ଶ୍ରୀମଦ୍ ଭାଗବତ
ମହାପୁରାଣ
॥ ଓଁ ନମୋ ଭଗବତେ
ବାସୁଦେବାୟ ॥
॥ ଅଷ୍ଟମ ସ୍କନ୍ଧ ॥
ଷଷ୍ଠ ଅଧ୍ୟାୟ
ଦେବତା ଓ ଦୈତ୍ୟମାନଙ୍କର ସମୁଦ୍ର-ମନ୍ଥନ ନିମନ୍ତେ ମିଳିତ ଉଦ୍ୟୋଗ
ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ
ଏବଂ ସ୍ତୁତଃ
ସୁରଗଣୈର୍ଭଗବାନ୍ ହରିରୀଶ୍ୱରଃ ।
ତେଷାମାବିରଭୂଦ୍ରାଜନ୍
ସହସ୍ରାର୍କୋଦୟଦ୍ୟୁତିଃ ॥ ୧॥
ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ
କହୁଛନ୍ତି – ପରୀକ୍ଷିତ ! ଦେବତାମାନଙ୍କର ସ୍ତୁତି ଶୁଣି ସର୍ବଶକ୍ତିମାନ ଭଗବାନ ଶ୍ରୀହରି
ସେମାନଙ୍କ ଗହଣରେ ତତ୍କାଳ ହିଁ ପ୍ରକଟ ହୋଇଗଲେ | ତାଙ୍କ ଶରୀରର ଆଭା ଏପରି ଥିଲା ସତେ ଯେପରି
ସହସ୍ର-ସହସ୍ର ସୂର୍ଯ୍ୟ ଏକସଙ୍ଗେ ଉଦ୍ଭାସିତ ହୋଇଛନ୍ତି |
ତେନୈବ ମହସା ସର୍ୱେ
ଦେବାଃ ପ୍ରତିହତେକ୍ଷଣାଃ ।
ନାପଶ୍ୟନ୍ ଖଂ ଦିଶଃ
କ୍ଷୋଣୀମାତ୍ମାନଂ ଚ କୁତୋ ବିଭୁମ୍ ॥ ୨॥
ଭଗବାନଙ୍କ ପ୍ରଭାରେ
ଦେବତାମାନଙ୍କର ଆଖି ଝଲସି ଉଠିଲା | ସେମାନେ ଭଗବାନଙ୍କୁ ଦେଖିବେ କ’ଣ, ଆକାଶ, ଦିଶା, ପୃଥିବୀ, ଏପରି କି ନିଜ ଶରୀରକୁ ମଧ୍ୟ ଦେଖି ପାରିଲେ ନାହିଁ |
ବିରିଞ୍ଚୋ ଭଗବାନ୍
ଦୃଷ୍ଟ୍ୱା ସହ ଶର୍ୱେଣ ତାଂ ତନୁମ୍ ।
ସ୍ୱଚ୍ଛାଂ
ମରକତଶ୍ୟାମାଂ କଞ୍ଜଗର୍ଭାରୁଣେକ୍ଷଣାମ୍ ॥ ୩॥
ତପ୍ତହେମାବଦାତେନ
ଲସତ୍କୌଶେୟବାସସା ।
ପ୍ରସନ୍ନଚାରୁସର୍ୱାଙ୍ଗୀଂ
ସୁମୁଖୀଂ ସୁନ୍ଦରଭ୍ରୁବମ୍ ॥ ୪॥
ମହାମଣିକିରୀଟେନ
କେୟୂରାଭ୍ୟାଂ ଚ ଭୂଷିତାମ୍ ।
କର୍ଣାଭରଣନିର୍ଭାତକପୋଲଶ୍ରୀମୁଖାମ୍ବୁଜାମ୍
॥ ୫॥
କାଞ୍ଚୀକଲାପବଲୟହାରନୂପୁରଶୋଭିତାମ୍
।
କୌସ୍ତୁଭାଭରଣାଂ
ଲକ୍ଷ୍ମୀଂ ବିଭ୍ରତୀଂ ବନମାଲିନୀମ୍ ॥ ୬॥
କେବଳ ଭଗବାନ ଶଂକର
ଏବଂ ବ୍ରହ୍ମାଜୀ ସେହି ଛବିର ଦର୍ଶନ କଲେ | ଅତ୍ୟନ୍ତ ସୁନ୍ଦର ଦୃଶ୍ୟାବଳୀ ଥିଲା – ମର୍କତମଣି ପରି ସ୍ବଚ୍ଛ ଶ୍ୟାମଳ ଶରୀର, କମଳର ଭିତର ଭାଗ ପରି ଅରୁଣ ରେଖାଙ୍କିତ ସୁକୁମାର
ନେତ୍ର ଏବଂ ସୁବର୍ଣ୍ଣ ପରି ଝଟକୁ ଥିବା ରେଶମୀ ପୀତାମ୍ବର | ସର୍ବାଙ୍ଗସୁନ୍ଦର ଶରୀରର ପ୍ରତି
ରୋମମୂଳରେ ପ୍ରସନ୍ନତାର ଝଲକ | ଧନୁ ପରି ବକ୍ର ଭୃକୁଟି ଏବଂ ଅତି ସୁନ୍ଦର ମୁଖ | ମସ୍ତକରେ
ମହାମଣିମୟ କିରୀଟି ଏବଂ ଭୁଜରେ ବାଜୂବନ୍ଧ | କାନରେ
ଝଲମଲ କୁଣ୍ଡଳର ଆଭାରେ କପୋଳ ଆହୁରି ବି ସୁନ୍ଦର ଦେଖାଯାଉଛି, ଯଦ୍ବାରା ମୁଖକମଳ ପ୍ରସ୍ଫୁଟିତ ହୋଇ ଉଠୁଛି | କଟିରେ
କିଙ୍କିଣିର ଝରା, ହସ୍ତରେ କଙ୍କଣ, ଗଳାରେ ହାର ଏବଂ ଚରଣରେ ନୂପୁର ଶୋଭାୟମାନ | ବକ୍ଷସ୍ଥଳରେ
