ ।
ଦ୍ୟୁମତ୍ସୁଷେଣରୋଚିଷ୍ମତ୍ପ୍ରମୁଖାସ୍ତସ୍ୟ
ଚାତ୍ମଜାଃ ॥ ୧୯॥
ପରୀକ୍ଷିତ !
ଦ୍ବିତୀୟ ମନୁଙ୍କର ନାମ ଥିଲା ସ୍ବାରୋଚିଷ | ସେ ଅଗ୍ନିଙ୍କର ପୁତ୍ର ଥିଲେ | ତାଙ୍କ
ପୁତ୍ରମାନଙ୍କର ନାମ ଦ୍ୟୁମାନ୍, ସୁଷେଣ ଏବଂ ରୋଚିଷ୍ମାନ୍ ଇତ୍ୟାଦି ଥିଲା |
ତତ୍ରେନ୍ଦ୍ରୋ
ରୋଚନସ୍ତ୍ୱାସୀଦ୍ଦେବାଶ୍ଚ ତୁଷିତାଦୟଃ ।
ଊର୍ଜସ୍ତମ୍ଭାଦୟଃ
ସପ୍ତ ଋଷୟୋ ବ୍ରହ୍ମବାଦିନଃ ॥ ୨୦॥
ସେହି ମନ୍ବନ୍ତରରେ
ଇନ୍ଦ୍ରଙ୍କର ନାମ ଥିଲା ରୋଚନ | ତୁଷିତ ଆଦି ପ୍ରଧାନ ଦେବଗଣ ଥିଲେ | ଊର୍ଜସ୍ତମ୍ଭ ଆଦି ବେଦବାଣୀ
ସପ୍ତର୍ଷି ଥିଲେ |
ଋଷେସ୍ତୁ
ବେଦଶିରସସ୍ତୁଷିତା ନାମ ପତ୍ନ୍ୟଭୂତ୍ ।
ତସ୍ୟାଂ ଜଜ୍ଞେ ତତୋ ଦେବୋ ବିଭୁରିତ୍ୟଭିବିଶ୍ରୁତଃ ॥ ୨୧॥
ସେହି ମନ୍ବନ୍ତରରେ
ବେଦଶିରା ନାମକ ଋଷିଙ୍କର ପତ୍ନୀ ଥିଲେ ତୁଷିତା | ତାଙ୍କ ଗର୍ଭରୁ ଅବତାର ଗ୍ରହଣ କରି ଭଗବାନ
ବିଭୁ ନାମରେ ପ୍ରସିଦ୍ଧ ହୋଇଥିଲେ |
ଅଷ୍ଟାଶୀତିସହସ୍ରାଣି
ମୁନୟୋ ଯେ ଧୃତବ୍ରତାଃ ।
ଅନ୍ୱଶିକ୍ଷନ୍
ବ୍ରତଂ ତସ୍ୟ କୌମାରବ୍ରହ୍ମଚାରିଣଃ ॥ ୨୨॥
ସେ ଆଜୀବନ ନୈଷ୍ଠିକ
ବ୍ରହ୍ମଚାରୀ ରହିଥିଲେ | ତାଙ୍କ ଆଚରଣରୁ ଶିକ୍ଷା ଗ୍ରହଣ କରି ଅଠାଇଶ ହଜାର ବ୍ରତନିଷ୍ଠ ଋଷିମାନେ
ମଧ୍ୟ ବ୍ରହ୍ମଚର୍ଯ୍ୟବ୍ରତ ପାଳନ କରିଥିଲେ |
ତୃତୀୟ ଉତ୍ତମୋ ନାମ
ପ୍ରିୟବ୍ରତସୁତୋ ମନୁଃ ।
ପବନଃ ସୃଞ୍ଜୟୋ
ଯଜ୍ଞହୋତ୍ରାଦ୍ୟାସ୍ତତ୍ସୁତା ନୃପ ॥ ୨୩॥
ତୃତୀୟ ମନୁ ଥିଲେ
ଉତ୍ତମ | ସେ ପ୍ରିୟବ୍ରତଙ୍କର ପୁତ୍ର ଥିଲେ | ତାଙ୍କର ପୁତ୍ରମାନଙ୍କର ନାମ ଥିଲା – ପବନ, ସୃଞ୍ଜୟ, ଯଜ୍ଞହୋତ୍ର ଆଦି |
ବସିଷ୍ଠତନୟାଃ ସପ୍ତ
ଋଷୟଃ ପ୍ରମଦାଦୟଃ ।
ସତ୍ୟା ବେଦଶ୍ରୁତା
ଭଦ୍ରା ଦେବା ଇନ୍ଦ୍ରସ୍ତୁ ସତ୍ୟଜିତ୍ ॥ ୨୪॥
ସେହି ମନ୍ବନ୍ତରରେ
ବସିଷ୍ଠଙ୍କର ପ୍ରମଦ ଆଦି ସାତ ପୁତ୍ର ସପ୍ତର୍ଷି ଥିଲେ | ସତ୍ୟ, ବେଦଶ୍ରୁତ ଏବଂ ଭଦ୍ର ଆଦି ପ୍ରଧାନ ଦେବଗଣ ଥିଲେ ଏବଂ
