ଶ୍ରୀମଦ୍ ଭାଗବତ ମହାପୁରାଣ

ଓଁ ନମୋ ଭଗବତେ ବାସୁଦେବାୟ ॥

ପଞ୍ଚମ ସ୍କନ୍ଧ ॥

ଦ୍ବିତୀୟ ଅଧ୍ୟାୟ

ଆଗ୍ନୀଧ୍ନ-ଚରିତ୍ର

 

ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ

ଏବଂ ପିତରି ସମ୍ପ୍ରବୃତ୍ତେ ତଦନୁଶାସନେ ବର୍ତମାନ ଆଗ୍ନୀଧ୍ରୋ

ଜମ୍ବୂଦ୍ୱୀପୌକସଃ ପ୍ରଜା ଔରସବଦ୍ଧର୍ମାବେକ୍ଷମାଣଃ

ପର୍ୟଗୋପାୟତ୍ ॥ ୧॥

ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ କହୁଛନ୍ତି – ପିତା ପ୍ରିୟବ୍ରତଙ୍କୁ ଏହିପରି ଭାବରେ ତପସ୍ୟାରେ ସଂଲଗ୍ନ ରହିବା ଦେଖି ରାଜା ଆଗ୍ନୀଧ୍ନ ତାଙ୍କ ଆଜ୍ଞା ଅନୁସରଣ କରି ଜମ୍ବୂଦ୍ବୀପର ପ୍ରଜାମାନଙ୍କୁ ଧର୍ମାନୁସାରେ ପୁତ୍ରବତ୍ ପାଳନ କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |

ସ ଚ କଦାଚିତ୍ପିତୃଲୋକକାମଃ ସୁରବରବନିତାକ୍ରୀଡାଚଲଦ୍ରୋଣ୍ୟାଂ

ଭଗବନ୍ତଂ ବିଶ୍ୱସୃଜାଂ ପତିମାଭୃତପରିଚର୍ୟୋପକରଣ ଆତ୍ମୈକାଗ୍ର୍ୟେଣ

ତପସ୍ୱ୍ୟାରାଧୟାମ୍ବଭୂବ ॥ ୨॥

ଥରେ ସେ ପିତୃଲୋକର କାମନାରେ ସତ୍-ପୁତ୍ରପ୍ରାପ୍ତି ନିମନ୍ତେ ପୂଜାର ଆୟୋଜନ କରି ସୁରସୁନ୍ଦରୀମାନଙ୍କର କ୍ରୀଡାସ୍ଥଳୀ ମନ୍ଦରାଚଳର ଏକ ଘାଟିକୁ ଗଲେ ଏବଂ ତପସ୍ୟାରେ ତତ୍ପର ହୋଇ ଏକାଗ୍ର ଚିତ୍ତରେ ପ୍ରଜାପତିମାନଙ୍କର ପତି ବ୍ରହ୍ମାଜୀଙ୍କର ଆରାଧନା କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |

ତଦୁପଲଭ୍ୟ ଭଗବାନାଦିପୁରୁଷଃ ସଦସି ଗାୟନ୍ତୀଂ ପୂର୍ୱଚିତ୍ତିଂ

ନାମାପ୍ସରସମଭିୟାପୟାମାସ ॥ ୩॥

ଆଦିଦେବ ଭଗବାନ ବ୍ରହ୍ମାଜୀ ତାଙ୍କର ଅଭିଳାଷକୁ ଜାଣି ନିଜ ସଭାର ଗାୟିକା ପୂର୍ବଚିତି ନାମ୍ନୀ ଅପସରାଙ୍କୁ ତାଙ୍କ ନିକଟକୁ ପ୍ରେରଣ କଲେ |