ଲକ୍ଷ୍ମୀ ଏବଂ ଗଳାରେ କୌସ୍ତୁଭମଣି ତଥା ବନମାଳ ସୁଶୋଭିତ |
ସୁଦର୍ଶନାଦିଭିଃ
ସ୍ୱାସ୍ତ୍ରୈର୍ମୂର୍ତିମଦ୍ଭିରୁପାସିତାମ୍ ।
ତୁଷ୍ଟାବ
ଦେବପ୍ରବରଃ ସଶର୍ୱଃ ପୁରୁଷଂ ପରମ୍ ।
ସର୍ୱାମରଗଣୈଃ ସାକଂ
ସର୍ୱାଙ୍ଗୈରବନିଂ ଗତୈଃ ॥ ୭॥
ଭଗବାନଙ୍କର
ସୁଦର୍ଶନ ଚକ୍ର ଆଦି ନିଜ ଆୟୁଧ ମୂର୍ତ୍ତିମାନ ହୋଇ ତାଙ୍କ ସେବାରେ ରତ | ସବୁ ଦେବତା ଭୂଇଁରେ
ଲୋଟି ତାଙ୍କୁ ସାଷ୍ଟାଙ୍ଗ ପ୍ରଣାମ କଲେ | ତତ୍ପଶ୍ଚାତ୍ ସବୁ ଦେବତାଙ୍କ ସହ ଭଗବାନ ଶଂକର ଏବଂ
ବ୍ରହ୍ମାଜୀ ପରମ ପୁରୁଷ ଭଗବାନଙ୍କର ସ୍ତୁତି କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |
ବ୍ରହ୍ମୋବାଚ
ଅଜାତଜନ୍ମସ୍ଥିତିସଂୟମାୟା-
ଗୁଣାୟନିର୍ୱାଣସୁଖାର୍ଣବାୟ
।
ଅଣୋରଣିମ୍ନେଽପରିଗଣ୍ୟଧାମ୍ନେ
ମହାନୁଭାବାୟ ନମୋ
ନମସ୍ତେ ॥ ୮॥
ବ୍ରହ୍ମା ସ୍ତୁତି
କଲେ – ଯାହାର ଜନ୍ମ, ସ୍ଥିତି ଏବଂ ପ୍ରଳୟ ସହିତ
କୌଣସି ସମ୍ବନ୍ଧ ନାହିଁ, ଯିଏ ପ୍ରାକୃତ ଗୁଣରହିତ ଏବଂ
ମୋକ୍ଷସ୍ବରୂପ ପରମାନନ୍ଦର ମହାନ୍ ସମୁଦ୍ର ଅଟନ୍ତି, ଯିଏ ସୂକ୍ଷ୍ମରୁ
ମଧ୍ୟ ସୂକ୍ଷ୍ମ ଅଟନ୍ତି ଏବଂ ଯାହାର ସ୍ବରୂପ ଅନନ୍ତ ଅଟେ – ସେହି ପରମ ଐଶ୍ବର୍ଯ୍ୟଶାଳୀ
ପ୍ରଭୁଙ୍କୁ ଆମ୍ଭେମାନେ ବାରମ୍ବାର ନମସ୍କାର କରୁଛୁ |
ରୂପଂ
ତବୈତତ୍ପୁରୁଷର୍ଷଭେଜ୍ୟଂ
ଶ୍ରେୟୋଽର୍ଥିଭିର୍ୱୈଦିକତାନ୍ତ୍ରିକେଣ
।
ଯୋଗେନ ଧାତଃ ସହ
ନସ୍ତ୍ରିଲୋକାନ୍
ପଶ୍ୟାମ୍ୟମୁଷ୍ମିନ୍ନୁ
ହ ବିଶ୍ୱମୂର୍ତୌ ॥ ୯॥
ପୁରୁଷୋତ୍ତମ ! ନିଜ
କଲ୍ୟାଣକାମୀ ସାଧକ ବେଦୋକ୍ତ ଏବଂ ପାଞ୍ଚରାତ୍ରୋକ୍ତ ବିଧିରେ ଆପଣଙ୍କର ଏହି ସ୍ବରୂପର ଉପାସନା
କରନ୍ତି | ମୋର ମଧ୍ୟ ରଚୟିତା ହେ ପ୍ରଭୁ ! ଆପଣଙ୍କର ଏହି ବିଶ୍ବମୟ ସ୍ବରୂପରେ ମୋତେ ସମସ୍ତ
ଦେବଗଣଙ୍କ ସହିତ ତିନି ଲୋକ ଦୃଶ୍ୟ ହେଉଛି |
ତ୍ୱୟ୍ୟଗ୍ର
ଆସୀତ୍ତ୍ୱୟି ମଧ୍ୟ ଆସୀ-
ତ୍ତ୍ୱୟ୍ୟନ୍ତ
ଆସୀଦିଦମାତ୍ମତନ୍ତ୍ରେ ।
ତ୍ୱମାଦିରନ୍ତୋ
ଜଗତୋଽସ୍ୟ ମଧ୍ୟଂ
ଘଟସ୍ୟ ମୃତ୍ସ୍ନେବ
ପରଃ ପରସ୍ମାତ୍ ॥ ୧୦॥
ଏହି ଜଗତ ଆଦ୍ୟରେ
ଆପଣଙ୍କଠାରେ ଲୀନ ଥିଲା, ମଧ୍ୟରେ ଏହା ଆପଣଙ୍କଠାରେ
ସ୍ଥିତ ରହିଛି ଏବଂ ଅନ୍ତରେ ପୁନଃ ଏହା ଆପଣଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଲୀନ ହୋଇଯିବ | ଆପଣ ସ୍ବୟଂ
କାର୍ଯ୍ୟ-କାରଣର ଉର୍ଦ୍ଧ୍ବରେ ପରମ ସ୍ବତନ୍ତ୍ର ଅଟନ୍ତି | ମାଠିଆର ଆଦି, ମଧ୍ୟ ଏବଂ ଅନ୍ତ ମାଟି ହୋଇଥିବା ପରି ଆପଣ ହିଁ ଏହି
