ଶ୍ରୀମଦ୍ ଭାଗବତ ମହାପୁରାଣ

ଓଁ ନମୋ ଭଗବତେ ବାସୁଦେବାୟ ॥

ଅଷ୍ଟମ ସ୍କନ୍ଧ ॥

ଅଷ୍ଟମ ଅଧ୍ୟାୟ

ସମୁଦ୍ରରୁ ଅମୃତ ପ୍ରକଟ ଏବଂ ଭଗବାନଙ୍କର ମୋହିନୀ-ଅବତାର

ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ

ପୀତେ ଗରେ ବୃଷାଙ୍କେଣ ପ୍ରୀତାସ୍ତେଽମରଦାନବାଃ ।

ମମନ୍ଥୁସ୍ତରସା ସିନ୍ଧୁଂ ହବିର୍ଧାନୀ ତତୋଽଭବତ୍ ॥ ୧॥

ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ କହୁଛନ୍ତି - ଏହିପରି ଭାବରେ ଯେତେବେଳେ ଶଂକର ଭଗବାନ ବିଷ ପାନ କରିନେଲେ, ସେତେବେଳେ ଦେବତା ଓ ଅସୁରମାନଙ୍କର ପ୍ରସନ୍ନତାର ସୀମା ରହିଲା ନାହିଁ | ନବୀନ ଉତ୍ସାହର ସହିତ ସେମାନେ ସମୁଦ୍ର ମନ୍ଥନ କରିବାରେ ଲାଗିଗଲେ | ଏହାପରେ ସମୁଦ୍ରରୁ କାମଧେନୁ ପ୍ରକଟ ହେଲେ |

ତାମଗ୍ନିହୋତ୍ରୀମୃଷୟୋ ଜଗୃହୁର୍ବ୍ରହ୍ମବାଦିନଃ ।

ଯଜ୍ଞସ୍ୟ ଦେବୟାନସ୍ୟ ମେଧ୍ୟାୟ ହବିଷେ ନୃପ ॥ ୨॥

ସେ ଅଗ୍ନିହୋତ୍ର ସାମଗ୍ରୀ ଉତ୍ପନ୍ନ କରିବାକୁ ସମର୍ଥ ଥିଲେ; ସେଥିପାଇଁ ବ୍ରହ୍ମଲୋକଯାଏଁ ପ୍ରାପ୍ତିର ସାଧନ ଯଜ୍ଞ ଉପଯୋଗୀ ପବିତ୍ର ଘୃତ, ଦୁଗ୍ଧ ଆଦି ପ୍ରାପ୍ତ କରିବା ଉପଲକ୍ଷେ ବ୍ରହ୍ମବାଦୀ ଋଷିମାନେ ତାଙ୍କୁ ଗ୍ରହଣ କଲେ |

ତତ ଉଚ୍ଚୈଃଶ୍ରବା ନାମ ହୟୋଽଭୂଚ୍ଚନ୍ଦ୍ରପାଣ୍ଡୁରଃ ।

ତସ୍ମିନ୍ ବଲିଃ ସ୍ପୃହାଂ ଚକ୍ରେ ନେନ୍ଦ୍ର ଈଶ୍ୱରଶିକ୍ଷୟା ॥ ୩॥

ତାପରେ ଉଚ୍ଚୈଶ୍ରଵା ନାମକ ଅଶ୍ବ ପ୍ରକଟ ହେଲା | ତାହା ଚନ୍ଦ୍ରମା ସଦୃଶ ଶ୍ବେତବର୍ଣ୍ଣର ଥିଲା | ତାହାକୁ ନେବା ପାଇଁ ବଳି ଇଚ୍ଛା ପ୍ରକାଶ କଲେ | ଇନ୍ଦ୍ର ତାହା ଇଚ୍ଛା କଲେ ନାହିଁ; କାରଣ ଭଗବାନ ତାଙ୍କୁ ପୂର୍ବରୁ ହିଁ ସେପରି କୌଣସି ଇଚ୍ଛା କରିବାକୁ ବାରଣ କରିଥିଲେ |

ତତ ଐରାବତୋ ନାମ ବାରଣେନ୍ଦ୍ରୋ ବିନିର୍ଗତଃ ।

ଦନ୍ତୈଶ୍ଚତୁର୍ଭିଃ ଶ୍ୱେତାଦ୍ରେର୍ହରନ୍ ଭଗବତୋ ମହିମ୍ ॥ ୪॥

ତଦନନ୍ତର ଐରାବତ ନାମକ ଶ୍ରେଷ୍ଠ ହସ୍ତୀ ପ୍ରକଟ ହେଲା | ତାହାର ବଡ-ବଡ ଚାରୋଟି ଦାନ୍ତ ଥିଲା, ଯାହାର ଉଜ୍ଜ୍ବଳବର୍ଣ୍ଣ କୈଳାସର ଶୋଭାକୁ ମଧ୍ୟ ପରାସ୍ତ କରୁଥିଲା |

(ଐରାବଣାଦୟସ୍ତ୍ୱଷ୍ଟୌ ଦିଗ୍ଗଜା ଅଭବଂସ୍ତତଃ ।

ଅଭ୍ରପ୍ରଭୃତୟୋଽଷ୍ଟୌ ଚ କରିଣ୍ୟସ୍ତ୍ୱଭବନ୍ ନୃପ ॥)

କୌସ୍ତୁଭାଖ୍ୟମଭୂଦ୍ରତ୍ନଂ ପଦ୍ମରାଗୋ ମହୋଦଧେଃ ।

ତସ୍ମିନ୍ ହରିଃ ସ୍ପୃହାଂ ଚକ୍ରେ ବକ୍ଷୋଽଲଙ୍କରଣେ ମଣୌ ॥ ୫॥

ତତ୍ପଶ୍ଚାତ୍ ସମୁଦ୍ରରୁ କୌସ୍ତୁଭ ନାମକ ପଦ୍ମରାଗ ମଣି ବାହାରିଲା | ସେହି ମଣିକୁ ନିଜ ବକ୍ଷସ୍ଥଳରେ ଧାରଣ କରିବା ପାଇଁ ଅଜିତ ଭଗବାନ ଇଚ୍ଛା ପ୍ରକାଶ କଲେ |

