ଶ୍ରୀମଦ୍ ଭାଗବତ ମହାପୁରାଣ

ଓଁ ନମୋ ଭଗବତେ ବାସୁଦେବାୟ ॥

ଚତୁର୍ଥ ସ୍କନ୍ଧ ॥

ବିଂଶ ଅଧ୍ୟାୟ

ମହାରାଜ ପୃଥୁଙ୍କ ଯଜ୍ଞଶାଳାରେ ଶ୍ରୀବିଷ୍ଣୁ ଭଗବାନଙ୍କର ପ୍ରାଦୁର୍ଭାବ

 

ମୈତ୍ରେୟ ଉବାଚ

ଭଗବାନପି ବୈକୁଣ୍ଠଃ ସାକଂ ମଘବତା ବିଭୁଃ ।

ଯଜ୍ଞୈର୍ୟଜ୍ଞପତିସ୍ତୁଷ୍ଟୋ ଯଜ୍ଞଭୁକ୍ ତମଭାଷତ ॥ ୧॥

ମୈତ୍ରେୟ କହୁଛନ୍ତି – ହେ ବିଦୁର ! ମହାରାଜ ପୃଥୁଙ୍କର ଅନେଶ୍ବତଟି ଯଜ୍ଞାନୁଷ୍ଠାନ ଦ୍ବାରା ଯଜ୍ଞଭୋକ୍ତା ଯଜ୍ଞେଶ୍ବର ଭଗବାନ ବିଷ୍ଣୁ ବହୁତ ସନ୍ତୁଷ୍ଟ ହେଲେ | ସେ ଇନ୍ଦ୍ରଙ୍କ ସହିତ ସେଠାରେ ଉପସ୍ଥିତ ହୋଇ ରାଜାଙ୍କୁ କହିଲେ -

ଶ୍ରୀଭଗବାନୁବାଚ

ଏଷ ତେଽକାର୍ଷୀଦ୍ଭଙ୍ଗଂ ହୟମେଧଶତସ୍ୟ ହ ।

କ୍ଷମାପୟତ ଆତ୍ମାନମମୁଷ୍ୟ କ୍ଷନ୍ତୁମର୍ହସି ॥ ୨॥

ଶ୍ରୀଭଗବାନ କହିଲେ – ରାଜନ୍ ! ଇନ୍ଦ୍ର ତୁମର ଏକଶତ ଅଶ୍ବମେଧ-ଯଜ୍ଞ ପୂର୍ଣ୍ଣ କରିବାର ସଂକଳ୍ପରେ ବିଘ୍ନ ଉତ୍ପନ୍ନ କରିଛନ୍ତି | ଏବେ ସେ ତୁମଠାରୁ କ୍ଷମା-ଭିକ୍ଷା କରୁଛନ୍ତି, ତୁମେ ତାଙ୍କୁ କ୍ଷମା କରିଦିଅ |

ସୁଧିୟଃ ସାଧବୋ ଲୋକେ ନରଦେବ ନରୋତ୍ତମାଃ ।

ନାଭିଦ୍ରୁହ୍ୟନ୍ତି ଭୂତେଭ୍ୟୋ ଯର୍ହି ନାତ୍ମା କଲେବରମ୍ ॥ ୩॥

ହେ ନରଦେବ ! ଯେଉଁ ଶ୍ରେଷ୍ଠ ମାନବ ସାଧୁ ଏବଂ ସଦବୁଦ୍ଧିସମ୍ପନ୍ନ ଅଟନ୍ତି, ସେମାନେ ଅନ୍ୟ ଜୀବ ପ୍ରତି ଦ୍ରୋହ କରନ୍ତି ନାହିଁ; କାରଣ ଏହି ଶରୀର ଆତ୍ମା ନୁହେଁ |

ପୁରୁଷା ଯଦି ମୁହ୍ୟନ୍ତି ତ୍ୱାଦୃଶା ଦେବମାୟଯା ।

ଶ୍ରମ ଏବ ପରଂ ଜାତୋ ଦୀର୍ଘୟା ବୃଦ୍ଧସେବୟା ॥ ୪॥

ତୁମ ପରି ଲୋକମାନେ ବି ଯଦି ମୋ ମାୟାରେ ମୋହିତ ହୋଇଯିବେ, ତେବେ ଜାଣିବାକୁ ହେବ ଯେ ବହୁଦିନ ଧରି ସେମାନଙ୍କ ଦ୍ବାରା କରାଯାଇ ଥିବା ଜ୍ଞାନୀଜନଙ୍କର ସେବା କେବଳ ଶ୍ରମ ମାତ୍ର ହିଁ ଥିଲା |

ଅତଃ କାୟମିମଂ ବିଦ୍ୱାନବିଦ୍ୟାକାମକର୍ମଭିଃ ।

ଆରବ୍ଧ ଇତି ନୈବାସ୍ମିନ୍ ପ୍ରତିବୁଦ୍ଧୋଽନୁଷଜ୍ଜତେ ॥ ୫॥

ଜ୍ଞାନବାନ ପୁରୁଷ ଏହି ଶରୀରକୁ ଅବିଦ୍ୟା, ବାସନା ଏବଂ କର୍ମର ପିତୁଳା ଜ୍ଞାନ କରି ତହିଁରେ ଆସକ୍ତ ହୁଅନ୍ତି ନାହିଁ |

ଅସଂସକ୍ତଃ ଶରୀରେଽସ୍ମିନ୍ନମୁନୋତ୍ପାଦିତେ ଗୃହେ ।

ଅପତ୍ୟେ ଦ୍ରବିଣେ ବାପି କଃ କୁର୍ୟାନ୍ମମତାଂ ବୁଧଃ ॥ ୬॥

ଏହିପରି ଭାବରେ ଯିଏ ଏହି ଶରୀରରେ ହିଁ ଆସକ୍ତ ନୁହଁନ୍ତି, ସେହି ବିବେକୀ ପୁରୁଷ ଭଲା ଶରୀରରୁ ଉତ୍ପନ୍ନ ଗୃହ, ପୁତ୍ର ଏବଂ ଧନ ଆଦିରେ କିପରି ମମତା ରଖିବେ |