ସା ଚ ତଦାଶ୍ରମୋପବନମତିରମଣୀୟଂ ବିବିଧନିବିଡବିଟପି-

ବିଟପନିକରସଂଶ୍ଲିଷ୍ଟପୁରଟଲତାରୂଢସ୍ଥଲବିହଙ୍ଗମମିଥୁନୈଃ

ପ୍ରୋଚ୍ୟମାନଶ୍ରୁତିଭିଃ ପ୍ରତିବୋଧ୍ୟମାନସଲିଲକୁକ୍କୁଟକାରଣ୍ଡବ-

କଲହଂସାଦିଭିର୍ୱିଚିତ୍ରମୁପକୂଜିତାମଲଜଲାଶୟକମଲାକର-

ମୁପବଭ୍ରାମ ॥ ୪॥

ଆଗ୍ନୀଧ୍ନଙ୍କ ଆଶ୍ରମ ନିକଟରେ ଏକ ଅତ୍ୟନ୍ତ ରମଣୀୟ ଉପବନ ଥିଲା; ଅପସରା ଜଣକ ସେହି ଉପବନରେ ବିଚରଣ କରିବାରେ ଲାଗିଲା | ସେହି ଉପବନରେ ଅନେକ ସଘନ ତରୁବରମାନଙ୍କର ଶାଖା ସ୍ବର୍ଣ୍ଣଲତାରେ ଆଚ୍ଛାଦିତ ହୋଇଥିଲା | ତା ଉପରେ ବସି ମୟୂରାଦି ଅନେକ ପ୍ରକାରର ସ୍ଥଳଚାରୀ ପକ୍ଷୀମାନଙ୍କର ଯୋଡା ସୁମଧୁର କଳରବ କରୁଥିଲେ | ସେମାନଙ୍କର ଷଡ୍ଜାଦି ସ୍ବରଯୁକ୍ତ ଧ୍ବନି ଶୁଣି ଜଳକୁକ୍କୁଟ, କାରଣ୍ଡବ ଏବଂ କଳହଂସ ଆଦି ଜଳପକ୍ଷୀମାନେ ସଚେତ ହୋଇ ଭିନ୍ନ ଭିନ୍ନ କୂଜନ କରିବାରେ ଲାଗିଥିଲେ | ତଦ୍ବାରା ସେଠାରେ ଥିବା କମଳବନରେ ସୁଶୋଭିତ ନିର୍ମଳ ସରୋବର ଗୁଞ୍ଜରିତ ହେଉଥିଲା |