ତତୋଽଭବତ୍ପାରିଜାତଃ ସୁରଲୋକବିଭୂଷଣମ୍ ।

ପୂରୟତ୍ୟର୍ଥିନୋ ଯୋଽର୍ଥୈଃ ଶଶ୍ୱଦ୍ଭୁବି ଯଥା ଭବାନ୍ ॥ ୬॥

ପରୀକ୍ଷିତ ! ଏହାପରେ ସ୍ବର୍ଗଲୋକର ଶୋଭା ବୃଦ୍ଧିକାରୀ କଳ୍ପବୃକ୍ଷ ବାହାରିଲା | ପୃଥିବୀ ପୃଷ୍ଠରେ ତୁମେ ଯେପରି ସମସ୍ତଙ୍କର ଇଚ୍ଛା ପୂର୍ଣ୍ଣ କରିଥାଅ, ଠିକ ସେହିପରି ଏହି ବୃକ୍ଷ ଇପ୍ସିତ ବସ୍ତୁ ପ୍ରଦାନ କରି ଯାଚକମାନଙ୍କର ଇଚ୍ଛାପୂର୍ତ୍ତି କରିଥାଏ |

ତତଶ୍ଚାପ୍ସରସୋ ଜାତା ନିଷ୍କକଣ୍ଠ୍ୟଃ ସୁବାସସଃ ।

ରମଣ୍ୟଃ ସ୍ୱର୍ଗିଣାଂ ବଲ୍ଗୁଗତିଲୀଲାବଲୋକନୈଃ ॥ ୭॥

ତତ୍ପଶ୍ଚାତ୍ ଅପ୍ସରାମାନେ ପ୍ରକଟ ହେଲେ | ସେମାନେ ସୁନ୍ଦର-ସୁନ୍ଦର ବସ୍ତ୍ରରେ ସୁସଜ୍ଜିତ ହୋଇ ଗଳାରେ ସ୍ବର୍ଣ୍ଣହାର ପରିଧାନ କରିଥିଲେ | ନିଜର ମନୋହର ହାବଭାବ ତଥା ବିଳାସଭରୀ ଚାହାଣୀରେ ସେମାନେ ଦେବତାମାନଙ୍କୁ ସୁଖୀ କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |

ତତଶ୍ଚାବିରଭୂତ୍ସାକ୍ଷାଚ୍ଛ୍ରୀ ରମା ଭଗବତ୍ପରା ।

ରଞ୍ଜୟନ୍ତୀ ଦିଶଃ କାନ୍ତ୍ୟା ବିଦ୍ୟୁତ୍ସୌଦାମନୀ ଯଥା ॥ ୮॥

ଏଥୁଅନ୍ତେ ଶୋଭାର ମୂର୍ତ୍ତି ସ୍ବୟଂ ଭଗବତୀ ଲକ୍ଷ୍ମୀଦେବୀ ପ୍ରକଟ ହେଲେ | ସେ ଭଗବାନଙ୍କର ନିତ୍ୟଶକ୍ତି ଅଟନ୍ତି | ତାଙ୍କର ବିଜୁଳି ପରି ଦିପ୍ତିମୟୀ ଆଭାରେ ଚତୁର୍ଦ୍ଦିଗ ଝଲସି ଉଠିଲା |

ତସ୍ୟାଂ ଚକ୍ରୁଃ ସ୍ପୃହାଂ ସର୍ୱେ ସସୁରାସୁରମାନବାଃ ।

ରୂପୌଦାର୍ୟବୟୋବର୍ଣମହିମାକ୍ଷିପ୍ତଚେତସଃ ॥ ୯॥

ତାଙ୍କର ସୌନ୍ଦର୍ଯ୍ୟ, ଔଦାର୍ଯ୍ୟ, ଯୌବନ, ରୂପ-ରଙ୍ଗ ଏବଂ ମହିମା ସମସ୍ତଙ୍କର ଚିତ୍ତକୁ ଆକର୍ଷିତ କଲା | ଦେବତା, ଅସୁର, ମନୁଷ୍ୟ – ସମସ୍ତେ ତାଙ୍କୁ ପ୍ରାପ୍ତ କରିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କଲେ |

ତସ୍ୟା ଆସନମାନିନ୍ୟେ ମହେନ୍ଦ୍ରୋ ମହଦଦ୍ଭୁତମ୍ ।

ମୂର୍ତିମତ୍ୟଃ ସରିଚ୍ଛ୍ରେଷ୍ଠା ହେମକୁମ୍ଭୈର୍ଜଲଂ ଶୁଚି ॥ ୧୦॥

ସ୍ବୟଂ ଇନ୍ଦ୍ର ନିଜ ହାତରେ ତାଙ୍କ ପାଇଁ ବସିବା ଉପଯୋଗୀ ଅତି ବିଚିତ୍ର ଆସନ ନେଇ ଆସିଲେ | ଶ୍ରେଷ୍ଠ ନଦୀମାନେ ମୂର୍ତ୍ତିମାନ ହୋଇ ତାଙ୍କର ଅଭିଷେକ ନିମନ୍ତେ ସୁବର୍ଣ୍ଣ କଳସରେ ଭରି-ଭରି ପବିତ୍ର ଜଳ ନେଇ ଆସିଲେ |

ଆଭିଷେଚନିକା ଭୂମିରାହରତ୍ସକଲୌଷଧୀଃ ।

ଗାବଃ ପଞ୍ଚ ପବିତ୍ରାଣି ବସନ୍ତୋ ମଧୁମାଧବୌ ॥ ୧୧॥

ଅଭିଷେକ-ଯୋଗ୍ୟ ସବୁ ପ୍ରକାରର ଔଷଧି ପୃଥିବୀ ଯୋଗାଇ ଦେଲା | ଗାଈମାନେ ପଞ୍ଚଗବ୍ୟ ଏବଂ ବସନ୍ତ ଋତୁ ଚୈତ୍ର-ବୈଶାଖରେ ପ୍ରସ୍ଫୁଟିତ ହେଉଥିବା ସମସ୍ତ ଫୁଲ-ଫଳ ଯୋଗାଇ ଦେଲେ |

ଋଷୟଃ କଲ୍ପୟାଞ୍ଚକ୍ରୁରଭିଷେକଂ ଯଥାବିଧି ।

ଜଗୁର୍ଭଦ୍ରାଣି ଗନ୍ଧର୍ୱା ନଟ୍ୟଶ୍ଚ ନନୃତୁର୍ଜଗୁଃ ॥ ୧୨॥

ସେହିସବୁ ସାମଗ୍ରୀ ଦ୍ବାରା ଋଷିମାନେ ବିଧିପୂର୍ବକ ତାଙ୍କର ଅଭିଷେକ ସମ୍ପନ୍ନ କଲେ | ଗନ୍ଧର୍ବମାନେ ମଙ୍ଗଳମୟ ସଙ୍ଗୀତର ମୂର୍ଚ୍ଛନା ସୃଷ୍ଟି କଲେ | ନର୍ତ୍ତକୀମାନେ ନୃତ୍ୟ କରି କରି ଗୀତ ଗାଇବାରେ ଲାଗିଲେ |

