ଶ୍ରୀମଦ୍ ଭାଗବତ ମହାପୁରାଣ

ଓଁ ନମୋ ଭଗବତେ ବାସୁଦେବାୟ ॥

ଅଷ୍ଟମ ସ୍କନ୍ଧ ॥

ଚତୁର୍ବିଂଶ ଅଧ୍ୟାୟ

ଭଗବାନଙ୍କର ମତ୍ସ୍ୟାବତାର କଥା

 

ରାଜୋବାଚ

ଭଗବନ୍ ଶ୍ରୋତୁମିଚ୍ଛାମି ହରେରଦ୍ଭୁତକର୍ମଣଃ ।

ଅବତାରକଥାମାଦ୍ୟାଂ ମାୟାମତ୍ସ୍ୟବିଡମ୍ବନମ୍ ॥ ୧॥

ରାଜା ପରୀକ୍ଷିତ ପଚାରିଲେ – ଭଗବାନଙ୍କର କର୍ମ ଅତ୍ୟନ୍ତ ଅଦ୍ଭୁତ ଅଟେ | ଥରେ ସେ ନିଜ ଯୋଗମାୟା ବଳରେ ମତ୍ସ୍ୟାବତାର ଧାରଣ କରି ଅତି ସୁନ୍ଦର ଲୀଳା କରିଥିଲେ, ମୁଁ ତାଙ୍କର ସେହି ଆଦି-ଅବତାରର କଥା ଶୁଣିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରୁଛି |

ଯଦର୍ଥମଦଧାଦ୍ରୂପଂ ମାତ୍ସ୍ୟଂ ଲୋକଜୁଗୁପ୍ସିତମ୍ ।

ତମଃପ୍ରକୃତିଦୁର୍ମର୍ଷଂ କର୍ମଗ୍ରସ୍ତ ଇବେଶ୍ୱରଃ ॥ ୨॥

ଭଗବନ୍ ! ଏକରେ ତ ମତ୍ସ୍ୟଯୋନି ଲୋକନିନ୍ଦିତ ଅଟେ, ଦୁଇରେ ତମୋଗୁଣ ଏବଂ ଅସହ୍ୟ ପରତନ୍ତ୍ରତାରେ ଯୁକ୍ତ ମଧ୍ୟ ଅଟେ | ସର୍ବଶକ୍ତିମାନ ହୋଇଥିଲେ ବି କର୍ମବନ୍ଧନରେ ବାନ୍ଧି ହୋଇଥିବା ଜୀବ ପରି ଭଗବାନ ଏହି ମତ୍ସ୍ୟରୂପ କାହିଁକି ଧାରଣ କଲେ ?

ଏତନ୍ନୋ ଭଗବନ୍ ସର୍ୱଂ ଯଥାବଦ୍ୱକ୍ତୁମର୍ହସି ।

ଉତ୍ତମଶ୍ଲୋକଚରିତଂ ସର୍ୱଲୋକସୁଖାବହମ୍ ॥ ୩॥

ଭଗବନ୍ ! ମହାତ୍ମାମାନଙ୍କ ଦ୍ବାରା କୀର୍ତ୍ତନୀୟ ଭଗବାନଙ୍କର ଚରିତ ସମସ୍ତ ପ୍ରାଣୀଙ୍କୁ ସୁଖ ପ୍ରଦାନ କରିଥାଏ | ଆପଣ କୃପା କରି ସେହି ସବୁ ଲୀଳା-ଚରିତ ମୋ ସମ୍ମୁଖରେ ପୂର୍ଣ୍ଣରୂପରେ ବର୍ଣ୍ଣନା କରନ୍ତୁ |

ସୂତ ଉବାଚ

ଇତ୍ୟୁକ୍ତୋ ବିଷ୍ଣୁରାତେନ ଭଗବାନ୍ ବାଦରାୟଣିଃ ।

ଉବାଚ ଚରିତଂ ବିଷ୍ଣୋର୍ମତ୍ସ୍ୟରୂପେଣ ଯତ୍କୃତମ୍ ॥ ୪॥

ଶ୍ରୀସୂତ ମୁନି କହୁଛନ୍ତି – ହେ ଶୌନକାଦି ଋଷିଗଣ ! ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ ମୁନିଙ୍କୁ ରାଜା ପରୀକ୍ଷିତ ଯେତେବେଳେ ଏପରି ପ୍ରଶ୍ନ କଲେ, ସେତେବେଳେ ସେହି ମୁନିବର ବିଷ୍ଣୁଭଗବାନଙ୍କର ସେହିସବୁ ଚରିତର ବର୍ଣ୍ଣନା କଲେ, ଯାହା ସେ ମତ୍ସ୍ୟାବତାର ଧାରଣ କରି କରିଥିଲେ |

ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ

ଗୋବିପ୍ରସୁରସାଧୂନାଂ ଛନ୍ଦସାମପି ଚେଶ୍ୱରଃ ।

ରକ୍ଷାମିଚ୍ଛଂସ୍ତନୂର୍ଧତ୍ତେ ଧର୍ମସ୍ୟାର୍ଥସ୍ୟ ଚୈବ ହି ॥ ୫॥

ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ କହୁଛନ୍ତି – ପରୀକ୍ଷିତ ! ଏମିତି ଦେଖିବାକୁ ଗଲେ ତ ଭଗବାନ ସମସ୍ତ ଲୋକର ଏକମାତ୍ର ପ୍ରଭୁ ଅଟନ୍ତି; ତଥାପି ଗୋ, ବ୍ରାହ୍ମଣ, ଦେବତା, ସାଧୁ, ବେଦ, ଧର୍ମ ଏବଂ ଅର୍ଥର ରକ୍ଷା ନିମନ୍ତେ ସେ ନାନା ଶରୀର ଧାରଣ କରିଥାଆନ୍ତି |

ଉଚ୍ଚାବଚେଷୁ ଭୂତେଷୁ ଚରନ୍ ବାୟୁରିବେଶ୍ୱରଃ ।

ନୋଚ୍ଚାବଚତ୍ୱଂ ଭଜତେ ନିର୍ଗୁଣତ୍ୱାଦ୍ଧିୟୋ ଗୁଣୈଃ ॥ ୬॥

ବାୟୁ ପରି ସେହି ସର୍ବଶକ୍ତିମାନ ପ୍ରଭୁ ଉଚ୍ଚ-ନୀଚ, ଛୋଟ-ବଡ ସବୁ ପ୍ରାଣୀଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଅନ୍ତର୍ଯ୍ୟାମୀରୂପରେ ରହି ଲୀଳା କରନ୍ତି | କିନ୍ତୁ ସେହିସବୁ ପ୍ରାଣୀମାନଙ୍କର ବୁଦ୍ଧିଗତ ଗୁଣ ଯୋଗୁଁ ସେ ଛୋଟ-ବଡ ବା ଉଚ୍ଚ-ନୀଚ ହୋଇଯାଆନ୍ତି ନାହିଁ | କାରଣ ବାସ୍ତବରେ ସେ ସମସ୍ତ ପ୍ରାକୃତ-ଗୁଣ-ରହିତ ନିର୍ଗୁଣ ଅଟନ୍ତି |

ଆସୀଦତୀତକଲ୍ପାନ୍ତେ ବ୍ରାହ୍ମୋ ନୈମିତ୍ତିକୋ ଲୟଃ ।

ସମୁଦ୍ରୋପପ୍ଲୁତାସ୍ତତ୍ର ଲୋକା ଭୂରାଦୟୋ ନୃପ ॥ ୭॥

ପରୀକ୍ଷିତ ! ପୂର୍ବ କଳ୍ପର ଅନ୍ତରେ ବ୍ରହ୍ମାଜୀ ଶୟନ କରିଥିବା କାରଣରୁ ବ୍ରାହ୍ମ ନାମକ ନୈମିତ୍ତିକ ପ୍ରଳୟ ହୋଇଥିଲା | ଭୂଲୋକ ଆଦି ସମସ୍ତ ଲୋକ ସମୁଦ୍ରରେ ଡୁବିଗଲା |

କାଲେନାଗତନିଦ୍ରସ୍ୟ ଧାତୁଃ ଶିଶୟିଷୋର୍ବଲୀ ।

ମୁଖତୋ ନିଃସୃତାନ୍ ବେଦାନ୍ ହୟଗ୍ରୀବୋଽନ୍ତିକେଽହରତ୍ ॥ ୮॥

ପ୍ରଳୟ କାଳ ଆଗତ ହେବା କାରଣରୁ ବ୍ରହ୍ମା ନିଦ୍ରାର ବଶୀଭୂତ ହୋଇ ଶୋଇବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରୁଥିଲେ | ସେହି ସମୟରେ ତାଙ୍କ ମୁଖରୁ ବେଦମାନେ ବାହାରି ଆସିଲେ ଏବଂ ହୟଗ୍ରୀବ ନାମକ ମହାବଳୀ ଦୈତ୍ୟ ଯୋଗବଳରେ ସେମାନଙ୍କୁ ଚୋରାଇ ନେଇଗଲା |