ତସ୍ୟାଃ ସୁଲଲିତଗମନପଦବିନ୍ୟାସଗତିବିଲାସାୟାଶ୍ଚାନୁପଦଂ

ଖଣଖଣାୟମାନରୁଚିରଚରଣାଭରଣସ୍ୱନମୁପାକର୍ଣ୍ୟ

ନରଦେବକୁମାରଃ ସମାଧିୟୋଗେନାମୀଲିତନୟନନଲିନମୁକୁଲ-

ଯୁଗଲମୀଷଦ୍ୱିକଚୟ୍ୟ ବ୍ୟଚଷ୍ଟ ॥ ୫॥

ତାମେବାବିଦୂରେ ମଧୁକରୀମିବ ସୁମନସ ଉପଜିଘ୍ରନ୍ତୀଂ

ଦିବିଜମନୁଜମନୋନୟନାହ୍ଲାଦଦୁଘୈର୍ଗତିବିହାରବ୍ରୀଡା-

ବିନୟାବଲୋକସୁସ୍ୱରାକ୍ଷରାବୟବୈର୍ମନସି ନୃଣାଂ କୁସୁମାୟୁଧସ୍ୟ

ବିଦଧତୀଂ ବିବରଂ ନିଜମୁଖବିଗଲିତାମୃତାସବସହାସ-

ଭାଷଣାମୋଦମଦାନ୍ଧମଧୁକରନିକରୋପରୋଧେନ ଦ୍ରୁତପଦବିନ୍ୟାସେନ

ବଲ୍ଗୁସ୍ପନ୍ଦନସ୍ତନକଲଶକବରଭାରରଶନାଂ ଦେବୀଂ ତଦବଲୋକନେନ

ବିବୃତାବସରସ୍ୟ ଭଗବତୋ ମକରଧ୍ୱଜସ୍ୟ ବଶମୁପନୀତୋ

ଜଡବଦିତି ହୋବାଚ ॥ ୬॥

ପୂର୍ବଚିତିର ବିଳାସପୂର୍ଣ୍ଣ ସୁଲଳିତ ଗତିବିଧି ଏବଂ ପଦବିନ୍ୟାସ ଶୈଳୀ ସହିତ ତାଳ ଦେଇ ତାର ଚରଣନୂପୁର ଝଙ୍କୃତ ହେବାରେ ଲାଗିଥିଲା | ସେହି ମନୋହର ଧ୍ବନି ଶୁଣି ରାଜକୁମାର ଆଗ୍ନୀଧ୍ନ ସମାଧିଯୋଗରେ ମୁଦ୍ରିତ ନିଜର କମଳ-କଳୀ ସଦୃଶ ସୁନ୍ଦର ନେତ୍ରକୁ ଅର୍ଦ୍ଧନିମୀଳିତ କରନ୍ତେ ନିଜର ଅତି ନିକଟରେ ସେହି ଅପସରାକୁ ଦେଖିବାକୁ ପାଇଲେ | ସେ ଭ୍ରମର ପରି ପ୍ରତ୍ୟେକ ପୁଷ୍ପ ନିକଟକୁ ଯାଇ ତାହାର ସୁଗନ୍ଧ ଆଘ୍ରାଣ କରୁଥିଲା ତଥା ଦେବତା ଓ ମନୁଷ୍ୟଙ୍କ ମନ ଏବଂ ନେତ୍ରକୁ ଆହ୍ଲାଦିତ କରୁଥିବା ନିଜର ବିଳାସପୂର୍ଣ୍ଣ ଗତି, କ୍ରୀଡା-ଚାପଲ୍ୟ, ଲଜ୍ଜା ଏବଂ ବିନୟଯୁକ୍ତ ଚାହାଣୀ, ସୁମଧୁର ବାଣୀ ତଥା ମନୋହର ଅଙ୍ଗ-ଅବୟବ ଦ୍ବାରା ପୁରୁଷ ହୃଦୟରେ କାମଦେବଙ୍କର ପ୍ରବେଶ ନିମନ୍ତେ ଦ୍ବାରା ଉନ୍ମୁକ୍ତ କରି ଦେଉଥିଲା | ସେ ଯେତେବେଳେ ହସି ହସି କଥା କହୁଥିଲା, ମନେ ହେଉଥିଲା ସତେ ଯେପରି ତା ମୁଖରୁ ଅମୃତମୟ ମାଦକ ମଧୁ ଝରୁଛି | ତାର ନିଃଶ୍ବାସର ଗନ୍ଧରେ ମଦାନ୍ଧ ହୋଇ ଭ୍ରମରମାନେ ତାର ମୁଖକମଳକୁ ଘେରି ଯାଉଥିଲେ | ସେମାନଙ୍କ କବଳରୁ ରକ୍ଷା ପାଇବା ପାଇଁ ସେ ଯେତେବେଳେ ଦ୍ରୁତ ପଦଚାଳନ କରୁଥିଲା, ସେତେବେଳେ ତାହାର କୁଚକଳସ, ବେଣୀ ଏବଂ କଟିର ଦୋଳନ ଅତ୍ୟନ୍ତ ରମଣିକ ମନେ ହେଉଥିଲା | ଏସବୁ ଦେଖିବା ଦ୍ବାରା ଭଗବାନ କାମଦେବଙ୍କୁ ଆଗ୍ନୀଧ୍ନଙ୍କ ହୃଦୟରେ ପ୍ରବେଶ କରିବାର ଅବସର ମିଳିଗଲା ଏବଂ ତାଙ୍କର ଅଧୀନସ୍ତ ହୋଇ ରାଜା ସେହି ଅପସରାକୁ ପ୍ରସନ୍ନ କରିବା ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ପାଗଳ-ପ୍ରାୟ ଏପରି କହିବାରେ ଲାଗିଲେ |

କା ତ୍ୱଂ ଚିକୀର୍ଷସି ଚ କିଂ ମୁନିବର୍ୟ ଶୈଲେ

ମାୟାସି କାପି ଭଗବତ୍ପରଦେବତାୟାଃ ।

ବିଜ୍ୟେ ବିଭର୍ଷି ଧନୁଷୀ ସୁହୃଦାତ୍ମନୋଽର୍ଥେ

କିଂ ବା ମୃଗାନ୍ ମୃଗୟସେ ବିପିନେ ପ୍ରମତ୍ତାନ୍ ॥ ୭॥

ହେ ତପସ୍ବିନୀ ! ତୁମେ କିଏ, ଏହି ପର୍ବତ ଉପରେ ତୁମେ କଣ କରିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରୁଛ ? ତୁମେ ପରମପୁରୁଷ ଶ୍ରୀନାରାୟଣଙ୍କର କୌଣସି ମାୟା ନୁହେଁ ତ ? (ତାଙ୍କ ଭୃକୁଟିକୁ ଲକ୍ଷ କରି) ସଖି ! ତୁମେ ବିନା ଡୋରିରେ ଏହି ଦୁଇଟି ଧନୁଷ କାହିଁକି ଧାରଣ କରିଛ ? ଏହାଦ୍ବାରା ତୁମ ନିଜସ୍ବ କୌଣସି ପ୍ରୟୋଜନ ସିଦ୍ଧ ହେଉଛି ଅଥବା ଏହି ସଂସାର-ଅରଣ୍ୟରେ ତୁମେ ମୋ ପରି ମତୁଆଲା ମୃଗମାନଙ୍କୁ ଶିକାର କରିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରୁଛ ?