ମେଘା ମୃଦଙ୍ଗପଣବମୁରଜାନକଗୋମୁଖାନ୍ ।

ବ୍ୟନାଦୟନ୍ ଶଙ୍ଖବେଣୁବୀଣାସ୍ତୁମୁଲନିଃସ୍ୱନାନ୍ ॥ ୧୩॥

ବାଦଲ ମୂର୍ତ୍ତିମାନ ହୋଇ ମୃଦଙ୍ଗ, ଡମ୍ବରୁ, ଢୋଲ, ନାଗରା, ନରସିଂଘା, ଶଂଖ, ବେଣୁ ଏବଂ ବୀଣା ଖୁବ୍ ଜୋରରେ ବଜାଇବାରେ ଲାଗିଲା |

ତତୋଽଭିଷିଷିଚୁର୍ଦେବୀଂ ଶ୍ରିୟଂ ପଦ୍ମକରାଂ ସତୀମ୍ ।

ଦିଗିଭାଃ ପୂର୍ଣକଲଶୈଃ ସୂକ୍ତବାକ୍ୟୈର୍ଦ୍ୱିଜେରିତୈଃ ॥ ୧୪॥

ତାପରେ ଭଗବତୀ ଲକ୍ଷ୍ମୀଦେବୀ ହାତରେ କମଳପୁଷ୍ପ ଧାରଣ କରି ସିଂହାସନରେ ବିରାଜମାନ କଲେ | ଦିଗପାଳମାନେ କଳସରୁ ଜଳ ନେଇ ତାଙ୍କର ସ୍ନାନ କରାଇଲେ | ସେହି ସମୟରେ ବ୍ରାହ୍ମଣମାନେ ବେଦମନ୍ତ୍ର ପାଠ କରୁଥାଆନ୍ତି |

ସମୁଦ୍ରଃ ପୀତକୌଶେୟବାସସୀ ସମୁପାହରତ୍ ।

ବରୁଣଃ ସ୍ରଜଂ ବୈଜୟନ୍ତୀଂ ମଧୁନା ମତ୍ତଷଟ୍ପଦାମ୍ ॥ ୧୫॥

ତାଙ୍କର ପରିଧାନ ଉପଯୋଗୀ ପୀତବର୍ଣ୍ଣର ସୁନ୍ଦର ରେଶମୀ ବସ୍ତ୍ର ସମୁଦ୍ର ଯୋଗାଇ ଦେଲା | ବରୁଣ ତାଙ୍କୁ ଏପରି ଏକ ବୈଜୟନ୍ତୀ ମାଳା ପ୍ରଦାନ କଲେ ଯାହାର ମଧୁମୟ ସୁଗନ୍ଧରେ ଉନ୍ମତ୍ତ ହୋଇ ଭ୍ରମରମାନେ ତା ଚାରିପାଖରେ ଘୂରି ବୁଲୁଥିଲେ |

ଭୂଷଣାନି ବିଚିତ୍ରାଣି ବିଶ୍ୱକର୍ମା ପ୍ରଜାପତିଃ ।

ହାରଂ ସରସ୍ୱତୀ ପଦ୍ମମଜୋ ନାଗାଶ୍ଚ କୁଣ୍ଡଲେ ॥ ୧୬॥

ପ୍ରଜାପତି ବିଶ୍ବକର୍ମା ନାନା ପ୍ରକାରର ଗହଣା, ସରସ୍ବତୀ ମୋତିହାର, ବ୍ରହ୍ମା କମଳ ଏବଂ ନାଗମାନେ ତାଙ୍କୁ ଦୁଇଟି କୁଣ୍ଡଳ ସମର୍ପିତ କଲେ |

ତତଃ କୃତସ୍ୱସ୍ତ୍ୟଯନୋତ୍ପଲସ୍ରଜଂ

ନଦଦ୍ଦ୍ୱିରେଫାଂ ପରିଗୃହ୍ୟ ପାଣିନା ।

ଚଚାଲ ବକ୍ତ୍ରଂ ସୁକପୋଲକୁଣ୍ଡଲଂ

ସବ୍ରୀଡହାସଂ ଦଧତୀ ସୁଶୋଭନମ୍ ॥ ୧୭॥

ବ୍ରାହ୍ମଣମାନେ ସ୍ବସ୍ତ୍ୟୟନ ପାଠ କରିବା ପରେ ଲକ୍ଷ୍ମୀଦେବୀ ନିଜ ହାତରେ କମଳମାଳା ଧରି ତାହାକୁ କୌଣସି ସର୍ବଗୁଣସମ୍ପନ୍ନ ପୁରୁଷଙ୍କ ଗଳାରେ ମଣ୍ଡନ କରିବା ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ସିଂହାସନରୁ ଉଠି ଆସିଲେ | ମାଳାର ଚତୁର୍ପାର୍ଶ୍ବରେ ତାର ସୁଗନ୍ଧରେ ମତୁଆଲା ହୋଇ ଭ୍ରମରମାନେ ଗୁଞ୍ଜରଣ କରୁଥିଲେ | ସେହି ସମୟରେ ଲକ୍ଷ୍ମୀଦେବୀଙ୍କର ମୁଖର ଶୋଭା ଅବର୍ଣ୍ଣନୀୟ ଥିଲା | ତାଙ୍କର କପୋଳରେ ସୁନ୍ଦର କୁଣ୍ଡଳ ଝୁଲି ରହିଥିଲା | ଈଶତ୍ ଲଜ୍ୟା ସହିତ ଲକ୍ଷ୍ମୀଙ୍କର ମୁଖମଣ୍ଡଳ ମୃଦୁମନ୍ଦ ହାସ୍ୟଯୁକ୍ତ ଥିଲା |

ସ୍ତନଦ୍ୱୟଂ ଚାତିକୃଶୋଦରୀ ସମଂ

ନିରନ୍ତରଂ ଚନ୍ଦନକୁଙ୍କୁମୋକ୍ଷିତମ୍ ।

ତତସ୍ତତୋ ନୂପୁରବଲ୍ଗୁଶିଞ୍ଜିତୈ-

ର୍ୱିସର୍ପତୀ ହେମଲତେବ ସା ବଭୌ ॥ ୧୮॥

ତାଙ୍କର କଟି ଅତ୍ୟନ୍ତ କୃଶ ଥିଲା | ସ୍ତନଯୁଗଳ ଅତି ସୁନ୍ଦର ଏବଂ ପରସ୍ପର ସହିତ ଯୋଡି ହୋଇଥିଲା | ତା ଉପରେ ଚନ୍ଦନ ଏବଂ କେଶରର ଲେପ ରହିଥିଲା | ହଲି-ଦୋହଲି ଚାଲୁଥିବା ବେଳେ ତାଙ୍କ ପାଉଁଜିରୁ ମଧୁର ଧ୍ବନି ସୃଷ୍ଟି ହେଉଥିଲା | ମନେ ହେଉଥିଲା ସତେ ଯେପରି ଏକ ସୁବର୍ଣ୍ଣଲତା ଏଣେତେଣେ ଘୂରି ବୁଲୁଛି |