ଜଗତର ଆଦି, ଅନ୍ତ ଏବଂ ମଧ୍ୟ ଅଟନ୍ତି |
ତ୍ୱଂ
ମାୟଯାଽଽତ୍ମାଽଽଶ୍ରୟଯା ସ୍ୱୟେଦଂ
ନିର୍ମାୟ ବିଶ୍ୱଂ
ତଦନୁପ୍ରବିଷ୍ଟଃ ।
ପଶ୍ୟନ୍ତି ଯୁକ୍ତା
ମନସା ମନୀଷିଣୋ
ଗୁଣବ୍ୟବାୟେଽପ୍ୟଗୁଣଂ
ବିପଶ୍ଚିତଃ ॥ ୧୧॥
ଆପଣ ନିଜ ଆଶ୍ରୟରେ
ରହିଥିବା ନିଜ ମାୟାରେ ଏହି ସଂସାରର ରଚନା କରନ୍ତି ଏବଂ ପୁନଃ ଏଥିରେ ପ୍ରବେଶ କରି
ଅନ୍ତର୍ଯ୍ୟାମୀ ରୂପରେ ବିରାଜମାନ ରହନ୍ତି | ସେଥିପାଇଁ ବିବେକୀ ଏବଂ ଶାସ୍ତ୍ରଜ୍ଞ ପୁରୁଷ
ଅତ୍ୟନ୍ତ ସାବଧାନପୂର୍ବକ ନିଜ ମନକୁ ଏକାଗ୍ର କରି ଗୁଣର, ବିଷୟର ଏହି ଭିଡ
ମଧ୍ୟରେ ଆପଣଙ୍କ ନିର୍ଗୁଣ ସ୍ବରୂପର ସାକ୍ଷାତକାର କରିଥାଆନ୍ତି |
ଯଥାଗ୍ନିମେଧସ୍ୟମୃତଂ
ଚ ଗୋଷୁ
ଭୁବ୍ୟନ୍ନମମ୍ବୂଦ୍ୟମନେ
ଚ ବୃତ୍ତିମ୍ ।
ଯୋଗୈର୍ମନୁଷ୍ୟା
ଅଧିୟନ୍ତି ହି ତ୍ୱାଂ
ଗୁଣେଷୁ ବୁଦ୍ଧ୍ୟା
କବୟୋ ବଦନ୍ତି ॥ ୧୨॥
ମନୁଷ୍ୟ ଯେପରି
ଯୁକ୍ତି ଦ୍ବାରା କାଷ୍ଠରୁ ଅଗ୍ନି, ଗାଈଠାରୁ ଅମୃତ
ତୁଲ୍ୟ ଦୁଗ୍ଧ, ପୃଥିବୀରୁ ଅନ୍ନ ତଥା ଜଳ
ଏବଂ ବ୍ୟାପାରରୁ ନିଜର ଆଜୀବିକା ପ୍ରାପ୍ତ କରିଥାଏ – ସେହିପରି ବିବେକୀ ପୁରୁଷ ନିଜ ଶୁଦ୍ଧ
ବୁଦ୍ଧିରେ ଭକ୍ତିଯୋଗ, ଜ୍ଞାନଯୋଗ ଆଦି ଦ୍ବାରା
ଆପଣଙ୍କୁ ଏହି ସବୁ ବିଷୟରେ ହିଁ ପ୍ରାପ୍ତ କରିଥାଆନ୍ତି ଏବଂ ନିଜ ଅନୁଭୂତି ଅନୁସାରେ ଆପଣଙ୍କର
ବର୍ଣ୍ଣନା ବି କରନ୍ତି |
ତଂ ତ୍ୱାଂ ବୟଂ ନାଥ
ସମୁଜ୍ଜିହାନଂ
ସରୋଜନାଭାତିଚିରେପ୍ସିତାର୍ଥମ୍
।
ଦୃଷ୍ଟ୍ୱା ଗତା
ନିର୍ୱୃତମଦ୍ୟ ସର୍ୱେ
ଗଜା ଦବାର୍ତା ଇବ
ଗାଙ୍ଗମମ୍ଭଃ ॥ ୧୩॥
କମଳନାଭ !
ଦାବାଗ୍ନିରେ ଦଗ୍ଧ ହାତୀ ଗଙ୍ଗାଜଳରେ ବୁଡି ସୁଖ ଏବଂ ଶାନ୍ତି ଅନୁଭବ କରିବା ପରି ଆପଣଙ୍କର
ଆବିର୍ଭାବରେ ଆମ୍ଭେମାନେ ପରମ ସୁଖୀ ଏବଂ ଶାନ୍ତ ହୋଇଯାଇଛୁ | ସ୍ବାମୀ ! ବହୁତ ଦିନରୁ
ଆମ୍ଭେମାନେ ଆପଣଙ୍କର ଦର୍ଶନ ନିମନ୍ତେ ଲାଳାୟିତ ଥିଲୁ |
ସ ତ୍ୱଂ
ବିଧତ୍ସ୍ୱାଖିଲଲୋକପାଲା
ବୟଂ ଯଦର୍ଥାସ୍ତବ
ପାଦମୂଲମ୍ ।
ସମାଗତାସ୍ତେ
ବହିରନ୍ତରାତ୍ମନ୍
କିଂ
ବାନ୍ୟବିଜ୍ଞାପ୍ୟମଶେଷସାକ୍ଷିଣଃ ॥ ୧୪॥
ବାହାରେ-ଭିତରେ ଆପଣ
ହିଁ ଆମର ଆତ୍ମା ଅଟନ୍ତି | ଆମେ ସବୁ ଲୋକପାଳ ଯେଉଁ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ଆପଣଙ୍କ ଚରଣର ଶରଣରେ ଆସିଛୁ, କୃପା କରି ଆପଣ ତାହା ପୂର୍ଣ୍ଣ କରନ୍ତୁ | ଆପଣ
ସମସ୍ତଙ୍କର ସାକ୍ଷୀ ଅଟନ୍ତି; ଅତଏବ ଏହି ବିଷୟରେ
ଆମ୍ଭେମାନେ ଅଧିକ କ’ଣ ଆପଣଙ୍କଠାରେ ନିବେଦନ
କରିବୁ ?