ବାଣାବିମୌ ଭଗବତଃ ଶତପତ୍ରପତ୍ରୌ

ଶାନ୍ତାବପୁଙ୍ଖରୁଚିରାବତିତିଗ୍ମଦନ୍ତୌ ।

କସ୍ମୈ ଯୁୟୁଙ୍କ୍ଷସି ବନେ ବିଚରନ୍ ନ ବିଦ୍ମଃ

କ୍ଷେମାୟ ନୋ ଜଡଧିୟାଂ ତବ ବିକ୍ରମୋଽସ୍ତୁ ॥ ୮॥

(କଟାକ୍ଷକୁ ଲକ୍ଷ୍ୟ କରି) ତୁମର ଏହି ଦୁଇଟି ବାଣ ତ ଅତି ସୁନ୍ଦର ଏବଂ ତୀକ୍ଷ୍ଣ ଅଟେ | କମଳଦଳ ପରି ପକ୍ଷଯୁକ୍ତ ହୋଇ ଏହା ଶାନ୍ତ ମନେହେଉଛି; କିନ୍ତୁ ଏହା ପକ୍ଷ୍ମହୀନ ଅଟେ | ଏହି ବନରେ ବିଚରଣ କରି ତୁମେ ଏହାକୁ କାହା ପ୍ରତି ନିକ୍ଷେପ କରିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରୁଛ ? ଏଠାରେ ତୁମର କେହି ପ୍ରତିଦ୍ବନ୍ଦୀ ଥିବା ପରି ତ ଦେଖା ଯାଉ ନାହାଁନ୍ତି | ତୁମର ଏହି ପରାକ୍ରମ ଆମ୍ଭମାନଙ୍କ ପରି ଜଡବୁଦ୍ଧିଙ୍କ ପାଇଁ କଲ୍ୟାଣକାରୀ ହେଉ |

ଶିଷ୍ୟା ଇମେ ଭଗବତଃ ପରିତଃ ପଠନ୍ତି

ଗାୟନ୍ତି ସାମ ସରହସ୍ୟମଜସ୍ରମୀଶମ୍ ।

ଯୁଷ୍ମଚ୍ଛିଖାବିଲୁଲିତାଃ ସୁମନୋଽଭିବୃଷ୍ଟୀଃ

ସର୍ୱେ ଭଜନ୍ତ୍ୟୃଷିଗଣା ଇବ ବେଦଶାଖାଃ ॥ ୯॥

(ଭ୍ରମରମାନଙ୍କ ପ୍ରତି ଲକ୍ଷ୍ୟ କରି) ଦେବୀ ! ତୁମ ଚତୁର୍ପାଶ୍ବରେ ଏହି ଯେଉଁ ଶିଷ୍ୟଗଣ ଅଧ୍ୟୟନ ରତ ଅଛନ୍ତି, ସେମାନେ ତ ନିରନ୍ତର ରହସ୍ୟଯୁକ୍ତ ସାମଗାନ କରି ସତେ ଯେପରି ଭଗବାନଙ୍କର ସ୍ତୁତି କରୁଛନ୍ତି ଏବଂ ଋଷିଗଣ ବେଦଶାଖାର ଅନୁସରଣ କରିବା ପରି ଏମାନେ ତୁମ ବେଣୀରୁ ଝରି ପଡୁଥିବା ପୁଷ୍ପର ସେବନ କରୁଛନ୍ତି |

ବାଚଂ ପରଂ ଚରଣପଞ୍ଜରତିତ୍ତିରୀଣାଂ

ବ୍ରହ୍ମନ୍ନରୂପମୁଖରାଂ ଶୃଣବାମ ତୁଭ୍ୟମ୍ ।

ଲବ୍ଧା କଦମ୍ବରୁଚିରଙ୍କବିଟଙ୍କବିମ୍ବେ

ଯସ୍ୟାମଲାତପରିଧିଃ କ୍ୱ ଚ ବଲ୍କଲଂ ତେ ॥ ୧୦॥

(ନୂପୁର ଶବ୍ଦକୁ ସଙ୍କେତ କରି) ତୁମ ଚରଣରୂପ ପଞ୍ଜୁରୀ ଭିତରେ ଥିବା ପକ୍ଷୀର ରାବ ତ ଶୁଣାଯାଉଛି, କିନ୍ତୁ ତାର ରୂପ ଦେଖିବାକୁ ମିଳୁନାହିଁ | (କଟିସହିତ ପୀତବର୍ଣ୍ଣର ଶାଢୀରେ ଆବୃତ ଅଙ୍ଗକାନ୍ତିକୁ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ କରି) ତୁମର ନିତମ୍ବ ଉପରେ ଏହି କଦମ୍ବ-କୁସୁମର ଆଭା କିପରି ଆସିଲା, ଯାହା ଉପରେ ଅଗ୍ନିର ଏକ ମଣ୍ଡଳ ଦେଖା ଯାଉଛି | ତୁମର ବଲ୍କଳ-ବସ୍ତ୍ର କେଉଁଆଡେ ଗଲା ?