ବିଲୋକୟନ୍ତୀ ନିରବଦ୍ୟମାତ୍ମନଃ

ପଦଂ ଧ୍ରୁବଂ ଚାବ୍ୟଭିଚାରିସଦ୍ଗୁଣମ୍ ।

ଗନ୍ଧର୍ୱୟକ୍ଷାସୁରସିଦ୍ଧଚାରଣ-

ତ୍ରୈବିଷ୍ଟପେୟାଦିଷୁ ନାନ୍ୱବିନ୍ଦତ ॥ ୧୯॥

ସେ ଇଚ୍ଛା କରୁଥିଲେ କୌଣସି ନିର୍ଦ୍ଦୋଷ ଏବଂ ସମସ୍ତ ଉତ୍ତମ ଗୁଣରେ ନିତ୍ୟଯୁକ୍ତ ଅବିନାଶୀ ପୁରୁଷ ମିଳିଲେ, ସେ ତାଙ୍କୁ ନିଜର ଆଶ୍ରୟ ରୂପେ ବରଣ କରିବେ | କିନ୍ତୁ ଗନ୍ଧର୍ବ, ଯକ୍ଷ, ଅସୁର, ସିଦ୍ଧ, ଚାରଣ, ଦେବତା ଆଦିଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ସେପରି ପୁରୁଷ କେହି ଜଣେ ବି ତାଙ୍କୁ ମିଳିଲେ ନାହିଁ |

ନୂନଂ ତପୋ ଯସ୍ୟ ନ ମନ୍ୟୁନିର୍ଜୟୋ

ଜ୍ଞାନଂ କ୍ୱଚିତ୍ତଚ୍ଚ ନ ସଙ୍ଗବର୍ଜିତମ୍ ।

କଶ୍ଚିନ୍ମହାଂସ୍ତସ୍ୟ ନ କାମନିର୍ଜୟଃ

ସ ଈଶ୍ୱରଃ କିଂ ପରତୋ ବ୍ୟପାଶ୍ରୟଃ ॥ ୨୦॥

(ସେ ମନେ-ମନେ ବିଚାର କରିବାରେ ଲାଗିଲେ) କିଏ ତପସ୍ବୀ ହୋଇଥିଲେ ବି କ୍ରୋଧ ଉପରେ ବିଜୟ ପ୍ରାପ୍ତ କରିନାହାଁନ୍ତି; କାହାଠାରେ ଜ୍ଞାନ ଅଛି, କିନ୍ତୁ ସେ ପୂର୍ଣ୍ଣ ଅନାସକ୍ତ ନୁହଁନ୍ତି | କିଏ କିଏ ଅତିଶୟ ପ୍ରଭାବଶାଳୀ ଅଟନ୍ତି, କିନ୍ତୁ ସେମାନେ କାମକୁ ଜୟ କରିପାରି ନାହାଁନ୍ତି | କାହାଠାରେ ଐଶ୍ବର୍ଯ୍ୟ ତ ବହୁତ ବେଶୀ ରହିଛି, କିନ୍ତୁ ସେହି ଐଶ୍ବର୍ଯ୍ୟର ମୂଲ୍ୟ କଣ ଯଦି ତାଙ୍କୁ ଅନ୍ୟର ଆଶ୍ରୟ ଗ୍ରହଣ କରିବାକୁ ପଡୁଥାଏ |

ଧର୍ମଃ କ୍ୱଚିତ୍ତତ୍ର ନ ଭୂତସୌହୃଦଂ

ତ୍ୟାଗଃ କ୍ୱଚିତ୍ତତ୍ର ନ ମୁକ୍ତିକାରଣମ୍ ।

ବୀର୍ୟଂ ନ ପୁଂସୋଽସ୍ତ୍ୟଜବେଗନିଷ୍କୃତଂ

ନ ହି ଦ୍ୱିତୀୟୋ ଗୁଣସଙ୍ଗବର୍ଜିତଃ ॥ ୨୧॥

କାହାଠାରେ ଧର୍ମାଚରଣ ତ ରହିଛି; କିନ୍ତୁ ସେ ପ୍ରାଣୀ ପ୍ରତି ପ୍ରେମପୂର୍ଣ୍ଣ ବ୍ୟବହାର କରୁନାହାଁନ୍ତି | ତ୍ୟାଗ ତ ଅଛି, କିନ୍ତୁ କେବଳ ତ୍ୟାଗ ହିଁ ତ ମୁକ୍ତିର କାରଣ ନୁହେଁ | କାହା-କାହାଠାରେ ବୀରତା ତ ଅବଶ୍ୟ ରହିଛି, କିନ୍ତୁ ସେ ମଧ୍ୟ କାଳର କବଳରୁ ମୁକ୍ତ ନୁହଁନ୍ତି | କିଛି ମହାତ୍ମା ଅବଶ୍ୟ ବିଷୟାଶକ୍ତିରହିତ ଅଟନ୍ତି, କିନ୍ତୁ ସେମାନେ ତ ନିରନ୍ତର ଅଦ୍ବୈତ ସମାଧିରେ ଲୀନ ରହନ୍ତି |

କ୍ୱଚିଚ୍ଚିରାୟୁର୍ନ ହି ଶୀଲମଙ୍ଗଲଂ

କ୍ୱଚିତ୍ତଦପ୍ୟସ୍ତି ନ ବେଦ୍ୟମାୟୁଷଃ ।

ଯତ୍ରୋଭୟଂ କୁତ୍ର ଚ ସୋଽପ୍ୟମଙ୍ଗଲଃ

ସୁମଙ୍ଗଲଃ କଶ୍ଚ ନ କାଙ୍କ୍ଷତେ ହି ମାମ୍ ॥ ୨୨॥

କେହି କେହି ଋଷି ଦୀର୍ଘ ଆୟୁ ପ୍ରାପ୍ତ କରି ପାରିଛନ୍ତି, କିନ୍ତୁ ସେମାନଙ୍କର ଶୀଳ-ଆଚରଣ ମୋର ଯୋଗ୍ୟ ନୁହେଁ | କାହାର ଶୀଳ-ଆଚରଣ ମଙ୍ଗଳମୟ ଅଟେ, କିନ୍ତୁ ସେମାନଙ୍କର ଆୟୁ ଅନିଶ୍ଚିତ ଅଟେ | କିଏ ଉଭୟ ଗୁଣରେ ସମ୍ପନ୍ନ ଅଟନ୍ତି, କିନ୍ତୁ ତାଙ୍କର ବେଶ ଅମଙ୍ଗଳ ଅଟେ | ଏବେ କେବଳ ଜଣେ ମାତ୍ର ଭଗବାନ ବିଷ୍ଣୁ ରହିଲେ | ତାଙ୍କଠାରେ ସବୁ ମଙ୍ଗଳମୟ ଗୁଣ ନିତ୍ୟ ନିବାସ କରନ୍ତି, କିନ୍ତୁ ସେ ମୋତେ ଚାହାଁନ୍ତି ହିଁ ନାହିଁ |