ଏକଃ ଶୁଦ୍ଧଃ ସ୍ୱୟଞ୍ଜ୍ୟୋତିର୍ନିର୍ଗୁଣୋଽସୌ ଗୁଣାଶ୍ରୟଃ ।

ସର୍ୱଗୋଽନାବୃତଃ ସାକ୍ଷୀ ନିରାତ୍ମାଽଽତ୍ମାଽଽତ୍ମନଃପରଃ ॥ ୭॥

ଏହି ଆତ୍ମା ଏକ, ଶୁଦ୍ଧ, ସ୍ବୟଂପ୍ରକାଶ, ନିର୍ଗୁଣ, ଗୁଣମାନଙ୍କର ଆଶ୍ରୟ, ସର୍ବବ୍ୟାପକ, ଆବରଣଶୂନ୍ୟ, ସମସ୍ତଙ୍କର ସାକ୍ଷୀ ଏବଂ ଅନ୍ୟ ଆତ୍ମାରୁ ରହିତ ଅଟେ; ଅତଏବ ଶରୀରଠାରୁ ଭିନ୍ନ ଅଟେ |

ଯ ଏବଂ ସନ୍ତମାତ୍ମାନମାତ୍ମସ୍ଥଂ ବେଦ ପୂରୁଷଃ ।

ନାଜ୍ୟତେ ପ୍ରକୃତିସ୍ଥୋଽପି ତଦ୍ଗୁଣୈଃ ସ ମୟି ସ୍ଥିତଃ ॥ ୮॥

ଯେଉଁ ପୁରୁଷ ଏହି ଦେହସ୍ଥିତ ଆତ୍ମାକୁ ଶରୀରଠାରୁ ଭିନ୍ନ ରୂପେ ଜାଣନ୍ତି, ସେ ପ୍ରକୃତି ସହିତ ସମ୍ବନ୍ଧ ରଖି ମଧ୍ୟ ପ୍ରାକୃତିକ ଗୁଣରେ ଲିପ୍ତ ହୁଅନ୍ତି ନାହିଁ; କାରଣ ତାଙ୍କର ସ୍ଥିତି ପରମାତ୍ମାଙ୍କଠାରେ, ଅର୍ଥାତ୍ ମୋଠାରେ ରହିଥାଏ |

ଯଃ ସ୍ୱଧର୍ମେଣ ମାଂ ନିତ୍ୟଂ ନିରାଶୀଃ ଶ୍ରଦ୍ଧୟାନ୍ୱିତଃ ।

ଭଜତେ ଶନକୈସ୍ତସ୍ୟ ମନୋ ରାଜନ୍ ପ୍ରସୀଦତି ॥ ୯॥

ରାଜନ୍ ! ଯେଉଁ ପୁରୁଷ କୌଣସି ପ୍ରକାରର କାମନା ନ ରଖି ନିଜ ବର୍ଣ୍ଣାଶ୍ରମ ଧର୍ମ ଦ୍ବାରା ନିତ୍ୟପ୍ରତି ଶ୍ରଦ୍ଧାପୂର୍ବକ ମୋର ଆରାଧନା କରନ୍ତି, ସେମାନଙ୍କର ଚିତ୍ତ ଧୀରେ-ଧୀରେ ଶୁଦ୍ଧ ହୋଇଯାଏ |

ପରିତ୍ୟକ୍ତଗୁଣଃ ସମ୍ୟଗ୍ଦର୍ଶନୋ ବିଶଦାଶୟଃ ।

ଶାନ୍ତିଂ ମେ ସମବସ୍ଥାନଂ ବ୍ରହ୍ମକୈବଲ୍ୟମଶ୍ନୁତେ ॥ ୧୦॥

ଚିତ୍ତ ଶୁଦ୍ଧ ହୋଇଯିବା ପରେ ତାଙ୍କର ବିଷୟ ସହିତ ସମ୍ବନ୍ଧ ରହେନାହିଁ ତଥା ତାଙ୍କର ତତ୍ତ୍ବଜ୍ଞାନ ପ୍ରାପ୍ତି ହୋଇଯାଏ | ତାପରେ ସେ ମୋର ସମତାରୂପ ସ୍ଥିତିକୁ ପ୍ରାପ୍ତ ହୋଇଯାଆନ୍ତି | ଏହା ହିଁ ପରମ ଶାନ୍ତି, ବ୍ରହ୍ମ ଅଥବା କୈବଲ୍ୟ ଅଟେ |

ଉଦାସୀନମିବାଧ୍ୟକ୍ଷଂ ଦ୍ରବ୍ୟଜ୍ଞାନକ୍ରିୟାତ୍ମନାମ୍ ।

କୂଟସ୍ଥମିମମାତ୍ମାନଂ ଯୋ ବେଦାପ୍ନୋତି ଶୋଭନମ୍ ॥ ୧୧॥

ଯେଉଁ ପୁରୁଷ ଏହା ଜାଣିଥାଆନ୍ତି ଯେ ଶରୀର, ଜ୍ଞାନ, କ୍ରିୟା ଏବଂ ମନର ସାକ୍ଷୀ ହୋଇ ମଧ୍ୟ କୂଟସ୍ଥ ଆତ୍ମା ସେହିସବୁ ଠାରୁ ନିର୍ଲିପ୍ତ ହିଁ ରହିଥାଏ, ସେ କଲ୍ୟାଣମୟ ମୋକ୍ଷପଦ ପ୍ରାପ୍ତ କରିନିଅନ୍ତି |