କିଂ ସମ୍ଭୃତଂ ରୁଚିରୟୋର୍ଦ୍ୱିଜ ଶୃଙ୍ଗୟୋସ୍ତେ

ମଧ୍ୟେ କୃଶୋ ବହସି ଯତ୍ର ଦୃଶିଃ ଶ୍ରିତା ମେ ।

ପଙ୍କୋଽରୁଣଃ ସୁରଭିରାତ୍ମବିଷାଣ ଈଦୃଗ୍

ଯେନାଶ୍ରମଂ ସୁଭଗ ମେ ସୁରଭୀକରୋଷି ॥ ୧୧॥

(କୁଙ୍କୁମମଣ୍ଡିତ କୁଚକୁ ଲକ୍ଷ୍ୟ କରି) ହେ ତପସ୍ବିନୀ ! ତୁମେ ନିଜର ଏହି ସୁନ୍ଦର ଶିଂଘ ଦୁଇଟିରେ କଣ ଭରିରଖିଛ ? ନିଶ୍ଚିତ ଭାବରେ ଏଥିରେ ବହୁତ ଅମୂଲ୍ୟ ରତ୍ନ ଭରିରହିଛି, ଯାହା ସକାଶେ ତୁମର ମଧ୍ୟଭାଗ ଏତେ କୃଶ ହୋଇଥିଲେ ମଧ୍ୟ ତୁମେ ଏମାନଙ୍କର ବୋଝ ବହନ କରୁଛ | ମୋର ଦୃଷ୍ଟି ତ ସେଠାରେ ଅଟକି ରହିଛି | ହେ ସୁନ୍ଦରୀ ! ଏହା ଉପରେ ତୁମେ ଯେଉଁ ଲାଲ ରଙ୍ଗର ପ୍ରଲେପ ଲେପନ କରିଛ, ତାର ସୁଗନ୍ଧରେ ମୋର ସାରା ଆଶ୍ରମ ମହକି ଉଠୁଛି |

ଲୋକଂ ପ୍ରଦର୍ଶୟ ସୁହୃତ୍ତମ ତାବକଂ ମେ

ଯତ୍ରତ୍ୟ ଇତ୍ଥମୁରସାବୟବାବପୂର୍ୱୌ ।

ଅସ୍ମଦ୍ୱିଧସ୍ୟ ମନ ଉନ୍ନୟନୌ ବିଭର୍ତି

ବହ୍ୱଦ୍ଭୁତଂ ସରସରାସସୁଧାଦିବକ୍ତ୍ରେ ॥ ୧୨॥

ସଖି ! ମୋତେ ତୁମେ ନିଜର ଦେଶ ଦେଖାଇ ଦିଅ, ଯାହାର ନିବାସୀମାନେ ନିଜ ବକ୍ଷ-ସ୍ଥଳରେ ଏପରି ଅଦ୍ଭୁତ ଅବୟବ ଧାରଣ କରିଥାଆନ୍ତି, ଯାହା ଆମ ପରି ପ୍ରାଣୀମାନଙ୍କର ଚିତ୍ତକୁ କ୍ଷୁବ୍ଧ କରିଦିଏ ତଥା ଯେଉଁମାନେ ନିଜ ମୁଖରେ ବିଚିତ୍ର ହାବ-ଭାବ, ସରସଭାଷଣ ଏବଂ ଅଧରାମୃତ ପରି ଅଦ୍ଭୁତ ବସ୍ତୁ ସବୁ ରଖିଥାଆନ୍ତି |

କା ବାଽଽତ୍ମବୃତ୍ତିରଦନାଦ୍ଧବିରଙ୍ଗ ବାତି

ବିଷ୍ଣୋଃ କଲାସ୍ୟନିମିଷୋନ୍ମକରୌ ଚ କର୍ଣୌ ।

ଉଦ୍ୱିଗ୍ନମୀନୟୁଗଲଂ ଦ୍ୱିଜପଙ୍କ୍ତିଶୋଚି-

ରାସନ୍ନଭୃଙ୍ଗନିକରଂ ସର ଉନ୍ମୁଖଂ ତେ ॥ ୧୩॥

ପ୍ରିୟବର ! ତୁମର ଭୋଜନ କଣ, ଯାହାର ଭକ୍ଷଣ କରି ତୁମ ମୁଖରୁ ହୋମ-ସାମଗ୍ରୀର ସୁଗନ୍ଧ ପରିବ୍ୟାପ୍ତ ହେଉଛି ? ମନେହେଉଛି, ତୁମେ ବିଷ୍ଣୁଭଗବାନଙ୍କର କୌଣସି କଳା ହିଁ ଅଟ, ସେଥିପାଇଁ ତୁମ କାନରେ ଅପଲକ ଅନାଇ ରହିଥିବା ମକର ଆକାରର ଦୁଇଟି କୁଣ୍ଡଳ ରହିଛି | ତୁମର ମୁଖ ଏକ ସୁନ୍ଦର ସରୋବର ସଦୃଶ ଅଟେ, ଯାହା ଭୟରେ ଥରିବାରେ ଲାଗିଥିବା ମତ୍ସ୍ୟ ସଦୃଶ ଦୁଇଟି ଚଞ୍ଚଳ ନେତ୍ର, ହଂସ ପରି ଦନ୍ତପଂକ୍ତି ଏବଂ ଭ୍ରମର ସଦୃଶ କୁଞ୍ଚିତ ଅଳକାବଳୀରେ ଶୋଭାୟମାନ ଅଟେ |