ଅହଂ ଗିରିତ୍ରଶ୍ଚ
ସୁରାଦୟୋ ଯେ
ଦକ୍ଷାଦୟୋଽଗ୍ନେରିବ
କେତବସ୍ତେ ।
କିଂ ବା ବିଦାମେଶ
ପୃଥଗ୍ୱିଭାତା
ବିଧତ୍ସ୍ୱ ଶଂ ନୋ
ଦ୍ୱିଜଦେବମନ୍ତ୍ରମ୍ ॥ ୧୫॥
ହେ ପ୍ରଭୁ ! ମୁଁ, ଭଗବାନ ଶଂକର, ଅନ୍ୟ ଦେବତା, ଋଷି ଏବଂ ଦକ୍ଷ ଆଦି ପ୍ରଜାପତି – ସମସ୍ତେ ଅଗ୍ନିଠାରୁ
ପୃଥକ୍ ରହିଥିବା ଝୁଲ ସଦୃଶ ଆପଣଙ୍କର ହିଁ ଅଂଶ ଅଟୁ ଏବଂ ନିଜକୁ ଆପଣଙ୍କଠାରୁ ପୃଥକ୍ ମନେ
କରିଥାଉ | ଏପରି ସ୍ଥିତିରେ, ହେ ପ୍ରଭୁ !
ଆମ୍ଭେମାନେ କ’ଣ ଅବା ବୁଝି ପାରିବୁ ?
ବ୍ରାହ୍ମଣ ଏବଂ ଦେବତାଙ୍କର କଲ୍ୟାଣ ନିମନ୍ତେ ଯାହା କିଛି କରିବା ଆବଶ୍ୟକ, ତାହା କରିବାକୁ ଆପଣ ଆମକୁ ଆଦେଶ ଦିଅନ୍ତୁ ଏବଂ ସ୍ବୟଂ
ମଧ୍ୟ ତାହା କରନ୍ତୁ |
ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ
ଏବଂ
ବିରିଞ୍ଚାଦିଭିରୀଡିତସ୍ତ-
ଦ୍ୱିଜ୍ଞାୟ ତେଷାଂ
ହୃଦୟଂ ଯଥୈବ ।
ଜଗାଦ ଜୀମୂତଗଭୀରୟା
ଗିରା
ବଦ୍ଧାଞ୍ଜଲୀନ୍
ସମ୍ବୃତସର୍ୱକାରକାନ୍ ॥ ୧୬॥
ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ
କହୁଛନ୍ତି – ବ୍ରହ୍ମା ଆଦି ଦେବତାମାନେ ଏହିପରି ସ୍ତୁତି କରି ନିଜର ସମସ୍ତ ଇନ୍ଦ୍ରିୟଙ୍କୁ
ସଂଯମିତ କଲେ ଏବଂ ଅତ୍ୟନ୍ତ ସାବଧାନ ସହକାରେ ଯୋଡହସ୍ତପୂର୍ବକ ଦଣ୍ଡାୟମାନ ରହିଲେ | ସେମାନଙ୍କର
ସ୍ତୁତି ଶୁଣି ଏବଂ ସେମାନଙ୍କର ହୃଦୟର କଥାକୁ ଜାଣି ଭଗବାନ ମେଘଗମ୍ଭୀର ବାଣୀରେ କହିଲେ |
ଏକ
ଏବେଶ୍ୱରସ୍ତସ୍ମିନ୍ ସୁରକାର୍ୟେ ସୁରେଶ୍ୱରଃ ।
ବିହର୍ତୁକାମସ୍ତାନାହ
ସମୁଦ୍ରୋନ୍ମଥନାଦିଭିଃ ॥ ୧୭॥
ପରୀକ୍ଷିତ ! ସମସ୍ତ
ଦେବତା ତଥା ଜଗତର ଏକମାତ୍ର ସ୍ବାମୀ ଭଗବାନ ଏକାକୀ ହିଁ ସବୁ କାର୍ଯ୍ୟ କରିବାକୁ ସମର୍ଥ, ତଥାପି ସମୁଦ୍ର-ମନ୍ଥନ ଆଦି ଲୀଳା ଦ୍ବାରା ବିହାର
କରିବାର ଇଚ୍ଛାରେ ସେ ଦେବତାମାନଙ୍କୁ ସମ୍ବୋଧିତ କରି ଏହିପରି କହିବାରେ ଲାଗିଲେ |
ଶ୍ରୀଭଗବାନୁବାଚ
ହନ୍ତ ବ୍ରହ୍ମନ୍ନହୋ
ଶମ୍ଭୋ ହେ ଦେବା ମମ ଭାଷିତମ୍ ।
ଶୃଣୁତାବହିତାଃ
ସର୍ୱେ ଶ୍ରେୟୋ ବଃ ସ୍ୟାଦ୍ୟଥା ସୁରାଃ ॥ ୧୮॥
ଶ୍ରୀଭଗବାନ କହିଲେ –
ବ୍ରହ୍ମା, ଶଂକର ଏବଂ ଦେବଗଣ ! ତୁମ୍ଭେମାନେ ସାବଧାନ ସହକାରେ
ମୋର ପରାମର୍ଶ ଶୁଣ | ତୁମ କଲ୍ୟାଣର ଉପାୟ ଏହା ହିଁ ଅଟେ |
ଯାତ
ଦାନବଦୈତେୟୈସ୍ତାବତ୍ସନ୍ଧିର୍ୱିଧୀୟତାମ୍ ।
କାଲେନାନୁଗୃହୀତୈସ୍ତୈର୍ୟାବଦ୍ୱୋ
ଭବ ଆତ୍ମନଃ ॥ ୧୯॥