ଭିନ୍ନସ୍ୟ ଲିଙ୍ଗସ୍ୟ ଗୁଣପ୍ରବାହୋ

ଦ୍ରବ୍ୟକ୍ରିୟାକାରକଚେତନାଽଽତ୍ମନଃ ।

ଦୃଷ୍ଟାସୁ ସମ୍ପତ୍ସୁ ବିପତ୍ସୁ ସୂରୟୋ

ନ ବିକ୍ରିୟନ୍ତେ ମୟି ବଦ୍ଧସୌହୃଦାଃ ॥ ୧୨॥

ରାଜନ୍ ! ଗୁଣପ୍ରବାହରୂପ ଆବାହଗମନ ତ ଭୂତ, ଇନ୍ଦ୍ରିୟ, ଇନ୍ଦ୍ରିୟାଭିମାନୀ ଦେବତା ଏବଂ ଚିଦାଭାସ – ଏହି ସବୁର ସମଷ୍ଟିରୂପ ପରିଚ୍ଛିନ୍ନ ଲିଙ୍ଗଶରୀରର ହିଁ ହୋଇଥାଏ; ସର୍ବସାକ୍ଷୀ ଆତ୍ମା ସହିତ ଏହାର କୌଣସି ସମ୍ବନ୍ଧ ନାହିଁ | ମୋଠାରେ ଦୃଢ ଅନୁରାଗ ରଖିଥିବା ବୁଦ୍ଧିମାନ ପୁରୁଷ ସମ୍ପତ୍ତି ଏବଂ ବିପତ୍ତି ପ୍ରାପ୍ତ ହେଲେ କେବେ ହର୍ଷ-ଶୋକାଦି ବିକାରର ବଶୀଭୂତ ହୁଅନ୍ତି ନାହିଁ |

ସମଃ ସମାନୋତ୍ତମମଧ୍ୟମାଧମଃ

ସୁଖେ ଚ ଦୁଃଖେ ଚ ଜିତେନ୍ଦ୍ରିୟାଶୟଃ ।

ମୟୋପକୢପ୍ତାଖିଲଲୋକସଂୟୁତୋ

ବିଧତ୍ସ୍ୱ ବୀରାଖିଲଲୋକରକ୍ଷଣମ୍ ॥ ୧୩॥

ସେଥିପାଇଁ ହେ ବୀରବର ! ତୁମେ ଉତ୍ତମ, ମଧ୍ୟମ ଏବଂ ଅଧମ ପୁରୁଷଙ୍କ ପ୍ରତି ସମଭାବ ରଖି ସୁଖ-ଦୁଃଖକୁ ଏକାପରି ମନେକର ତଥା ମନ ଏବଂ ଇନ୍ଦ୍ରିୟମାନଙ୍କୁ ଜୟ କରି ମୋ ଦ୍ବାରା ଯୋଗାଇ ଦିଆ ଯାଇଥିବା ମନ୍ତ୍ରୀ ଆଦି ସମସ୍ତ ରାଜକୀୟ ପୁରୁଷଙ୍କ ସହାୟତାରେ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ଲୋକର ରକ୍ଷା କର |

ଶ୍ରେୟଃ ପ୍ରଜାପାଲନମେବ ରାଜ୍ଞୋ

ଯତ୍ସାମ୍ପରାୟେ ସୁକୃତାତ୍ଷଷ୍ଠମଂଶମ୍ ।

ହର୍ତାନ୍ୟଥା ହୃତପୁଣ୍ୟଃ ପ୍ରଜାନା-

ମରକ୍ଷିତା କରହାରୋଽଘମତ୍ତି ॥ ୧୪॥

ରାଜାର କଲ୍ୟାଣ ପ୍ରଜାପାଳନରେ ହିଁ ନିହିତ ଅଟେ | ଏହା ଦ୍ବାରା ତାଙ୍କୁ ପରଲୋକରେ ପ୍ରଜାଙ୍କ ପୁଣ୍ୟର ଛଅ ଭାଗ୍ୟ ପୁଣ୍ୟ ମିଳିଥାଏ | ବିପରୀତ ପକ୍ଷରେ, ଯେଉଁ ରାଜା ପ୍ରଜାଙ୍କର ରକ୍ଷା କରିବା ଦୂରରେ ଥାଉ, ସେମାନଙ୍କଠାରୁ କର ଅସୁଲ କରିବାରେ ଲାଗିଥାଆନ୍ତି, ତାଙ୍କର ସବୁ ପୁଣ୍ୟ ପ୍ରଜାମାନେ ଛଡାଇ ନିଅନ୍ତି ଏବଂ ପ୍ରତିବଦଳରେ ପ୍ରଜାମାନଙ୍କର ସବୁ ପାପରେ ରାଜାଙ୍କୁ ଭାଗୀଦାର ହେବାକୁ ପଡିଥାଏ |

ଏବଂ ଦ୍ୱିଜାଗ୍ର୍ୟାନୁମତାନୁବୃତ୍ତ-

ଧର୍ମପ୍ରଧାନୋଽନ୍ୟତମୋଽବିତାସ୍ୟାଃ ।

ହ୍ରସ୍ୱେନ କାଲେନ ଗୃହୋପୟାତାନ୍

ଦ୍ରଷ୍ଟାସି ସିଦ୍ଧାନନୁରକ୍ତଲୋକଃ ॥ ୧୫॥

ଏପରି ବିଚାର କରି ତୁମେ ଯଦି ଶ୍ରେଷ୍ଠ ବ୍ରାହ୍ମଣମାନଙ୍କର ସମ୍ମତି ଏବଂ ପୂର୍ବ ପରମ୍ପରାରୁ ପ୍ରାପ୍ତ ଧର୍ମକୁ ହିଁ ମୁଖ୍ୟ ରୂପରେ ଆପଣାର କରିନେବ ଏବଂ କେଉଁଠାରେ ଆସକ୍ତି ନ ରଖି ନ୍ୟାୟପୂର୍ବକ ପୃଥିବୀର ପାଳନ କରିବ, ତେବେ ସମସ୍ତେ ତୁମକୁ ଭଲ ପାଇବେ ଏବଂ ଅଳ୍ପ କିଛି ଦିନରେ ତୁମେ ଘରେ ବସି ସନକାଦି ସିଦ୍ଧମାନଙ୍କର ଦର୍ଶନ କରିବ |