ଯୋଽସୌ ତ୍ୱୟା କରସରୋଜହତଃ ପତଙ୍ଗୋ

ଦିକ୍ଷୁ ଭ୍ରମନ୍ ଭ୍ରମତ ଏଜୟତେଽକ୍ଷିଣୀ ମେ

ମୁକ୍ତଂ ନ ତେ ସ୍ମରସି ବକ୍ରଜଟାବରୂଥଂ

କଷ୍ଟୋଽନିଲୋ ହରତି ଲମ୍ପଟ ଏଷ ନୀବୀମ୍ ॥ ୧୪॥

ତୁମେ ଯେତେବେଳେ ନିଜ କରକମଳରେ ପେଣ୍ଡୁ ଉଛାଳିଵାରେ ଲାଗିଥାଅ, ସେତେବେଳେ ତାହା ବିଭିନ୍ନ ଦିଗକୁ ଯାଇ ମୋର ନେତ୍ରକୁ ଚଞ୍ଚଳ କରିବା ସହିତ ମୋର ମନକୁ ମଧ୍ୟ ଅସ୍ଥିର କରିଦେଉଛି | ତୁମର ସୁନ୍ଦର କେଶରାଶି ବିକ୍ଷିପ୍ତ ହୋଇଯାଇଛି, ତାହାକୁ ତୁମେ ସମ୍ଭାଳି ପାରୁନାହଁ | ଏହି ଧୂର୍ତ୍ତ ବାୟୁ ତୁମର କଟିବସ୍ତ୍ରକୁ ଉଡାଇବାରେ ଲାଗିଛି |

ରୂପଂ ତପୋଧନ ତପଶ୍ଚରତାଂ ତପୋଘ୍ନଂ

ହ୍ୟେତତ୍ତୁ କେନ ତପସା ଭବତୋପଲବ୍ଧମ୍ ।

ଚର୍ତୁଂ ତପୋଽର୍ହସି ମୟା ସହ ମିତ୍ର ମହ୍ୟଂ

କିଂ ବା ପ୍ରସୀଦତି ସ ବୈ ଭବଭାବନୋ ମେ ॥ ୧୫॥

କେଉଁ ତପ ପ୍ରଭାବରେ ତୁମେ ତପସ୍ବୀମାନଙ୍କୁ ତପୋଭ୍ରଷ୍ଟ କରି ପାରୁଥିବା ଏହି ଅନୂପମ ରୂପ ପ୍ରାପ୍ତ କରିଛ ? ଆସ, କିଛିଦିନ ମୋ ସହିତ ରହି ତପସ୍ୟା କର | ଏପରି ନୁହେଁ ତ, ବିଶ୍ବବିସ୍ତାର ଇଚ୍ଛାରେ ସ୍ବୟଂ ବ୍ରହ୍ମାଜୀ କୃପା କରି ତୁମକୁ ମୋ ପାଖକୁ ପଠାଇଛନ୍ତି ?

ନ ତ୍ୱାଂ ତ୍ୟଜାମି ଦୟିତଂ ଦ୍ୱିଜଦେବଦତ୍ତଂ

ଯସ୍ମିନ୍ ମନୋ ଦୃଗପି ନୋ ନ ବିୟାତି ଲଗ୍ନମ୍ ।

ମାଂ ଚାରୁଶୃଙ୍ଗ୍ୟର୍ହସି ନେତୁମନୁବ୍ରତଂ ତେ

ଚିତ୍ତଂ ଯତଃ ପ୍ରତିସରନ୍ତୁ ଶିବାଃ ସଚିବ୍ୟଃ ॥ ୧୬॥

ସତରେ, ତୁମେ ବ୍ରହ୍ମାଜୀଙ୍କର ହିଁ ଦାନ ଅଟ, ମୁଁ ତୁମକୁ ଛାଡି ପାରିବି ନାହିଁ | ମୋର ମନ ଏବଂ ନେତ୍ର ତ ତୁମଠାରେ ଏପରି ଲାଖି ଯାଇଛନ୍ତି ଯେ ସେମାନେ ଅନ୍ୟତ୍ର ଯିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରୁନାହାଁନ୍ତି | ହେ ସୁନ୍ଦରୀ ! ତୁମର ମନ ଯେଉଁଠି ରହିଛି, ମୋତେ ମଧ୍ୟ ସେଠାକୁ ନେଇ ଚାଲ; ମୁଁ ତ ତୁମର ଅନୁଚର ଅଟେ, ତାଛଡା ତୁମର ଏହି ମଙ୍ଗଳମୟୀ ସଖୀମାନେ ମଧ୍ୟ ଆମ ସହିତ ରହନ୍ତୁ |

ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ

ଇତି ଲଲନାନୁନୟାତିବିଶାରଦୋ ଗ୍ରାମ୍ୟବୈଦଗ୍ଧ୍ୟଯା

ପରିଭାଷୟା ତାଂ ବିବୁଧବଧୂଂ ବିବୁଧମତିରଧିସଭା-

ଜୟାମାସ ॥ ୧୭॥

ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ କହୁଛନ୍ତି – ହେ ରାଜନ୍ ! ଆଗ୍ନୀଧ୍ନ ଦେବତାମାନଙ୍କ ପରି ବୁଦ୍ଧିମାନ ଏବଂ ସ୍ତ୍ରୀମାନଙ୍କୁ ପ୍ରସନ୍ନ କରିବାରେ ଅତ୍ୟନ୍ତ କୁଶଳ ଥିଲେ | ଏହି ପ୍ରକାରର ରତିଚାତୁର୍ଯ୍ୟମୟୀ ସୁମିଷ୍ଠ ବଚନରେ ସେ ସେହି ଅପସରାକୁ ପ୍ରସନ୍ନ କରିନେଲେ |

ସା ଚ ତତସ୍ତସ୍ୟ ବୀରୟୂଥପତେର୍ବୁଦ୍ଧିଶୀଲରୂପବୟଃ-

ଶ୍ରିୟୌଦାର୍ୟେଣ ପରାକ୍ଷିପ୍ତମନାସ୍ତେନ ସହାୟୁତାୟୁତ-

ପରିବତ୍ସରୋପଲକ୍ଷଣଂ କାଲଂ ଜମ୍ବୂଦ୍ୱୀପପତିନା

ଭୌମସ୍ୱର୍ଗଭୋଗାନ୍ ବୁଭୁଜେ ॥ ୧୮॥

ବୀରସମାଜରେ ଅଗ୍ରଗଣ୍ୟ ଆଗ୍ନୀଧ୍ନଙ୍କର ବୁଦ୍ଧି, ଶୀଳ, ରୂପ, ଅବସ୍ଥା, ଲକ୍ଷ୍ମୀ ଏବଂ ଉଦାରତାରେ ଆକର୍ଷିତ ହୋଇ ସେହି ଅପସରା ଜମ୍ବୂଦ୍ବୀପାଧିପତିଙ୍କ ସହିତ କେତେ ହଜାର ବର୍ଷଯାଏଁ ପୃଥିବୀ ଏବଂ ସ୍ବର୍ଗ ସୁଖ ଭୋଗ କଲା |

ତସ୍ୟାମୁ ହ ବା ଆତ୍ମଜାନ୍ ସ ରାଜବର ଆଗ୍ନୀଧ୍ରୋ

ନାଭିକିମ୍ପୁରୁଷହରିବର୍ଷେଲାବୃତରମ୍ୟକହିରଣ୍ମୟକୁରୁଭଦ୍ରାଶ୍ୱ-

କେତୁମାଲସଞ୍ଜ୍ଞାନ୍ ନବ ପୁତ୍ରାନଜନୟତ୍ ॥ ୧୯॥

ତଦନନ୍ତର ନୃପବର ଆଗ୍ନୀଧ୍ନ ତା ଗର୍ଭରୁ ନାଭି, କିମ୍ପୁରୁଷ, ହରିବର୍ଷ, ଇଲାବୃତ, ରମ୍ୟକ, ହିରଣ୍ମୟ, କୁରୁ, ଭଦ୍ରାଶ୍ବ ଏବଂ କେତୁମାଳ ନାମରେ ନଅ ପୁତ୍ର ଉତ୍ପନ୍ନ କଲେ |

ସା ସୂତ୍ୱାଥ ସୁତାନ୍ ନବାନୁବତ୍ସରଂ ଗୃହ ଏବାପହାୟ

ପୂର୍ୱଚିତ୍ତିର୍ଭୂୟ ଏବାଜଂ ଦେବମୁପତସ୍ଥେ ॥ ୨୦॥

ଏହିପରି ଭାବରେ ପ୍ରତି ବର୍ଷ ଗୋଟିଏ ଗୋଟିଏ ନଅ ପୁତ୍ର ଉତ୍ପନ୍ନ କରି ନଅ ବର୍ଷ ପରେ ପୂର୍ବଚିତି ସେମାନଙ୍କୁ ରାଜଭବନରେ ଛାଡି ପୁନର୍ବାର ବ୍ରହ୍ମାଜୀଙ୍କ ସେବାରେ ଉପସ୍ଥିତ ହୋଇଗଲା |