ଇନ୍ଦ୍ରଙ୍କର ନାମ ଥିଲା ସତ୍ୟଜିତ୍ |
ଧର୍ମସ୍ୟ
ସୂନୃତାୟାଂ ତୁ ଭଗବାନ୍ ପୁରୁଷୋତ୍ତମଃ ।
ସତ୍ୟସେନ ଇତି
ଖ୍ୟାତୋ ଜାତଃ ସତ୍ୟବ୍ରତୈଃ ସହ ॥ ୨୫॥
ସେହି ସମୟରେ
ଧର୍ମଙ୍କର ପତ୍ନୀ ସୂନୃତାଙ୍କ ଗର୍ଭରୁ ପୁରୁଷୋତ୍ତମ ଭଗବାନ ସତ୍ୟସେନ ନାମରେ ଅବତାର ଗ୍ରହଣ
କରିଥିଲେ | ତାଙ୍କ ସହିତ ସତ୍ୟବ୍ରତ ନାମରେ ଦେବଗଣ ମଧ୍ୟ ଥିଲେ |
ସୋଽନୃତବ୍ରତଦୁଃଶୀଲାନସତୋ
ଯକ୍ଷରାକ୍ଷସାନ୍ ।
ଭୂତଦ୍ରୁହୋ
ଭୂତଗଣାଂସ୍ତ୍ୱବଧୀତ୍ସତ୍ୟଜିତ୍ସଖଃ ॥ ୨୬॥
ସେହି ସମୟରେ
ଇନ୍ଦ୍ର ସତ୍ୟଜିତଙ୍କର ସଖା ଭାବରେ ଭଗବାନ ଅସତ୍ୟପରାୟଣ, ଦୁଃଶୀଳ ଏବଂ
ଦୁଷ୍ଟ ଯକ୍ଷ, ରାକ୍ଷସ ଏବଂ ଜୀବଦ୍ରୋହୀ
ଭୂତଗଣଙ୍କର ସଂହାର କରିଥିଲେ |
ଚତୁର୍ଥ
ଉତ୍ତମଭ୍ରାତା ମନୁର୍ନାମ୍ନା ଚ ତାମସଃ ।
ପୃଥୁଃ
ଖ୍ୟାତିର୍ନରଃ କେତୁରିତ୍ୟାଦ୍ୟା ଦଶ ତତ୍ସୁତାଃ ॥ ୨୭॥
ଚତୁର୍ଥ ମନୁଙ୍କର
ନାମ ଥିଲା ତାମସ | ସେ ତୃତୀୟ ମନୁ ଉତ୍ତମଙ୍କର ନିଜ ଭାଈ ଥିଲେ | ତାଙ୍କର ପୃଥୁ, ଖ୍ୟାତି, ନର, କେତୁ ଆଦି ଦଶ ପୁତ୍ର ଥିଲେ |
ସତ୍ୟକା ହରୟୋ ବୀରା
ଦେବାସ୍ତ୍ରିଶିଖ ଈଶ୍ୱରଃ ।
ଜ୍ୟୋତିର୍ଧାମାଦୟଃ
ସପ୍ତ ଋଷୟସ୍ତାମସେଽନ୍ତରେ ॥ ୨୮॥
ସତ୍ୟକ, ହରି ଏବଂ ବୀର ନାମକ ଦେବତାମାନେ ପ୍ରଧାନ ଗଣ ଥିଲେ
ଏବଂ ଇନ୍ଦ୍ରଙ୍କର ନାମ ଥିଲା ତ୍ରିଶିଖ | ସେହି ମନ୍ବନ୍ତରରେ ଜ୍ୟୋତିର୍ଧାମ ଆଦି ସପ୍ତର୍ଷି ଥିଲେ
|
ଦେବା ବୈଧୃତୟୋ ନାମ
ବିଧୃତେସ୍ତନୟା ନୃପ ।
ନଷ୍ଟାଃ କାଲେନ
ଯୈର୍ୱେଦା ବିଧୃତାଃ ସ୍ୱେନ ତେଜସା ॥ ୨୯॥
ପରୀକ୍ଷିତ ! ତାମସ
ନାମକ ସେହି ମନ୍ବନ୍ତରରେ ବିଧୃତିଙ୍କର ପୁତ୍ର ବୈଧୃତି ନାମରେ ଅନ୍ୟ ଦେବତାମାନେ ମଧ୍ୟ ଥିଲେ |
ସେ ସମୟର ପ୍ରବାହରେ ନଷ୍ଟପ୍ରାୟ ବେଦକୁ ନିଜ ଶକ୍ତି ବଳରେ ରକ୍ଷା କରିଥିଲେ, ସେଥିପାଇଁ ସେ
ବୈଧୃତି ନାମରେ ପ୍ରସିଦ୍ଧ ହେଲେ |
ତତ୍ରାପି ଜଜ୍ଞେ
ଭଗବାନ୍ ହରିଣ୍ୟାଂ ହରିମେଧସଃ ।
ହରିରିତ୍ୟାହୃତୋ