ଏବଂ ବିମୃଶ୍ୟାବ୍ୟଭିଚାରିସଦ୍ଗୁଣୈ-

ର୍ୱରଂ ନିଜୈକାଶ୍ରୟତାଗୁଣାଶ୍ରୟମ୍ ।

ବବ୍ରେ ବରଂ ସର୍ୱଗୁଣୈରପେକ୍ଷିତଂ

ରମା ମୁକୁନ୍ଦଂ ନିରପେକ୍ଷମୀପ୍ସିତମ୍ ॥ ୨୩॥

ଏହିପରି ବହୁତ ଭାବି-ଚିନ୍ତି ଶେଷରେ ଦେବୀ ଲକ୍ଷ୍ମୀ ନିଜର ଚିର ଅଭୀଷ୍ଟ ଭଗବାନଙ୍କୁ ହିଁ ବର ରୂପରେ ଚୟନ କଲେ; କାରଣ ତାଙ୍କଠାରେ ସମସ୍ତ ସଦଗୁଣ ନିତ୍ୟ ନିବାସ କରନ୍ତି | ପ୍ରାକୃତ ଗୁଣ ତାଙ୍କୁ ସ୍ପର୍ଶ କରିପାରେ ନାହିଁ ଏବଂ ଅଣିମା ଆଦି ସମସ୍ତ ଗୁଣ ତାଙ୍କର ହେବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରୁଥିଲେ ବି ସେ ସେମାନଙ୍କର ଉପେକ୍ଷା କରିଥାଆନ୍ତି | ବାସ୍ତବରେ ଦେବୀ ଲକ୍ଷ୍ମୀଙ୍କର ଏକମାତ୍ର ଆଶ୍ରୟ ଭଗବାନ ହିଁ ଅଟନ୍ତି; ସେଥିପାଇଁ ସେ ତାଙ୍କୁ ବରଣ କଲେ |

ତସ୍ୟାଂସଦେଶ ଉଶତୀଂ ନବକଞ୍ଜମାଲାଂ

ମାଦ୍ୟନ୍ମଧୁବ୍ରତବରୂଥଗିରୋପଘୁଷ୍ଟାମ୍ ।

ତସ୍ଥୌ ନିଧାୟ ନିକଟେ ତଦୁରଃ ସ୍ୱଧାମ

ସବ୍ରୀଡହାସବିକସନ୍ନୟନେନ ଯାତା ॥ ୨୪॥

ଭଗବାନଙ୍କ ଗଳାରେ ଦେବୀ ଲକ୍ଷ୍ମୀ ସେହି ନବୀନ କମଳପୁଷ୍ପର ମାଳା ପିନ୍ଧାଇ ଦେଲେ, ଯାହାର ଚତୁର୍ପାର୍ଶ୍ବରେ ଦଳ-ଦଳ ହୋଇ ମତୁଆଲା ଭ୍ରମର ଗୁଞ୍ଜରଣ କରୁଥିଲେ | ଏହାପରେ ସଲ୍ଲଜ ସ୍ମିତହାସ୍ୟ ଏବଂ ପ୍ରେମପୂର୍ଣ୍ଣ ଚାହାଣୀରେ ନିଜର ନିବାସ-ସ୍ଥାନ ଭଗବାନଙ୍କର ବକ୍ଷ-ସ୍ଥଳ ପ୍ରତି ଦୃଷ୍ଟିପାତ କରି ଦେବୀ ଲକ୍ଷ୍ମୀ ତାଙ୍କ ପାଖରେ ଠିଆ ହୋଇଗଲେ |

ତସ୍ୟାଃ ଶ୍ରିୟସ୍ତ୍ରିଜଗତୋ ଜନକୋ ଜନନ୍ୟା

ବକ୍ଷୋନିବାସମକରୋତ୍ପରମଂ ବିଭୂତେଃ ।

ଶ୍ରୀଃ ସ୍ୱାଃ ପ୍ରଜାଃ ସକରୁଣେନ ନିରୀକ୍ଷଣେନ

ଯତ୍ର ସ୍ଥିତୈଧୟତ ସାଧିପତୀଂସ୍ତ୍ରିଲୋକାନ୍ ॥ ୨୫॥

ଜଗତ୍ପିତା ଭଗବାନ ସମସ୍ତ ସମ୍ପତ୍ତିର ଅଧିଷ୍ଠାତ୍ରୀ ଦେବୀ ଜଗଜ୍ଜନନୀ ଲକ୍ଷ୍ମୀଙ୍କୁ ନିଜ ବକ୍ଷସ୍ଥଳରେ ହିଁ ସର୍ବଦା ନିବାସ କରିବାର ସ୍ଥାନ ଦେଲେ | ସେଠାରେ ବିରାଜମାନ ହୋଇ ଦେବୀ ଲକ୍ଷ୍ମୀ ନିଜର କରୁଣାଭରୀ ଦୃଷ୍ଟିରେ ତିନି ଲୋକ, ଲୋକପତି ଏବଂ ନିଜ ପ୍ରିୟ ପ୍ରଜାବର୍ଗଙ୍କର ଅଭିବୃଦ୍ଧି କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |

ଶଙ୍ଖତୂର୍ୟମୃଦଙ୍ଗାନାଂ ବାଦିତ୍ରାଣାଂ ପୃଥୁଃ ସ୍ୱନଃ ।

ଦେବାନୁଗାନାଂ ସସ୍ତ୍ରୀଣାଂ ନୃତ୍ୟତାଂ ଗାୟତାମଭୂତ୍ ॥ ୨୬॥

ସେହି ସମୟରେ ଶଂଖ, ତୁରୀ, ମୃଦଙ୍ଗ ଆଦି ବାଦ୍ୟ ବାଜି ଉଠିଲା | ଅପ୍ସରାମାନଙ୍କ ସହିତ ଗନ୍ଧର୍ବମାନେ ନୃତ୍ୟ-ଗାନ କରିବାରେ ଲାଗିଲେ | ସେହି ଶବ୍ଦ ତୁମୁଳ ହେବାରେ ଲାଗିଲା |