ଆଗ୍ନୀଧ୍ରସୁତାସ୍ତେ ମାତୁରନୁଗ୍ରହାଦୌତ୍ପତ୍ତିକେନୈବ

ସଂହନନବଲୋପେତାଃ ପିତ୍ରା ବିଭକ୍ତା ଆତ୍ମତୁଲ୍ୟନାମାନି

ଯଥାଭାଗଂ ଜମ୍ବୂଦ୍ୱୀପବର୍ଷାଣି ବୁଭୁଜୁଃ ॥ ୨୧॥

ମାତାଙ୍କର ଅନୁଗ୍ରହରୁ ଆଗ୍ନୀଧ୍ନଙ୍କର ପୁତ୍ରମାନେ ସ୍ବଭାବତଃ ସୁଡୌଳ ଏବଂ ସବଳ ଶରୀରଧାରୀ ଥିଲେ | ଆଗ୍ନୀଧ୍ନ ଜମ୍ବୂଦ୍ବୀପର ବିଭାଜନ କରି ତାଙ୍କ ପୁତ୍ରମାନଙ୍କ ନାମବିଶିଷ୍ଟ ନଅଟି ଭୂଖଣ୍ଡରେ ପରିଣତ କଲେ ଏବଂ ତାହାକୁ ପ୍ରତ୍ୟେକ ପୁତ୍ରଙ୍କୁ ଅର୍ପଣ କଲେ | ତାପରେ ସେମାନେ ସମସ୍ତେ ନିଜ-ନିଜ ଭୂଖଣ୍ଡର ରାଜ୍ୟ ଭୋଗ କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |

ଆଗ୍ନୀଧ୍ରୋ ରାଜାତୃପ୍ତଃ କାମାନାମପ୍ସରସମେବାନୁଦିନ-

ମଧିମନ୍ୟମାନସ୍ତସ୍ୟାଃ ସଲୋକତାଂ ଶ୍ରୁତିଭିରବାରୁନ୍ଧ

ଯତ୍ର ପିତରୋ ମାଦୟନ୍ତେ ॥ ୨୨॥

ମହାରାଜ ଆଗ୍ନୀଧ୍ନ ଦିନ-ଦିନ ଧରି ଅନେକ ପ୍ରକାରର ଭୋଗ୍ୟବସ୍ତୁ ଭୋଗ କରି ମଧ୍ୟ ଅତୃପ୍ତ ହିଁ ରହିଥିଲେ | ସେ ସେହି ଅପସରାକୁ ହିଁ ନିଜର ପରମ ପୁରୁଷାର୍ଥ ମନେ କରୁଥିଲେ | ସେଥିପାଇଁ ସେ ବୈଦିକ କର୍ମ ଦ୍ବାରା ସେହି ଲୋକକୁ ପ୍ରାପ୍ତ କରିଥିଲେ, ଯେଉଁଠାରେ ପିତୃଗଣ ନିଜ ସୁକୃତ ଅନୁସାରେ ଅନେକ ପ୍ରକାରର ଭୋଗରେ ମସ୍ତ ରହିଥାଆନ୍ତି |

ସମ୍ପରେତେ ପିତରି ନବ ଭ୍ରାତରୋ ମେରୁଦୁହିତୄର୍ମେରୁଦେବୀଂ ପ୍ରତିରୂପା-

ମୁଗ୍ରଦଂଷ୍ଟ୍ରୀଂ ଲତାଂ ରମ୍ୟାଂ ଶ୍ୟାମାଂ ନାରୀଂ ଭଦ୍ରାଂ ଦେବବୀତିମିତି ସଞ୍ଜ୍ଞା

ନବୋଦବହନ୍ ॥ ୨୩॥

ପିତାଙ୍କର ପରଲୋକ ଗମନ ପରେ ନାଭି ଆଦି ନଅ ଭାଈ ମେରୁଙ୍କର ମେରୁଦେବୀ, ପ୍ରତିରୂପା, ଉଗ୍ରଦଂଷ୍ଟ୍ରୀ, ଲତା, ରମ୍ୟା, ଶ୍ୟାମା, ନାରୀ, ଭଦ୍ରା ଏବଂ ଦେବବୀତି ନାମଧାରୀ ନଅ କନ୍ୟାଙ୍କୁ ବିବାହ କଲେ |

ଇତି ଶ୍ରୀମଦ୍ଭାଗବତେ ମହାପୁରାଣେ ପାରମହଂସ୍ୟାଂ ସଂହିତାୟାଂ

ପଞ୍ଚମସ୍କନ୍ଧେ ଆଗ୍ନୀଧ୍ରବର୍ଣନଂ ନାମ ଦ୍ୱିତୀୟୋଽଧ୍ୟାୟଃ ॥ ୨॥

Comments

Popular posts from this blog