ଯେନ ଗଜେନ୍ଦ୍ରୋ ମୋଚିତୋ ଗ୍ରହାତ୍ ॥ ୩୦॥
ଏହି ମନ୍ବନ୍ତରରେ
ହରିମେଧା ଋଷିଙ୍କର ପତ୍ନୀ ହରିଣୀଙ୍କ ଗର୍ଭରୁ ହରି ରୂପରେ ଭଗବାନ ଅବତାର ଗ୍ରହଣ କରିଥିଲେ | ଏହି
ଅବତାରରେ ସେ ଗ୍ରାହ କବଳରୁ ଗଜେନ୍ଦ୍ରକୁ ରକ୍ଷା କରିଥିଲେ |
ରାଜୋବାଚ
ବାଦରାୟଣ ଏତତ୍ତେ
ଶ୍ରୋତୁମିଚ୍ଛାମହେ ବୟମ୍ ।
ହରିର୍ୟଥା ଗଜପତିଂ
ଗ୍ରାହଗ୍ରସ୍ତମମୂମୁଚତ୍ ॥ ୩୧॥
ରାଜା ପରୀକ୍ଷିତ
ପଚାରିଲେ – ହେ ମୁନିବର ! ଭଗବାନ ଗ୍ରାହ କବଳରୁ ଗଜେନ୍ଦ୍ରର କିପରି ଉଦ୍ଧାର କରିଥିଲେ, ମୁଁ
ତାହା ଶୁଣିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରୁଛି |
ତତ୍କଥା
ସୁମହତ୍ପୁଣ୍ୟଂ ଧନ୍ୟଂ ସ୍ୱସ୍ତ୍ୟଯନଂ ଶୁଭମ୍ ।
ଯତ୍ର
ଯତ୍ରୋତ୍ତମଶ୍ଲୋକୋ ଭଗବାନ୍ ଗୀୟତେ ହରିଃ ॥ ୩୨॥
ସବୁ କଥା ମଧ୍ୟରେ
ସେହି କଥା ପରମ ପୁଣ୍ୟମୟ, ପ୍ରଶଂସନୀୟ, ମଙ୍ଗଳକାରୀ ଏବଂ ଶୁଭ ଅଟେ, ଯହିଁରେ ମହାତ୍ମାମାନଙ୍କ ଦ୍ବାରା ଗାନ କରାଯାଇ ଥିବା
ଭଗବାନ ଶ୍ରୀହରିଙ୍କର ପବିତ୍ର ଯଶର ବର୍ଣ୍ଣନା ରହିଥାଏ |
ସୂତ ଉବାଚ
ପରୀକ୍ଷିତୈବଂ ସ ତୁ
ବାଦରାୟଣିଃ
ପ୍ରାୟୋପବିଷ୍ଟେନ
କଥାସୁ ଚୋଦିତଃ ।
ଉବାଚ ବିପ୍ରାଃ
ପ୍ରତିନନ୍ଦ୍ୟ ପାର୍ଥିବଂ
ମୁଦା ମୁନୀନାଂ
ସଦସି ସ୍ମ ଶୃଣ୍ୱତାମ୍ ॥ ୩୩॥
ସୁତ ମୁନି
କହୁଛନ୍ତି – ହେ ଶୌନକାଦି ଋଷିଗଣ ! ରାଜା ପରୀକ୍ଷିତ ଆମରଣ ଅନଶନ କରି କଥା ଶ୍ରବଣ କରିବା
ଅଭିପ୍ରାୟରେ ହିଁ ବସି ରହିଥିଲେ | ସେ ଯେତେବେଳେ ଶୁକଦେବ ମୁନିଶ୍ରେଷ୍ଠଙ୍କୁ ଏହି କଥା କହିବାକୁ
ପ୍ରେରିତ କଲେ, ସେତେବେଳେ ସେ ଅତ୍ୟନ୍ତ
ଆନନ୍ଦିତ ହୋଇ, ପ୍ରେମପୂର୍ବକ
ପରୀକ୍ଷିତଙ୍କର ଅଭିନନ୍ଦନ କରି ମୁନିମାନଙ୍କର ସଭାରେ ଏହିପରି କହିବାରେ ଲାଗିଲେ |
ଇତି
ଶ୍ରୀମଦ୍ଭାଗବତେ ମହାପୁରାଣେ ପାରମହଂସ୍ୟାଂ ସଂହିତାୟାଂ
ଅଷ୍ଟମସ୍କନ୍ଧେ ମନ୍ୱନ୍ତରାନୁଚରିତେ ପ୍ରଥମୋଽଧ୍ୟାୟଃ ॥ ୧॥

Comments
Post a Comment