ବରଂ ଚ ମତ୍କଞ୍ଚନ ମାନବେନ୍ଦ୍ର

ବୃଣୀଷ୍ୱ ତେଽହଂ ଗୁଣଶୀଲୟନ୍ତ୍ରିତଃ ।

ନାହଂ ମଖୈର୍ୱୈ ସୁଲଭସ୍ତପୋଭି-

ର୍ୟୋଗେନ ବା ଯତ୍ସମଚିତ୍ତବର୍ତୀ ॥ ୧୬॥

ହେ ରାଜନ୍ ! ତୁମେ ନିଜର ଗୁଣ ଏବଂ ସ୍ବଭାବରେ ମୋତେ ବଶୀଭୂତ କରିନେଇଛ | ତେଣୁ ତୁମର ଯାହା ଇଚ୍ଛା, ମୋଠାରୁ ସେହି ବର ମାଗି ନିଅ | କ୍ଷମା ଆଦି ଗୁଣରେ ରହିତ ଯଜ୍ଞ, ତପ ଅଥବା ଯୋଗ ଦ୍ବାରା ମୋତେ ପ୍ରାପ୍ତ କରିବା ସହଜ ନୁହେଁ, ମୁଁ ତ ସେମାନଙ୍କ ହୃଦୟରେ ନିବାସ କରିଥାଏ ଯେଉଁମାନଙ୍କର ଚିତ୍ତରେ ସମତା ଥାଏ |

ମୈତ୍ରେୟ ଉବାଚ

ସ ଇତ୍ଥଂ ଲୋକଗୁରୁଣା ବିଷ୍ୱକ୍ସେନେନ ବିଶ୍ୱଜିତ୍ ।

ଅନୁଶାସିତ ଆଦେଶଂ ଶିରସା ଜଗୃହେ ହରେଃ ॥ ୧୭॥

ମୈତ୍ରେୟ କହୁଛନ୍ତି – ହେ ବିଦୁର ! ସର୍ବଲୋକଗୁରୁ ଶ୍ରୀହରିଙ୍କର ଉପଦେଶକୁ ଜଗତ୍-ବିଜୟୀ ମହାରାଜ ପୃଥୁ ଆଜ୍ଞା ମନେକରି ଶିରୋଧାର୍ଯ୍ୟ କଲେ |

ସ୍ପୃଶନ୍ତଂ ପାଦୟୋଃ ପ୍ରେମ୍ଣା ବ୍ରୀଡିତଂ ସ୍ୱେନ କର୍ମଣା ।

ଶତକ୍ରତୁଂ ପରିଷ୍ୱଜ୍ୟ ବିଦ୍ୱେଷଂ ବିସସର୍ଜ ହ ॥ ୧୮॥

ଦେବରାଜ ଇନ୍ଦ୍ର ନିଜର କର୍ମକୁ ନେଇ ଲଜ୍ୟା ଅନୁଭବ କରି ତାଙ୍କ ଚରଣରେ ଅବନତ ହେବାକୁ ଯାଉଥିବା ବେଳେ ସେ ତାଙ୍କୁ ପ୍ରେମପୂର୍ବକ ହୃଦୟଲଗ୍ନ କରିନେଲେ ଏବଂ ସବୁ ମନୋମାଳିନ୍ୟ ଦୂର କରିଦେଲେ |

ଭଗବାନଥ ବିଶ୍ୱାତ୍ମା ପୃଥୁନୋପହୃତାର୍ହଣଃ ।

ସମୁଜ୍ଜିହାନୟା ଭକ୍ତ୍ୟା ଗୃହୀତଚରଣାମ୍ବୁଜଃ ॥ ୧୯॥

ତାପରେ ମହାରାଜ ପୃଥୁ ଭକ୍ତବତ୍ସଳ ବିଶ୍ବାତ୍ମା ଭଗବାନଙ୍କର ପୂଜନ କଲେ ଏବଂ କ୍ଷଣ-କ୍ଷଣ ହୃଦୟରେ ଉଦବେଳିତ ଭକ୍ତିଭାବରେ ନିମଗ୍ନ ହୋଇ ପ୍ରଭୁଙ୍କର ଚରଣକମଳକୁ ଆଲିଙ୍ଗନ କରିନେଲେ |

ପ୍ରସ୍ଥାନାଭିମୁଖୋଽପ୍ୟେନମନୁଗ୍ରହବିଲମ୍ବିତଃ ।

ପଶ୍ୟନ୍ ପଦ୍ମପଲାଶାକ୍ଷୋ ନ ପ୍ରତସ୍ଥେ ସୁହୃତ୍ସତାମ୍ ॥ ୨୦॥

ଶ୍ରୀହରି ସେଠାରୁ ପ୍ରସ୍ଥାନ କରିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରୁଥିଲେ, କିନ୍ତୁ ପୃଥୁଙ୍କ ପ୍ରତି ତାଙ୍କର ବାତ୍ସଲ୍ୟଭାବ ତାଙ୍କୁ ସେଠାରୁ ଯିବାକୁ ଦେଲାନାହିଁ | ସେ ନିଜ କମଳଦଳ ସଦୃଶ ନେତ୍ରରେ ତାଙ୍କ ଆଡକୁ ଚାହିଁ ରହିଲେ, ସେଠାରୁ ଯାଇ ପାରିଲେ ନାହିଁ |

ସ ଆଦିରାଜୋ ରଚିତାଞ୍ଜଲିର୍ହରିଂ

ବିଲୋକିତୁଂ ନାଶକଦଶ୍ରୁଲୋଚନଃ ।

ନ କିଞ୍ଚନୋବାଚ ସ ବାଷ୍ପବିକ୍ଲବୋ

ହୃଦୋପଗୁହ୍ୟାମୁମଧାଦବସ୍ଥିତଃ ॥ ୨୧॥

ଆଦିରାଜ ମହାରାଜ ପୃଥୁଙ୍କର ନେତ୍ରରେ ଜଳ ଭରିଯାଇଥିବା କାରଣରୁ ସେ ଭଗବାନଙ୍କର ଭଲ ଭାବରେ  ଦର୍ଶନ କରିପାରିଲେ ନାହିଁ କି କଣ୍ଠ ବାଷ୍ପରୁଦ୍ଧ ହୋଇଯାଇଥିବା କାରଣରୁ କିଛି କହି ମଧ୍ୟ ପାରିଲେ ନାହିଁ | ଭଗବାନଙ୍କୁ ହୃଦୟଲଗ୍ନ କରି ସ୍ଥାଣୁବତ୍ ଠିଆ ହୋଇ ରହିଲେ |