ବ୍ରହ୍ମରୁଦ୍ରାଙ୍ଗିରୋମୁଖ୍ୟାଃ ସର୍ୱେ ବିଶ୍ୱସୃଜୋ ବିଭୁମ୍ ।

ଈଡିରେଽବିତଥୈର୍ମନ୍ତ୍ରୈସ୍ତଲ୍ଲିଙ୍ଗୈଃ ପୁଷ୍ପବର୍ଷିଣଃ ॥ ୨୭॥

ବ୍ରହ୍ମା, ରୁଦ୍ର, ଅଙ୍ଗିରା ଆଦି ସମସ୍ତ ପ୍ରଜାପତି ପୁଷ୍ପବୃଷ୍ଟି କରି ଭଗବାନଙ୍କର ଗୁଣ, ସ୍ବରୂପ ଏବଂ ଲୀଲା ଆଦିର ଯଥାର୍ଥ ବର୍ଣ୍ଣନ କରୁଥିବା ମନ୍ତ୍ର ଦ୍ବାରା ତାଙ୍କର ସ୍ତୁତି କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |

ଶ୍ରିୟା ବିଲୋକିତା ଦେବାଃ ସପ୍ରଜାପତୟଃ ପ୍ରଜାଃ ।

ଶୀଲାଦିଗୁଣସମ୍ପନ୍ନା ଲେଭିରେ ନିର୍ୱୃତିଂ ପରାମ୍ ॥ ୨୮॥

ଦେବତା, ପ୍ରଜାପତି ଏବଂ ପ୍ରଜା – ସମସ୍ତେ ଦେବୀ ଲକ୍ଷ୍ମୀଙ୍କର କୃପାଦୃଷ୍ଟିରୁ ଶୀଳ ଏବଂ ଉତ୍ତମ ଗୁଣରେ ସମ୍ପନ୍ନ ହୋଇ ବହୁତ ସୁଖୀ ହେଲେ |

ନିଃସତ୍ତ୍ୱା ଲୋଲୁପା ରାଜନ୍ ନିରୁଦ୍ୟୋଗା ଗତତ୍ରପାଃ ।

ଯଦା ଚୋପେକ୍ଷିତା ଲକ୍ଷ୍ମ୍ୟା ବଭୂବୁର୍ଦୈତ୍ୟଦାନବାଃ ॥ ୨୯॥

ପରୀକ୍ଷିତ ! ଏଣେ ଦେବୀ ଲକ୍ଷ୍ମୀଙ୍କ ଦ୍ବାରା ଉପେକ୍ଷିତ ହୋଇ ଦୈତ୍ୟ ଏବଂ ଦାନବମାନେ ନିର୍ବଳ, ଉଦ୍ୟୋଗରହିତ, ନିର୍ଲ୍ଜଜ ଏବଂ ଲୋଭୀ ହୋଇଗଲେ |

ଅଥାସୀଦ୍ୱାରୁଣୀ ଦେବୀ କନ୍ୟା କମଲଲୋଚନା ।

ଅସୁରା ଜଗୃହୁସ୍ତାଂ ବୈ ହରେରନୁମତେନ ତେ ॥ ୩୦॥

ଏଥୁଅନ୍ତେ ସମୁଦ୍ର-ମନ୍ଥନର ପରିଣାମ ସ୍ବରୂପ କମଳନୟନୀ କନ୍ୟା ରୂପରେ ବାରୁଣୀ ଦେବୀ ପ୍ରକଟ ହେଲେ | ଭଗବାନଙ୍କ ଅନୁମତିରେ ତାଙ୍କୁ ଦୈତ୍ୟମାନେ ଗ୍ରହଣ କଲେ |

ଅଥୋଦଧେର୍ମଥ୍ୟମାନାତ୍କାଶ୍ୟପୈରମୃତାର୍ଥିଭିଃ ।

ଉଦତିଷ୍ଠନ୍ମହାରାଜ ପୁରୁଷଃ ପରମାଦ୍ଭୁତଃ ॥ ୩୧॥

ମହାରାଜ ! ଏହାପରେ ଯେତେବେଳେ ଦେବତା ଓ ଅସୁରମାନେ ପ୍ରବଳ ବେଗରେ ସମୁଦ୍ରମନ୍ଥନ କରିବାରେ ଲାଗିଲେ, ସେଥିରୁ ଏକ ଅତ୍ୟନ୍ତ ଅଲୌକିକ ପୁରୁଷ ପ୍ରକଟ ହେଲେ |

ଦୀର୍ଘପୀବରଦୋର୍ଦଣ୍ଡଃ କମ୍ବୁଗ୍ରୀବୋଽରୁଣେକ୍ଷଣଃ ।

ଶ୍ୟାମଲସ୍ତରୁଣଃ ସ୍ରଗ୍ୱୀ ସର୍ୱାଭରଣଭୂଷିତଃ ॥ ୩୨॥

ପୀତବାସା ମହୋରସ୍କଃ ସୁମୃଷ୍ଟମଣିକୁଣ୍ଡଲଃ ।

ସ୍ନିଗ୍ଧକୁଞ୍ଚିତକେଶାନ୍ତଃ ସୁଭଗଃ ସିଂହବିକ୍ରମଃ ॥ ୩୩॥

ତାଙ୍କର ଭୁଜଦ୍ବୟ ଦୀର୍ଘ ଏବଂ ସ୍ଥୂଳ ଥିଲା | ଗଳା ଶଂଖ ପରି ଭଙ୍ଗିଳ ଥିଲା ଏବଂ ଆଖିରେ ଲାଲିମା ଥିଲା | ଶରୀରର ରଙ୍ଗ ସୁନ୍ଦର ଶ୍ୟାମଳ ବର୍ଣ୍ଣର ଥିଲା | ଗଳାରେ ମାଳା, ଅଙ୍ଗ-ଅଙ୍ଗରେ ବିବିଧ ଆଭୂଷଣ, ଶରୀରରେ ପୀତାମ୍ବର, କାନରେ ଚକମକ ମଣି-କୁଣ୍ଡଳ, ପ୍ରଶସ୍ତ ଛାତି, ତରୁଣ ଅବସ୍ଥା, ସିଂହ ସଦୃଶ ପରାକ୍ରମ, ଅନୁପମ ସୌନ୍ଦର୍ଯ୍ୟ, ଚିକ୍କଣ-କୁଞ୍ଚିତ କେଶରେ ଶୋଭିତ ହୋଇ ସେହି ପୁରୁଷଙ୍କର ଛବି ଅତ୍ୟନ୍ତ ଅନୁପମ ଥିଲା |