ଦେଖ, ଏହି ସମୟରେ କାଳର କୃପା ଅସୁରମାନଙ୍କ ଉପରେ ରହିଛି |
ସେଥିପାଇଁ ତୁମ୍ଭମାନଙ୍କର ଅଭ୍ୟୁଦୟ ଏବଂ ଉନ୍ନତିର ସମୟ ନ ଆସିବା ଯାଏଁ ତୁମ୍ଭେମାନେ ଦୈତ୍ୟ ଏବଂ
ଦାନବଙ୍କ ପାଖକୁ ଯାଇ ସେମାନଙ୍କ ସହିତ ସନ୍ଧି ସ୍ଥାପନ କର |
ଅରୟୋଽପି ହି
ସନ୍ଧେୟାଃ ସତି କାର୍ୟାର୍ଥଗୌରବେ ।
ଅହିମୂଷିକବଦ୍ଦେବା
ହ୍ୟର୍ଥସ୍ୟ ପଦବୀଂ ଗତୈଃ ॥ ୨୦॥
ହେ ଦେବଗଣ ! କୌଣସି
ବଡ କାର୍ଯ୍ୟ କରିବାକୁ ଥିଲେ ଆବଶ୍ୟକ ସ୍ଥଳେ ଶତ୍ରୁମାନଙ୍କ ସହିତ ହାତ ମିଳାଇବା ବୁଦ୍ଧିମାନୀ
ଅଟେ | କାର୍ଯ୍ୟ ହାସଲ ହୋଇଯିବା ପରେ ସେମାନଙ୍କ ସହିତ ସାପ ଓ ମୂଷା ପରି ବ୍ୟବହାର କରାଯାଇ ପାରେ
| (ଜଣେ ସାପୁଆ କେଳାର ପେଡିରେ ପୂର୍ବରୁ ସାପଟିଏ ବନ୍ଦ ହୋଇ ରହିଥିଲା | ଦିନେ ସଂଯୋଗବଶ ସେହି
ପେଡି ଭିତରକୁ ଗୋଟିଏ ମୂଷା ପଶିଗଲା | ସାପକୁ ଦେଖି ମୂଷାଟି ଡରି ଯାଇଥିବା ଲକ୍ଷ୍ୟ କରି
ଆଦରପୂର୍ଣ୍ଣ କୋମଳ ସ୍ବରରେ ସାପ ତାକୁ କହିଲା, ‘ତୁମେ ଏହି
ପେଡିରେ ଛିଦ୍ରଟିଏ କରିଦିଅ, ତାହା ମଧ୍ୟ ଦେଇ
ଆମେ ଦୁହେଁ ବାହାରକୁ ଚାଲିଯିବା |’ ପ୍ରଥମେ ତ ସାପର କଥାରେ ମୂଷାର ବିଶ୍ବାସ ହେଲା ନାହିଁ; କିନ୍ତୁ ପରେ ସେ ଛିଦ୍ରଟିଏ କରିଦେଲା | ଏବେ ନିଜର
କାର୍ଯ୍ୟ ସିଦ୍ଧ ହୋଇଯିବା ପରେ ସାପ ମୂଷାଟିକୁ ଗିଳି ଆରାମରେ ବାହାରକୁ ଚାଲିଗଲା |)
ଅମୃତୋତ୍ପାଦନେ
ଯତ୍ନଃ କ୍ରିୟତାମବିଲମ୍ବିତମ୍ ।
ଯସ୍ୟ ପୀତସ୍ୟ ବୈ
ଜନ୍ତୁର୍ମୃତ୍ୟୁଗ୍ରସ୍ତୋଽମରୋ ଭବେତ୍ ॥ ୨୧॥
ବିଳମ୍ବ ନ କରି
ତୁମ୍ଭେମାନେ ଏବେ ଅମୃତ ନିଷ୍କାସନ ନିମନ୍ତେ ପ୍ରଯତ୍ନ କର | ତାହାକୁ ପାନ କରି ମରଣଶୀଳ ପ୍ରାଣୀ
ଅମର ହୋଇଯାଆନ୍ତି |
କ୍ଷିପ୍ତ୍ୱା
କ୍ଷୀରୋଦଧୌ ସର୍ୱା ବୀରୁତ୍ତୃଣଲତୌଷଧୀଃ ।
ମନ୍ଥାନଂ ମନ୍ଦରଂ
କୃତ୍ୱା ନେତ୍ରଂ କୃତ୍ୱା ତୁ ବାସୁକିମ୍ ॥ ୨୨॥
ସହାୟେନ ମୟା ଦେବା
ନିର୍ମନ୍ଥଧ୍ୱମତନ୍ଦ୍ରିତାଃ ।
କ୍ଲେଶଭାଜୋ
ଭବିଷ୍ୟନ୍ତି ଦୈତ୍ୟା ଯୂୟଂ ଫଲଗ୍ରହାଃ ॥ ୨୩॥
ପ୍ରଥମେ
ତୁମ୍ଭେମାନେ କ୍ଷୀରସାଗରରେ ସବୁ ପ୍ରକାରର ଘାସ, ତୃଣ, ଲତା ଏବଂ
ଔଷଧି ନିକ୍ଷେପ କର | ତାପରେ ମନ୍ଦରାଚଳକୁ ମନ୍ଥନ-ଦଣ୍ଡ, ବାସୁକି ନାଗକୁ
ଦଉଡି କରି ମୋ ସହାୟତାରେ ସମୁଦ୍ର-ମନ୍ଥନ କର | ଏହା ଆଳସ୍ୟ ଏବଂ ପ୍ରମାଦର ସମୟ ନୁହେଁ | ହେ
ଦେବଗଣ ! ବିଶ୍ବାସ ରଖ | ଏଥିରେ ଦୈତ୍ୟମାନଙ୍କୁ ତ କେବଳ ଶ୍ରମ ଏବଂ କ୍ଲେଶ ମିଳିବ; ଫଳ ମିଳିବ
ତୁମକୁ |