ଅଥାବମୃଜ୍ୟାଶ୍ରୁକଲା ବିଲୋକୟ-

ନ୍ନତୃପ୍ତଦୃଗ୍ଗୋଚରମାହ ପୂରୁଷମ୍ ।

ପଦା ସ୍ପୃଶନ୍ତଂ କ୍ଷିତିମଂସ ଉନ୍ନତେ

ବିନ୍ୟସ୍ତହସ୍ତାଗ୍ରମୁରଙ୍ଗବିଦ୍ୱିଷଃ ॥ ୨୨॥

ପ୍ରଭୁ ନିଜ ଚରଣକମଳରେ ପୃଥିବୀକୁ ସ୍ପର୍ଶ କରି ଠିଆ ହୋଇଥିଲେ; ତାଙ୍କର କରାଗ୍ରଭାଗ ଗରୁଡ଼ଙ୍କ କାନ୍ଧ ଉପରେ ରହିଥିଲା | ମହାରାଜ ପୃଥୁ ନିଜ ନେତ୍ରର ଅଶ୍ରୁ ପୋଛି ଅତୃପ୍ତ ଦୃଷ୍ଟିରେ ତାଙ୍କ ଆଡକୁ ଚାହିଁ ଏହିପରି କହିବାରେ ଲାଗିଲେ |

ପୃଥୁରୁବାଚ

ବରାନ୍ୱିଭୋ ତ୍ୱଦ୍ୱରଦେଶ୍ୱରାଦ୍ବୁଧଃ

କଥଂ ବୃଣୀତେ ଗୁଣବିକ୍ରିୟାତ୍ମନାମ୍ ।

ଯେ ନାରକାଣାମପି ସନ୍ତି ଦେହିନାଂ

ତାନୀଶ କୈବଲ୍ୟପତେ ବୃଣେ ନ ଚ ॥ ୨୩॥

ମହାରାଜ ପୃଥୁ କହିଲେ – ମୋକ୍ଷପତି ପ୍ରଭୁ ! ଆପଣ ତ ବରଦାୟକ ବ୍ରହ୍ମା ଆଦି ଦେବତାମାନଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ ବର ଦେବାକୁ ସମର୍ଥ | ତେଣୁ କୌଣସି ବୁଦ୍ଧିମାନ ପୁରୁଷ ଆପଣଙ୍କଠାରୁ ଦେହାଭିମାନୀମାନଙ୍କର ଭୋଗ-ଯୋଗ୍ୟ ବିଷୟ କାହିଁକି ମାଗିବେ ? ତାହା ତ ନାରକୀୟ ଜୀବଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ ମିଳୁଥାଏ | ତେଣୁ ସେହି ସବୁ ତୁଚ୍ଛ ବିଷୟ ମୁଁ ଆପଣଙ୍କଠାରୁ ମାଗୁନାହିଁ |

ନ କାମୟେ ନାଥ ତଦପ୍ୟହଂ କ୍ୱଚି-

ନ୍ନ ଯତ୍ର ଯୁଷ୍ମଚ୍ଚରଣାମ୍ବୁଜାସବଃ ।

ମହତ୍ତମାନ୍ତର୍ହୃଦୟାନ୍ମୁଖଚ୍ୟୁତୋ

ବିଧତ୍ସ୍ୱ କର୍ଣାୟୁତମେଷ ମେ ବରଃ ॥ ୨୪॥

ମୋର ତ ସେହି ମୋକ୍ଷପଦର ଇଚ୍ଛା ମଧ୍ୟ ନାହିଁ ଯହିଁରେ ମହାପୁରୁଷଙ୍କ ହୃଦୟରୁ ସେମାନଙ୍କ ମୁଖ ମାଧ୍ୟମରେ ନିଃସୃତ ଆପଣଙ୍କ ଚରଣକମଳର ମକରନ୍ଦ ନ ଥାଏ – ଆପଣଙ୍କ କୀର୍ତ୍ତି-କଥା ଶ୍ରବଣ କରିବାର ସୁଖ ମିଳି ନ ଥାଏ | ମୋର କେବଳ ଏତିକି ମାଗୁଣି, ଆପଣ ମୋତେ ଦଶ ହଜାର କାନ ଦିଅନ୍ତୁ, ଯଦ୍ବାରା ମୁଁ ଆପଣଙ୍କ ଲୀଳା-କଥାର ଶ୍ରବଣ ନିରନ୍ତର କରିପାରିବି |

ସ ଉତ୍ତମଶ୍ଲୋକମହନ୍ମୁଖଚ୍ୟୁତୋ

ଭବତ୍ପଦାମ୍ଭୋଜସୁଧାକଣାନିଲଃ ।

ସ୍ମୃତିଂ ପୁନର୍ୱିସ୍ମୃତତତ୍ତ୍ୱବର୍ତ୍ମନାଂ

କୁୟୋଗିନାଂ ନୋ ବିତରତ୍ୟଲଂ ବରୈଃ ॥ ୨୫॥

ପୁଣ୍ୟକୀର୍ତ୍ତି ପ୍ରଭୁ ! ଆପଣଙ୍କ ଚରଣକମଳ-ମକରନ୍ଦରୂପୀ ଅମୃତ-କଣ ବହନ କରି ମହାପୁରୁଷମାନଙ୍କ ମୁଖରୁ ଯେଉଁ ବାୟୁ ନିର୍ଗତ ହୋଇଥାଏ, ସେଥିରେ ଏତେ ଶକ୍ତି ଥାଏ ଯେ ତତ୍ତ୍ବ ବିସ୍ମୃତ ହୋଇଯାଇ ଥିବା ଆମ୍ଭମାନଙ୍କ ପରି କୁଯୋଗୀମାନଙ୍କୁ ତାହା ପୁନଃ ତତ୍ତ୍ବଜ୍ଞାନ କରାଇ ଦିଏ | ଅତଏବ ଅନ୍ୟ କୌଣସି ବରର ଆବଶ୍ୟକତା ମୋର ନାହିଁ |