ଅମୃତାପୂର୍ଣକଲଶଂ ବିଭ୍ରଦ୍ୱଲୟଭୂଷିତଃ ।

ସ ବୈ ଭଗବତଃ ସାକ୍ଷାଦ୍ୱିଷ୍ଣୋରଂଶାଂଶସମ୍ଭବଃ ॥ ୩୪॥

ତାଙ୍କ ହାତରେ କଙ୍କଣ ଏବଂ ଅମୃତଭରା କଳସ ଥିଲା ! ସେ ସାକ୍ଷାତ ବିଷ୍ଣୁ ଭଗବାନଙ୍କର ଅଂଶାଂଶ ଅବତାର ଥିଲେ |

ଧନ୍ୱନ୍ତରିରିତି ଖ୍ୟାତ ଆୟୁର୍ୱେଦଦୃଗିଜ୍ୟଭାକ୍ ।

ତମାଲୋକ୍ୟାସୁରାଃ ସର୍ୱେ କଲଶଂ ଚାମୃତାଭୃତମ୍ ॥ ୩୫॥

ଲିପ୍ସନ୍ତଃ ସର୍ୱବସ୍ତୂନି କଲଶଂ ତରସାହରନ୍ ।

ନୀୟମାନେଽସୁରୈସ୍ତସ୍ମିନ୍ କଲଶେଽମୃତଭାଜନେ ॥ ୩୬॥

ବିଷଣ୍ଣମନସୋ ଦେବା ହରିଂ ଶରଣମାୟଯୁଃ ।

ଇତି ତଦ୍ଦୈନ୍ୟମାଲୋକ୍ୟ ଭଗବାନ୍ ଭୃତ୍ୟକାମକୃତ୍ ।

ମା ଖିଦ୍ୟତ ମିଥୋଽର୍ଥଂ ବଃ ସାଧୟିଷ୍ୟେ ସ୍ୱମାୟଯା ॥ ୩୭॥

ସେ ହିଁ ଆୟୁର୍ବେଦର ପ୍ରବର୍ତ୍ତକ ଏବଂ ଯଜ୍ଞଭୋକ୍ତା ଧନ୍ବନ୍ତରୀ ନାମରେ ସୁପ୍ରସିଦ୍ଧ ହେଲେ | ଦୈତ୍ୟମାନଙ୍କର ଦୃଷ୍ଟି ଯେତେବେଳେ ତାଙ୍କ ଉପରେ ତଥା ତାଙ୍କ ହାତରେ ଥିବା ଅମୃତ କଳସ ଉପରେ ପଡିଲା, ସେମାନେ ଜୋର-ଜବରଦସ୍ତି ତାହାକୁ ତାଙ୍କ ହାତରୁ ଛଡାଇ ନେଲେ | ସେମାନେ ତ ପୂର୍ବରୁ ହିଁ ଏହି ଅପେକ୍ଷାରେ ରହିଥିଲେ ଯେ କିପରି ଭାବରେ ସମୁଦ୍ରମନ୍ଥନରୁ ବାହାରୁ ଥିବା ସମସ୍ତ ପଦାର୍ଥ ସେମାନଙ୍କର ହସ୍ତଗତ ହେବ | ଅସୁରମାନେ ଯେତେବେଳେ ଅମୃତ କଳସକୁ ଛଡାଇ ନେଲେ, ସେତେବେଳେ ଦେବତାମାନଙ୍କର ମନ ବିଷାଦରେ ଭରିଗଲା | ସେମାନେ ଭଗବାନଙ୍କର ଶରଣାପନ୍ନ ହେଲେ | ସେମାନଙ୍କର ଦୀନ ଦଶା ଦେଖି ଭକ୍ତବାଞ୍ଛାକଳ୍ପତରୁ ଭଗବାନ ସେମାନଙ୍କୁ କହିଲେ – ‘ହେ ଦେବଗଣ ! ତୁମ୍ଭେମାନେ ଦୁଃଖିତ ହୁଅନାହିଁ | ମୁଁ ଏବେ ନିଜ ମାୟାରେ ସେମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ବିଭେଦ ସୃଷ୍ଟି କରି ତୁମ୍ଭମାନଙ୍କର କାର୍ଯ୍ୟ ସାଧିତ କରୁଛି |’

ମିଥଃ କଲିରଭୂତ୍ତେଷାଂ ତଦର୍ଥେ ତର୍ଷଚେତସାମ୍ ।

ଅହଂ ପୂର୍ୱମହଂ ପୂର୍ୱଂ ନ ତ୍ୱଂ ନ ତ୍ୱମିତି ପ୍ରଭୋ ॥ ୩୮॥

ପରୀକ୍ଷିତ ! ଅମୃତଲୋଲୁପ ଦୈତ୍ୟମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ସେହି ଅମୃତ ପାନ କରିବାକୁ ନେଇ ପରସ୍ପର ଝଗଡା ଲାଗିଗଲା | ସମସ୍ତେ କହିଲେ, ‘ପ୍ରଥମେ ମୁଁ ପିଇବି, ପ୍ରଥମେ ମୁଁ; ତୁମେ ନୁହେଁ, ତୁମେ ନୁହେଁ |

ଦେବାଃ ସ୍ୱଂ ଭାଗମର୍ହନ୍ତି ଯେ ତୁଲ୍ୟାୟାସହେତବଃ ।

ସତ୍ରୟାଗ ଇବୈତସ୍ମିନ୍ନେଷ ଧର୍ମଃ ସନାତନଃ ॥ ୩୯॥

ଇତି ସ୍ୱାନ୍ ପ୍ରତ୍ୟଷେଧନ୍ ବୈ ଦୈତେୟା ଜାତମତ୍ସରାଃ ।

ଦୁର୍ବଲାଃ ପ୍ରବଲାନ୍ ରାଜନ୍ ଗୃହୀତକଲଶାନ୍ ମୁହୁଃ ॥ ୪୦॥

ସେମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଯିଏ ଦୁର୍ବଳ ଥିଲେ, ସେ ବଳବାନମାନଙ୍କର ବିରୋଧ କରିବାରେ ଲାଗିଲେ | ଯିଏ କଳସକୁ ଛଡାଇ ନେଇ ନିଜ ହାତରେ ରଖିଥିଲେ, ସେ ଈର୍ଷ୍ୟାବଶ ଧର୍ମର ଦ୍ବାହି ଦେଇ ବାରମ୍ବାର କହିବାରେ ଲାଗିଥାଆନ୍ତି, ‘ଭାଈ ! ଦେବତାମାନେ ମଧ୍ୟ ଆମ ସମତୁଲ୍ୟ ପରିଶ୍ରମ କରିଛନ୍ତି, ତେଣୁ ଯଜ୍ଞଭାଗ ପରି ଏଥିରେ ମଧ୍ୟ ସେମାନଙ୍କର ଭାଗ ରହିବା ଉଚିତ୍; ଏହା ସନାତନ ଧର୍ମ ଅଟେ |’