ଯୂୟଂ ତଦନୁମୋଦଧ୍ୱଂ
ଯଦିଚ୍ଛନ୍ତ୍ୟସୁରାଃ ସୁରାଃ ।
ନ ସଂରମ୍ଭେଣ
ସିଧ୍ୟନ୍ତି ସର୍ୱେଽର୍ଥାଃ ସାନ୍ତ୍ୱୟା ଯଥା ॥ ୨୪॥
ଅସୁରମାନଙ୍କର ସବୁ
ଇଚ୍ଛା ସ୍ବୀକାର କରି ନିଅ | ଶାନ୍ତିରେ ସବୁ କାମ ହୋଇଯାଏ, କ୍ରୋଧ କରିବା
ଦ୍ବାରା କିଛି ହାସଲ ହୋଇ ନ ଥାଏ |
ନ ଭେତବ୍ୟଂ
କାଲକୂଟାଦ୍ୱିଷାଜ୍ଜଲଧିସମ୍ଭବାତ୍ ।
ଲୋଭଃ କାର୍ୟୋ ନ ବୋ
ଜାତୁ ରୋଷଃ କାମସ୍ତୁ ବସ୍ତୁଷୁ ॥ ୨୫॥
ପ୍ରଥମେ ସମୁଦ୍ରରୁ
କାଳକୂଟ ବିଷ ବାହାରିବ, ତଦ୍ବାରା ଭୟଭୀତ ହେବନାହିଁ | ଏତଦ୍ ବ୍ୟତିତ କୌଣସି ବସ୍ତୁରେ ଲୋଭ କରିବ
ନାହିଁ | ସର୍ବପ୍ରଥମେ ତ କୌଣସି ବସ୍ତୁର କାମନା ହିଁ କରିବା ଉଚିତ୍ ନୁହେଁ ଏବଂ ଯଦି ଅବା କାମନା
ସୃଷ୍ଟି ହେଉଥାଏ, ତେବେ ତାହାର ଅପୂର୍ତ୍ତିରେ
କ୍ରୋଧ କରିବା ତ ଆଦୌ ଉଚିତ୍ ନୁହେଁ |
ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ
ଇତି ଦେବାନ୍
ସମାଦିଶ୍ୟ ଭଗବାନ୍ ପୁରୁଷୋତ୍ତମଃ ।
ତେଷାମନ୍ତର୍ଦଧେ
ରାଜନ୍ ସ୍ୱଚ୍ଛନ୍ଦଗତିରୀଶ୍ୱରଃ ॥ ୨୬॥
ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ
କହୁଛନ୍ତି – ପରୀକ୍ଷିତ ! ଦେବତାମାନଙ୍କୁ ଏପରି ଆଦେଶ ଡେଇ ପୁରୁଷୋତ୍ତମ ଭଗବାନ ସେଠାରୁ
ଅନ୍ତର୍ହିତ ହୋଇଗଲେ | ସେ ତ ସର୍ବଶକ୍ତିମାନ ଏବଂ ପରମ ସ୍ବତନ୍ତ୍ର ଅଟନ୍ତି; ତାଙ୍କର ଲୀଳା-ରହସ୍ୟକୁ କିଏ ଅବା ବୁଝିବ |
ଅଥ ତସ୍ମୈ ଭଗବତେ
ନମସ୍କୃତ୍ୟ ପିତାମହଃ ।
ଭବଶ୍ଚ ଜଗ୍ମତୁଃ
ସ୍ୱଂ ସ୍ୱଂ ଧାମୋପେୟୁର୍ବଲିଂ ସୁରାଃ ॥ ୨୭॥
ସେ ସେଠାରୁ
ଅନ୍ତର୍ହିତ ହୋଇ ଯିବା ପରେ ବ୍ରହ୍ମା ଏବଂ ଶଂକର ପୁନର୍ବାର ତାଙ୍କ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ନମସ୍କାର କରି
ନିଜ-ନିଜ ଲୋକକୁ ଚାଲିଗଲେ | ତଦନନ୍ତର ଇନ୍ଦ୍ରାଦି ଦେବତା ରାଜା ବଳିଙ୍କ ପାଖକୁ ଗଲେ |
ଦୃଷ୍ଟ୍ୱାରୀନପ୍ୟସଂୟତ୍ତାନ୍
ଜାତକ୍ଷୋଭାନ୍ ସ୍ୱନାୟକାନ୍ ।
ନ୍ୟଷେଧଦ୍ଦୈତ୍ୟରାଟ୍
ଶ୍ଲୋକ୍ୟଃ ସନ୍ଧିବିଗ୍ରହକାଲବିତ୍ ॥ ୨୮॥
ଦେବତାମାନେ ବିନା
ଅସ୍ତ୍ର-ଶସ୍ତ୍ରରେ ଉପସ୍ଥିତ ହୋଇଥିବା ଦେଖି ଦୈତ୍ୟସେନାପତିମାନଙ୍କ ମନରେ ଅତ୍ୟନ୍ତ କ୍ଷୋଭ ଜାତ
ହେଲା | ସେମାନେ ଦେବତାମାନଙ୍କୁ ଧରି ନେବାକୁ ଅଗ୍ରସର ହେଲେ | କିନ୍ତୁ ସନ୍ଧି ଏବଂ ବିରୋଧର
ଅବସର ବିଷୟରେ ଜାଣିଥିବା ଦୈତ୍ୟରାଜ ବଳି ପବିତ୍ର କୀର୍ତ୍ତି ସମ୍ପନ୍ନ ଥିଲେ | ସେ