ଯଶଃ ଶିବଂ ସୁଶ୍ରବ ଆର୍ୟସଙ୍ଗମେ

ଯଦୃଚ୍ଛୟା ଚୋପଶୃଣୋତି ତେ ସକୃତ୍ ।

କଥଂ ଗୁଣଜ୍ଞୋ ବିରମେଦ୍ୱିନା ପଶୁଂ

ଶ୍ରୀର୍ୟତ୍ପ୍ରବବ୍ରେ ଗୁଣସଙ୍ଗ୍ରହେଚ୍ଛୟା ॥ ୨୬॥

କୀର୍ତ୍ତିମାନ ପ୍ରଭୁ ! ଦୈବବଶ ସତସଂଗରେ ଆପଣଙ୍କ ମଙ୍ଗଳମୟ ସୁଯଶର ଶ୍ରବଣ ଥରେ ମାତ୍ର କରି କୌଣସି ପଶୁବୁଦ୍ଧି ପୁରୁଷ ହୁଏତ ତୃପ୍ତ ହୋଇଯାଇ ପାରେ, କିନ୍ତୁ ଗୁଣଗ୍ରାହୀ ପୁରୁଷ ସନ୍ତୁଷ୍ଟ ହେବେ କିପରି ? ସବୁ ପ୍ରକାର ପୁରୁଷାର୍ଥ ସିଦ୍ଧି ନିମନ୍ତେ ଆରାଧିତା ସ୍ବୟଂ ଲକ୍ଷ୍ମୀଦେବୀ ମଧ୍ୟ ସର୍ବଦା ଆପଣଙ୍କର ସୁଯଶ ଶ୍ରବଣ କରିବାକୁ ଲାଳାୟିତ ରହିଥାଆନ୍ତି |

ଅଥାଭଜେ ତ୍ୱାଖିଲପୂରୁଷୋତ୍ତମଂ

ଗୁଣାଲୟଂ ପଦ୍ମକରେବ ଲାଲସଃ ।

ଅପ୍ୟାବୟୋରେକପତିସ୍ପୃଧୋଃ କଲି-

ର୍ନ ସ୍ୟାତ୍କୃତତ୍ୱଚ୍ଚରଣୈକତାନୟୋଃ ॥ ୨୭॥

ହେ ସର୍ବଗୁଣଧାମ ପୁରୁଷୋତ୍ତମ ପ୍ରଭୁ ! ଲକ୍ଷ୍ମୀଦେବୀଙ୍କ ପରି ମୁଁ ମଧ୍ୟ ଅତ୍ୟନ୍ତ ଉତ୍ସୁକତାରେ ଆପଣଙ୍କର ସେବା କରିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରୁଛି | କିନ୍ତୁ ଏପରି ନ ହେଉ ଯେ ଜଣେ ପତିଙ୍କର ସେବା ପ୍ରାପ୍ତ କରିବା ପ୍ରତିଯୋଗିତାରେ ଆପଣଙ୍କ ଚରଣରେ ମନକୁ ଏକାଗ୍ର କରିଥିବା ଆମ ଦୁହିଁଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ କଳହ ଉତ୍ପନ୍ନ ହୋଇଯିବ |

ଜଗଜ୍ଜନନ୍ୟାଂ ଜଗଦୀଶ ବୈଶସଂ

ସ୍ୟାଦେବ ଯତ୍କର୍ମଣି ନଃ ସମୀହିତମ୍ ।

କରୋଷି ଫଲ୍ଗ୍ୱପ୍ୟୁରୁ ଦୀନବତ୍ସଲଃ

ସ୍ୱ ଏବ ଧିଷ୍ଣ୍ୟେଽଭିରତସ୍ୟ କିଂ ତୟା ॥ ୨୮॥

ହେ ଜଗଦୀଶ୍ବର ! ଜଗଜ୍ଜନନୀ ଲକ୍ଷ୍ମୀଦେବୀଙ୍କ ହୃଦୟରେ ତ ମୋ ପ୍ରତି ବିରୋଧଭାବ ନିଶ୍ଚୟ ଉତ୍ପନ୍ନ ହେବ, କାରଣ ଆପଣଙ୍କର ଯେଉଁ ସେବାକାର୍ଯ୍ୟରେ ତାଙ୍କର ଅନୁରାଗ ରହିଛି, ମୁଁ ତାହା ନିମନ୍ତେ ଲାଳାୟିତ ରହିଛି | କିନ୍ତୁ ଆପଣ ତ ଦୀନମାନଙ୍କ ପ୍ରତି ଦୟାଶୀଳ ଅଟନ୍ତି; ସେମାନଙ୍କର ତୁଚ୍ଛ ସେବାକୁ ମଧ୍ୟ ଆପଣ ବହୁତ ମହତ୍ତ୍ବ ଦେଇଥାଆନ୍ତି | ତେଣୁ ମୁଁ ଆଶା କରୁଛି, ଆମ ଦୁହିଁଙ୍କ ଝଗଡାରେ ଆପଣ ମୋର ହିଁ ପକ୍ଷ ନେବେ | ଆପଣ ତ ନିଜ ସ୍ବରୂପରେ ହିଁ ରମଣ କରନ୍ତି; ତେଣୁ ଆପଣଙ୍କ ପାଇଁ ଭଲା ଲକ୍ଷ୍ମୀଦେବୀଙ୍କର କଣ ଆବଶ୍ୟକତା ରହିଛି ?