ଏତସ୍ମିନ୍ନନ୍ତରେ ବିଷ୍ଣୁଃ ସର୍ୱୋପାୟବିଦୀଶ୍ୱରଃ ।

ଯୋଷିଦ୍ରୂପମନିର୍ଦେଶ୍ୟଂ ଦଧାର ପରମାଦ୍ଭୁତମ୍ ॥ ୪୧॥

ଏହିପରି ଭାବରେ ଦୈତ୍ୟମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ‘ତୁ-ତୁ, ମୁଁ-ମୁଁ ଚାଲିଥିଲା ବେଳେ ସବୁ ଉପାୟର ଜ୍ଞାତା ଚତୁରଶିରୋମଣି ଭଗବାନ ଅତ୍ୟନ୍ତ ଅଦ୍ଭୁତ ଏବଂ ଅବର୍ଣ୍ଣନୀୟ ସ୍ତ୍ରୀ ରୂପ ଧାରଣ କଲେ |

ପ୍ରେକ୍ଷଣୀୟୋତ୍ପଲଶ୍ୟାମଂ ସର୍ୱାବୟବସୁନ୍ଦରମ୍ ।

ସମାନକର୍ଣାଭରଣଂ ସୁକପୋଲୋନ୍ନସାନନମ୍ ॥ ୪୨॥

ତାଙ୍କ ଶରୀରର ରଙ୍ଗ ନୀଳ କମଳ ପରି ଶ୍ୟାମଳ ଏବଂ ଦେଖିବା ଯୋଗ୍ୟ ଥିଲା | ଅଙ୍ଗ-ପ୍ରତ୍ୟଙ୍ଗ ଅତ୍ୟନ୍ତ ଆକର୍ଷକ ଥିଲା | ଉଭୟ କାନ ସମ-ଆକାର ଏବଂ କର୍ଣ୍ଣଫୁଲରେ ସୁଶୋଭିତ ଥିଲା | ସୁନ୍ଦର କପୋଳ, ଉନ୍ନତ ନାସିକା ଏବଂ ରମଣୀୟ ମୁଖ |

ନବୟୌବନନିର୍ୱୃତ୍ତସ୍ତନଭାରକୃଶୋଦରମ୍ ।

ମୁଖାମୋଦାନୁରକ୍ତାଲି ଝଙ୍କାରୋଦ୍ୱିଗ୍ନଲୋଚନମ୍ ॥ ୪୩॥

ନବଯୌବନା ହୋଇଥିବା କାରଣରୁ ତାଙ୍କର ସ୍ତନଯୁଗଳ ଉନ୍ନତ ଥିଲେ ଏବଂ ତାହାର ଭାରରେ କଟି କ୍ଷୀଣ ହୋଇ ଯାଇଥିଲା | ତାଙ୍କ ମୁଖରୁ ନିର୍ଗତ ହେଉଥିବା ସୁଗନ୍ଧର ପ୍ରେମରେ ଭ୍ରମରମାନେ ଗୁଣୁ-ଗୁଣୁ ଶବ୍ଦ କରି ସେହି ମୁଖ ଚତୁର୍ପାର୍ଶ୍ବରେ ଘୂରି ବୁଲୁଥିଲେ ଏବଂ ସେଥିପାଇଁ ତାଙ୍କ ନେତ୍ରରେ କିଂଚିତ୍ ଭୀତି ପରିଦୃଶ୍ୟ ହେଉଥିଲା |

ବିଭ୍ରତ୍ସ୍ୱକେଶଭାରେଣ ମାଲାମୁତ୍ଫୁଲ୍ଲମଲ୍ଲିକାମ୍ ।

ସୁଗ୍ରୀବକଣ୍ଠାଭରଣଂ ସୁଭୁଜାଙ୍ଗଦଭୂଷିତମ୍ ॥ ୪୪॥

ନିଜ ଲମ୍ବା ବେଣୀରେ ସେ ପ୍ରସ୍ଫୁଟିତ ମଲ୍ଲୀ ମାଳ ବାନ୍ଧିଥିଲେ | ତାଙ୍କ ସୁନ୍ଦର ଗଳାରେ ମନୋହର କଣ୍ଠ ଆଭୂଷଣ ଏବଂ ଭୁଜରେ ବାଜୁବନ୍ଧ ସୁଶୋଭିତ ଥିଲା |

ବିରଜାମ୍ବରସମ୍ବୀତନିତମ୍ବଦ୍ୱୀପଶୋଭୟା ।

କାଞ୍ଚ୍ୟା ପ୍ରବିଲସଦ୍ୱଲ୍ଗୁଚଲଚ୍ଚରଣନୂପୁରମ୍ ॥ ୪୫॥

ତାଙ୍କ ଚରଣର ନୂପୁର ରୁଣୁଝୁଣୁ ମଧୁର ଧ୍ବନି କରୁଥିଲେ ଏବଂ ସ୍ବଚ୍ଛ ଶାଢୀରେ ଆବୁତ ତାଙ୍କର ନିତମ୍ବ ଉପରେ କିଙ୍କିଣିର ଅପୂର୍ବ ଶୋଭା ବିଚ୍ଛୁରିତ ହେଉଥିଲା |

ସବ୍ରୀଡସ୍ମିତବିକ୍ଷିପ୍ତଭ୍ରୂବିଲାସାବଲୋକନୈଃ ।

ଦୈତ୍ୟଯୂଥପଚେତଃସୁ କାମମୁଦ୍ଦୀପୟନ୍ ମୁହୁଃ ॥ ୪୬॥

ନିଜର ସଲ୍ଲଜ ମନ୍ଦହାସ୍ୟ, ନୃତ୍ୟ କରୁଥିବା ତୀକ୍ଷ୍ଣ ଭ୍ରୁକୁଟି ଏବଂ ବିଳାସଭରୀ ଚାହାଣୀରେ ମୋହିନୀରୂପଧାରୀ ଭଗବାନ ଦୈତ୍ୟସେନାପତିମାନଙ୍କ ଚିତ୍ତରେ ବାରମ୍ବାର କାମୋଦ୍ଦୀପନ କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |

ଇତି ଶ୍ରୀମଦ୍ଭାଗବତେ ମହାପୁରାଣେ ପାରମହଂସ୍ୟାଂ ସଂହିତାୟାଂ

ଅଷ୍ଟମସ୍କନ୍ଧେ ଭଗବନ୍ମାୟୋପଲମ୍ଭନଂ ନାମାଷ୍ଟମୋଽଧ୍ୟାୟଃ ॥ ୮॥

Comments

Popular posts from this blog