ଦୈତ୍ୟମାନଙ୍କୁ ଇଶାରାରେ ରୋକି ଦେଲେ |
ତେ ବୈରୋଚନିମାସୀନଂ
ଗୁପ୍ତଂ ଚାସୁରୟୂଥପୈଃ ।
ଶ୍ରିୟା ପରମୟା
ଜୁଷ୍ଟଂ ଜିତାଶେଷମୁପାଗମନ୍ ॥ ୨୯॥
ଏହାପରେ ଦେବତାମାନେ
ବଳିଙ୍କ ପାଖରେ ପହଞ୍ଚିଲେ | ବଳି ତ୍ରିଲୋକ ବିଜେତା ଥିଲେ | ସେ ସମସ୍ତ ସମ୍ପତ୍ତି ଦ୍ବାରା
ସେବିତ ଏବଂ ଅସୁର-ସେନାପତିମାନଙ୍କ ଦ୍ବାରା ସୁରକ୍ଷିତ ହୋଇ ନିଜ ରାଜସିଂହାସନରେ ଉପବେଶନ
କରିଥିଲେ |
ମହେନ୍ଦ୍ରଃ
ଶ୍ଲକ୍ଷ୍ଣୟା ବାଚା ସାନ୍ତ୍ୱୟିତ୍ୱା ମହାମତିଃ ।
ଅଭ୍ୟଭାଷତ
ତତ୍ସର୍ୱଂ ଶିକ୍ଷିତଂ ପୁରୁଷୋତ୍ତମାତ୍ ॥ ୩୦॥
ସ୍ବୟଂ ଭଗବାନ ତାଙ୍କୁ
ଯାହା କହିଥିଲେ, ବୁଦ୍ଧିମାନ ଇନ୍ଦ୍ର
ଅତ୍ୟନ୍ତ ମଧୁର ବାଣୀରେ ରାଜା ବଳିଙ୍କୁ ସବୁ କଥା ବୁଝାଇ କହିଲେ |
ତଦରୋଚତ ଦୈତ୍ୟସ୍ୟ
ତତ୍ରାନ୍ୟେ ଯେଽସୁରାଧିପାଃ ।
ଶମ୍ବରୋଽରିଷ୍ଟନେମିଶ୍ଚ
ଯେ ଚ ତ୍ରିପୁରବାସିନଃ ॥ ୩୧॥
ସେହି କଥା
ଦୈତ୍ୟରାଜ ବଳିଙ୍କ ମନକୁ ପାଇଲା | ସେଠାରେ ବସିଥିବା ଶମ୍ବର, ଅରିଷ୍ଟନେମି ଆଦି
ସେନାପତି ଏବଂ ତ୍ରିପୁରନିବାସୀ ଅସୁରମାନଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ କଥାଟି ବହୁତ ଭଲ ଲାଗିଲା |
ତତୋ ଦେବାସୁରାଃ
କୃତ୍ୱା ସମ୍ବିଦଂ କୃତସୌହୃଦାଃ ।
ଉଦ୍ୟମଂ ପରମଂ
ଚକ୍ରୁରମୃତାର୍ଥେ ପରନ୍ତପ ॥ ୩୨॥
ତତ୍ପଶ୍ଚାତ୍ ଦେବତା
ଏବଂ ଅସୁରମାନେ ପରସ୍ପର ମଧ୍ୟରେ ବୁଝାମଣା ଓ ସନ୍ଧି କରି ମିତ୍ରତା ସ୍ଥାପନ କରିନେଲେ ଏବଂ
ସମସ୍ତେ ମିଶି ଅମୃତ ମନ୍ଥନ ନିମନ୍ତେ ପୂର୍ଣ୍ଣ ଉଦ୍ୟୋଗ କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |
ତତସ୍ତେ
ମନ୍ଦରଗିରିମୋଜସୋତ୍ପାଟ୍ୟ ଦୁର୍ମଦାଃ ।
ନଦନ୍ତ ଉଦଧିଂ
ନିନ୍ୟୁଃ ଶକ୍ତାଃ ପରିଘବାହବଃ ॥ ୩୩॥
ନିଜ ଶକ୍ତିରେ
ସେମାନେ ମନ୍ଦରାଚଳ ପର୍ବତର ଉତ୍ପାଟନ କରି ଉଚ୍ଚ ଗର୍ଜନରେ ପରସ୍ପରକୁ ଉତ୍ସାହିତ କରି ତାହାକୁ
ସମୁଦ୍ରତଟକୁ ବୋହି ଆଣିବାକୁ ଉଦ୍ୟମ କଲେ | ସେମାନଙ୍କର ଭୁଜ ଲୌହବଳୟ ପରି ଥିଲା, ଶରୀରରେ ଅପାର ଶକ୍ତି ଥିଲା; ତାଛଡା ନିଜର ବଳକୁ ନେଇ
ସେମାନଙ୍କର ଦମ୍ଭ ତ ପୂର୍ବରୁ ରହିଥିଲା |
ଦୂରଭାରୋଦ୍ୱହଶ୍ରାନ୍ତାଃ
ଶକ୍ରବୈରୋଚନାଦୟଃ ।
ଅପାରୟନ୍ତସ୍ତଂ
ବୋଢୁଂ ବିବଶା ବିଜହୁଃ ପଥି ॥ ୩୪॥
କିନ୍ତୁ ଏକରେ ତ
ସେହି ମନ୍ଦରପର୍ବତ ବହୁତ ଭାରି ଥିଲା ଏବଂ ଦୁଇରେ ସମୁଦ୍ରତଟ ସେଠାରୁ ବହୁତ ଦୂର ଥିଲା |