ଭଜନ୍ତ୍ୟଥ ତ୍ୱାମତ ଏବ ସାଧବଃ

ବ୍ୟୁଦସ୍ତମାୟାଗୁଣବିଭ୍ରମୋଦୟମ୍ ।

ଭବତ୍ପଦାନୁସ୍ମରଣାଦୃତେ ସତାଂ

ନିମିତ୍ତମନ୍ୟଦ୍ଭଗବନ୍ ନ ବିଦ୍ମହେ ॥ ୨୯॥

ସେଥିପାଇଁ ନିଷ୍କାମ ମହାତ୍ମାମାନେ ଜ୍ଞାନ ପ୍ରାପ୍ତ କରିବା ପରେ ମଧ୍ୟ ଆପଣଙ୍କର ଭଜନ କରନ୍ତି | ଆପଣ ମାୟାର କାର୍ଯ୍ୟ ଅହଂକାରାଦିରୁ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ମୁକ୍ତ ଅଟନ୍ତି | ଭଗବନ୍ ! ମୋ ଦୃଷ୍ଟିରେ ଆପଣଙ୍କ ଚରଣକମଳର ନିରନ୍ତର ଚିନ୍ତନ ଅତିରିକ୍ତ ସତ୍-ପୁରୁଷମାନଙ୍କର ଅନ୍ୟ କୌଣସି ପ୍ରୟୋଜନ ନାହିଁ |

ମନ୍ୟେ ଗିରଂ ତେ ଜଗତାଂ ବିମୋହିନୀଂ

ବରଂ ବୃଣୀଷ୍ୱେତି ଭଜନ୍ତମାତ୍ଥ ଯତ୍ ।

ବାଚା ନୁ ତନ୍ତ୍ୟା ଯଦି ତେ ଜନୋଽସିତଃ

କଥଂ ପୁନଃ କର୍ମ କରୋତି ମୋହିତଃ ॥ ୩୦॥

ମୁଁ ମଧ୍ୟ କୌଣସି ଇଚ୍ଛା ନ ରଖି ଆପଣଙ୍କର ଭଜନ କରୁଛି | ଆପଣ ମୋତେ ବର ମାଗିବା ପାଇଁ ଯାହା କହିଲେ, ଆପଣଙ୍କର ସେହି ବାଣୀକୁ ମୁଁ ସାଂସାରିକ ମୋହ ଉତ୍ପନ୍ନକାରୀ ମନେ କରୁଛି | କେବଳ ସେତିକି ନୁହେଁ, ଆପଣଙ୍କ ବେଦରୂପା ବାଣୀ ବି ତ ଜଗତକୁ ମୋହରେ ବାନ୍ଧି ରଖିଛି | ସେହି ବେଦରୂପ ରସିରେ ବାନ୍ଧି ହୋଇ ନ ଥିଲେ, ଲୋକେ ମୋହବଶ ସକାମ କର୍ମ କାହିଁକି କରନ୍ତେ ?

ତ୍ୱନ୍ମାୟଯାଦ୍ଧା ଜନ ଈଶ ଖଣ୍ଡିତୋ

ଯଦନ୍ୟଦାଶାସ୍ତ ଋତାତ୍ମନୋଽବୁଧଃ ।

ଯଥା ଚରେଦ୍ବାଲହିତଂ ପିତା ସ୍ୱୟଂ

ତଥା ତ୍ୱମେବାର୍ହସି ନଃ ସମୀହିତୁମ୍ ॥ ୩୧॥

ପ୍ରଭୁ ! ଆପଣଙ୍କ ମାୟାରେ ହିଁ ମନୁଷ୍ୟ ନିଜର ବାସ୍ତବ ସ୍ଵରୂପକୁ ଭୁଲି, ଆପଣଙ୍କ ପ୍ରତି ବିମୁଖ ହୋଇ ଅଜ୍ଞାନବଶ ଅନ୍ୟ ସ୍ତ୍ରୀ-ପୁତ୍ର ଆଦିଙ୍କର ଇଚ୍ଛା କରିଥାଏ | ତଥାପି ପିତା ଯେପରି ପୁତ୍ରର ପ୍ରାର୍ଥନାକୁ ଅପେକ୍ଷା ନ କରି ତାର କଲ୍ୟାଣ କରିଥାଆନ୍ତି, ସେହିପରି ଆପଣ ମଧ୍ୟ ଆମର ଇଚ୍ଛା ପ୍ରତି ଦୃଷ୍ଟି ନ ଦେଇ ଆମର କଲ୍ୟାଣ ନିମନ୍ତେ ନିଜ ତରଫରୁ ପ୍ରଯତ୍ନ କରନ୍ତୁ |