ସେଥିପାଇଁ ଇନ୍ଦ୍ର, ବଳି ଆଦି ସମସ୍ତେ ନିଜର ସବୁ ବଳ ଲଗାଇ ମଧ୍ୟ ହାରିଗଲେ | କୌଣସି ପ୍ରକାରେ
ଯେତେବେଳେ ସେମାନେ ମନ୍ଦରାଚଳକୁ ଆଗକୁ ନେଇ ପାରିଲେ ନାହିଁ, ସେତେବେଳେ ସେମାନେ ବିବଶ ହୋଇ
ରାସ୍ତାରେ ହିଁ ସେହି ପର୍ବତକୁ କଚାଡି ଦେଲେ |
ନିପତନ୍ ସ
ଗିରିସ୍ତତ୍ର ବହୂନମରଦାନବାନ୍ ।
ଚୂର୍ଣୟାମାସ ମହତା
ଭାରେଣ କନକାଚଲଃ ॥ ୩୫॥
ସେହି ସୁବର୍ଣ୍ଣ
ପର୍ବତ ମନ୍ଦରାଚଳ ଅତ୍ୟନ୍ତ ଭାରି ଥିଲା | ତଳକୁ ଖସିଯିବା ଦ୍ବାରା ତା’ର ଚାପରେ ଅନେକ ଦେବତା ଏବଂ ଦାନବ ନିଷ୍ପେଶିତ ହୋଇ
କ୍ଷତବିକ୍ଷତ ହୋଇଗଲେ |
ସ୍ତଥା ଭଗ୍ନମନସୋ ଭଗ୍ନବାହୂରୁକନ୍ଧରାନ୍
।
ବିଜ୍ଞାୟ
ଭଗବାଂସ୍ତତ୍ର ବଭୂବ ଗରୁଡଧ୍ୱଜଃ ॥ ୩୬॥
ସେହି ଦେବତା ଏବଂ
ଅସୁରମାନଙ୍କର ହାତ, ଅଣ୍ଟା ଏବଂ କାନ୍ଧ ତ
ଭାଙ୍ଗି ଯାଇଥିଲା, ମନ ମଧ୍ୟ ଭାଙ୍ଗି ଯାଇଥିଲା
| ସେମାନଙ୍କର ଉତ୍ସାହ ଭଙ୍ଗ ହୋଇଥିବା ଦେଖି ଗରୁଡ଼ ପୃଷ୍ଠରେ ବସି ଭଗବାନ ସେଠାରେ ସହସା ପ୍ରକଟ
ହୋଇଗଲେ |
ଗିରିପାତବିନିଷ୍ପିଷ୍ଟାନ୍
ବିଲୋକ୍ୟାମରଦାନବାନ୍ ।
ଈକ୍ଷୟା ଜୀବୟାମାସ
ନିର୍ଜରାନ୍ ନିର୍ୱ୍ରଣାନ୍ ଯଥା ॥ ୩୭॥
ସେ ଦେଖିଲେ ଉଭୟ
ଦେବତା ଏବଂ ଅସୁର ପର୍ବତ ତଳେ ଚାପି ହୋଇ କ୍ଷତବିକ୍ଷତ ହୋଇ ଯାଇଛନ୍ତି | ନିଜ ଅମୃତମୟୀ
ଦୃଷ୍ଟିରେ ଭଗବାନ ଦେବତାମାନଙ୍କୁ ଏପରି ଭାବରେ ଜୀବିତ କରିଦେଲେ ଯେ ମନେହେଲା ସତେ ଯେପରି
ସେମାନଙ୍କ ଶରୀରର କୌଣସି ଅଙ୍ଗ ଆଘାତପ୍ରାପ୍ତ ହୋଇ ନ ଥିଲା |
ଗିରିଂ ଚାରୋପ୍ୟ
ଗରୁଡେ ହସ୍ତେନୈକେନ ଲୀଲୟା ।
ଆରୁହ୍ୟ
ପ୍ରୟଯାବବ୍ଧିଂ ସୁରାସୁରଗଣୈର୍ୱୃତଃ ॥ ୩୮॥
ଏହାପରେ ସେ ଖେଳଣା
ପରି ମନ୍ଦରାଚଳକୁ ଏକ ହାତରେ ଉଠାଇ ନେଇ ଗରୁଡ଼ ଉପରେ ରଖିଦେଲେ ଏବଂ ସ୍ବୟଂ ମଧ୍ୟ ଗରୁଡ ପୃଷ୍ଠରେ
ସବାର ହୋଇଗଲେ | ତାପରେ ଦେବତା ଓ ଅସୁରମାନଙ୍କ ସହିତ ସେ ସମୁଦ୍ରତଟକୁ ଯାତ୍ରା କଲେ |
ଅବରୋପ୍ୟ ଗିରିଂ
ସ୍କନ୍ଧାତ୍ସୁପର୍ଣଃ ପତତାଂ ବରଃ ।
ଯୟୌ ଜଲାନ୍ତ
ଉତ୍ସୃଜ୍ୟ ହରିଣା ସ ବିସର୍ଜିତଃ ॥ ୩୯॥
ପକ୍ଷୀରାଜ ଗରୁଡ
ସମୁଦ୍ରତଟରେ ପର୍ବତକୁ ଓହ୍ଲାଇ ଦେଲେ ଏବଂ ତାପରେ ଭଗବାନ ତାଙ୍କୁ ବିଦାୟ ଦେବାରୁ ସେ ସେଠାରୁ
ପ୍ରସ୍ଥାନ କରିଗଲେ |
ଇତି
ଶ୍ରୀମଦ୍ଭାଗବତେ ମହାପୁରାଣେ ପାରମହଂସ୍ୟାଂ ସଂହିତାୟାଂ ଅଷ୍ଟମସ୍କନ୍ଧେ
ଅମୃତମଥନେ
ମନ୍ଦରାଚଲାନୟନଂ ନାମ ଷଷ୍ଠୋଽଧ୍ୟାୟଃ ॥ ୬॥

Comments
Post a Comment