ମୈତ୍ରେୟ ଉବାଚ

ଇତ୍ୟାଦିରାଜେନ ନୁତଃ ସ ବିଶ୍ୱଦୃକ୍-

ତମାହ ରାଜନ୍ ମୟି ଭକ୍ତିରସ୍ତୁ ତେ ।

ଦିଷ୍ଟ୍ୟେଦୃଶୀ ଧୀର୍ମୟି ତେ କୃତା ଯୟା

ମାୟାଂ ମଦୀୟାଂ ତରତି ସ୍ମ ଦୁସ୍ତ୍ୟଜାମ୍ ॥ ୩୨॥

ତତ୍ତ୍ୱଂ କୁରୁ ମୟାଽଽଦିଷ୍ଟମପ୍ରମତ୍ତଃ ପ୍ରଜାପତେ ।

ମଦାଦେଶକରୋ ଲୋକଃ ସର୍ୱତ୍ରାପ୍ନୋତି ଶୋଭନମ୍ ॥ ୩୩॥

ମୈତ୍ରେୟ କହୁଛନ୍ତି – ଆଦିରାଜ ପୃଥୁ ଏହିପରି ସ୍ତୁତି କରିବାରୁ ସର୍ବସାକ୍ଷୀ ଶ୍ରୀହରି ତାଙ୍କୁ କହିଲେ, ରାଜନ୍ ! ତୁମର ମୋ ପ୍ରତି ଭକ୍ତି ଅତୁଟ ରହୁ | ତୁମର ଚିତ୍ତ ଯେପରି ଭାବରେ ମୋଠାରେ ସଂଲଗ୍ନ ରହିଛି, ତାହା ବହୁତ ବଡ ସୌଭାଗ୍ୟର କଥା | ଏପରି ହୋଇପାରିଲେ ତ ପୁରୁଷ ଅତି ସହଜରେ ମୋର ମାୟାକୁ ପାର କରିଯିବ, ଯାହାକୁ ତ୍ୟାଗ କରିବା ଏବଂ ଯାହାର ବନ୍ଧନରୁ ମୁକ୍ତ ହେବା ଅତ୍ୟନ୍ତ କଠିନ ଅଟେ | ଏବେ ତୁମେ ସାବଧାନ ପୂର୍ବକ ମୋର ଆଜ୍ଞା ପାଳନ କର | ହେ ପ୍ରଜାପାଳକ ନରେଶ ! ଯେଉଁ ପୁରୁଷ ମୋର ଆଜ୍ଞା ପାଳନ କରନ୍ତି, ତାଙ୍କର ସର୍ବତ୍ର ମଙ୍ଗଳ ହୋଇଥାଏ |

ମୈତ୍ରେୟ ଉବାଚ

ଇତି ବୈନ୍ୟସ୍ୟ ରାଜର୍ଷେଃ ପ୍ରତିନନ୍ଦ୍ୟାର୍ଥବଦ୍ୱଚଃ ।

ପୂଜିତୋଽନୁଗୃହୀତ୍ୱୈନଂ ଗନ୍ତୁଂ ଚକ୍ରେଽଚ୍ୟୁତୋ ମତିମ୍ ॥ ୩୪॥

ହେ ବିଦୁର ! ଏହିପରି ସାରଗର୍ଭିକ ବଚନରେ ଭଗବାନ ମହାରାଜ ପୃଥୁଙ୍କର ଆଦର କରିଥିଲେ | ତାପରେ ପୃଥୁ ତାଙ୍କର ପୂଜା କଲେ ଏବଂ ଭଗବାନ ତାଙ୍କ ପ୍ରତି ଅଶେଷ କୃପା କରି ସେଠାରୁ ଯିବା ପାଇଁ ପ୍ରସ୍ତୁତ ହେଲେ |

ଦେବର୍ଷିପିତୃଗନ୍ଧର୍ୱସିଦ୍ଧଚାରଣପନ୍ନଗାଃ ।

କିନ୍ନରାପ୍ସରସୋ ମର୍ତ୍ୟାଃ ଖଗା ଭୂତାନ୍ୟନେକଶଃ ॥ ୩୫॥

ଯଜ୍ଞେଶ୍ୱରଧିୟା ରାଜ୍ଞା ବାଗ୍ୱିତ୍ତାଞ୍ଜଲିଭକ୍ତିତଃ ।

ସଭାଜିତା ଯୟୁଃ ସର୍ୱେ ବୈକୁଣ୍ଠାନୁଗତାସ୍ତତଃ ॥ ୩୬॥

ସେଠାକୁ ଯେଉଁ ଦେବତା, ଋଷି, ପିତୃପୁରୁଷ, ଗନ୍ଧର୍ବ, ସିଦ୍ଧ, ଚାରଣ, ନାଗ, କିନ୍ନର, ଅପସରା, ମନୁଷ୍ୟ ଏବଂ ପକ୍ଷୀ ତଥା ଭଗବାନଙ୍କର ପାର୍ଷଦମାନେ ଆଗମନ କରିଥିଲେ, ମହାରାଜ ପୃଥୁ ସମସ୍ତଙ୍କର ଭଗବଦ୍-ବୁଦ୍ଧିରେ ଭକ୍ତିପୂର୍ବକ ବଚନ ଏବଂ ଧନ ଦ୍ବାରା ଯୋଡହସ୍ତ ହୋଇ ପୂଜନ କଲେ | ଏହାପରେ ସେମାନେ ନିଜ-ନିଜର ନିବାସସ୍ଥାନକୁ ଚାଲିଗଲେ |

ଭଗବାନପି ରାଜର୍ଷେଃ ସୋପାଧ୍ୟାୟସ୍ୟ ଚାଚ୍ୟୁତଃ ।

ହରନ୍ନିବ ମନୋଽମୁଷ୍ୟ ସ୍ୱଧାମ ପ୍ରତ୍ୟପଦ୍ୟତ ॥ ୩୭॥

ଭଗବାନ ଅଚ୍ୟୁତ ମଧ୍ୟ ରାଜା ପୃଥୁ ଏବଂ ତାଙ୍କ ପୁରୋହିତମାନଙ୍କର ଚିତ୍ତ ହରଣ କରି ସ୍ବଧାମକୁ ପ୍ରସ୍ଥାନ କଲେ |

ଅଦୃଷ୍ଟାୟ ନମସ୍କୃତ୍ୟ ନୃପଃ ସନ୍ଦର୍ଶିତାତ୍ମନେ ।

ଅବ୍ୟକ୍ତାୟ ଚ ଦେବାନାଂ ଦେବାୟ ସ୍ୱପୁରଂ ଯୟୌ ॥ ୩୮॥

ତଦନନ୍ତର ନିଜ ସ୍ବରୂପ ଦର୍ଶନ କରାଇ ଅନ୍ତର୍ଧାନ ହୋଇଯାଇଥିବା ସେହି ଅବ୍ୟକ୍ତସ୍ବରୂପ ଭଗବାନଙ୍କୁ ନମସ୍କାର କରି ରାଜା ପୃଥୁ ମଧ୍ୟ ନିଜ ରାଜଧାନୀକୁ ଫେରିଗଲେ |

ଇତି ଶ୍ରୀମଦ୍ଭାଗବତେ ମହାପୁରାଣେ ପାରମହଂସ୍ୟାଂ

ସଂହିତାୟାଂ ଚତୁର୍ଥସ୍କନ୍ଧେ ବିଂଶୋଽଧ୍ୟାୟଃ ॥ ୨୦॥

Comments

Popular posts from this blog