ଜ୍ଞାତ୍ୱା ତଦ୍ଦାନବେନ୍ଦ୍ରସ୍ୟ ହୟଗ୍ରୀବସ୍ୟ ଚେଷ୍ଟିତମ୍ ।

ଦଧାର ଶଫରୀରୂପଂ ଭଗବାନ୍ ହରିରୀଶ୍ୱରଃ ॥ ୯॥

ଦାନବରାଜ ହୟଗ୍ରୀବର ସେହି ଅପଚେଷ୍ଟା ବିଷୟରେ ଜାଣି ପାରି ସର୍ବଶକ୍ତିମାନ ଭଗବାନ ଶ୍ରୀହରି ମତ୍ସ୍ୟାବତାର ଗ୍ରହଣ କଲେ |

ତତ୍ର ରାଜଋଷିଃ କଶ୍ଚିନ୍ନାମ୍ନା ସତ୍ୟବ୍ରତୋ ମହାନ୍ ।

ନାରାୟଣପରୋଽତପ୍ୟତ୍ତପଃ ସ ସଲିଲାଶନଃ ॥ ୧୦॥

ପରୀକ୍ଷିତ ! ସେହି ସମୟରେ ସତ୍ୟବ୍ରତ ନାମକ ଜଣେ ଅତ୍ୟନ୍ତ ଉଦାର ଏବଂ ଭଗବତ୍-ପରାୟଣ ରାଜର୍ଷି କେବଳ ଜଳ ପାନ କରି ତପସ୍ୟା କରୁଥିଲେ |

ଯୋଽସାବସ୍ମିନ୍ ମହାକଲ୍ପେ ତନୟଃ ସ ବିବସ୍ୱତଃ ।

ଶ୍ରାଦ୍ଧଦେବ ଇତି ଖ୍ୟାତୋ ମନୁତ୍ୱେ ହରିଣାର୍ପିତଃ ॥ ୧୧॥

ସେହି ସତ୍ୟବ୍ରତ ବର୍ତ୍ତମାନ ମହାକଳ୍ପରେ ବିବସ୍ବାନ୍ (ସୂର୍ଯ୍ୟ) ଙ୍କର ପୁତ୍ର ଶ୍ରାଦ୍ଧଦେବ ନାମରେ ପ୍ରଖ୍ୟାତ ହେଲେ ଏବଂ ଭଗବାନ ତାଙ୍କୁ ବୈବସ୍ବତ ମନୁ ଭାବରେ ଅଧିଷ୍ଠିତ କଲେ |

ଏକଦା କୃତମାଲାୟାଂ କୁର୍ୱତୋ ଜଲତର୍ପଣମ୍ ।

ତସ୍ୟାଞ୍ଜଲ୍ୟୁଦକେ କାଚିଚ୍ଛଫର୍ୟେକାଭ୍ୟପଦ୍ୟତ ॥ ୧୨॥

ଦିନେ ସେହି ରାଜର୍ଷି କୃତମାଳା ନଦୀ-ଜଳରେ ତର୍ପଣ କରୁଥିବା ସମୟରେ ତାଙ୍କ ଅଞ୍ଜଳିରେ ଛୋଟ ଏକ ମାଛ ଆସିଗଲା |

ସତ୍ୟବ୍ରତୋଽଞ୍ଜଲିଗତାଂ ସହ ତୋୟେନ ଭାରତ ।

ଉତ୍ସସର୍ଜ ନଦୀତୋୟେ ଶଫରୀଂ ଦ୍ରବିଡେଶ୍ୱରଃ ॥ ୧୩॥

ପରୀକ୍ଷିତ ! ଦ୍ରବିଡ ଦେଶର ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତ ନିଜ ଅଞ୍ଜଳିରେ ଆସିଥିବା ସେହି ମାଛଟିକୁ ଜଳ ସହିତ ନଦୀ ମଧ୍ୟକୁ ଫିଙ୍ଗି ଦେଲେ |

ତମାହ ସାତିକରୁଣଂ ମହାକାରୁଣିକଂ ନୃପମ୍ ।

ଯାଦୋଭ୍ୟୋ ଜ୍ଞାତିଘାତିଭ୍ୟୋ ଦୀନାଂ ମାଂ ଦୀନବତ୍ସଲ ।

କଥଂ ବିସୃଜସେ ରାଜନ୍ ଭୀତାମସ୍ମିନ୍ ସରିଜ୍ଜଲେ ॥ ୧୪॥

ମାଛଟି ଅତି କରୁଣଭରା ସ୍ବରରେ ପରମ ଦୟାଳୁ ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତଙ୍କୁ କହିଲା – ରାଜନ୍ ! ଆପଣ ଅତିଶୟ ଦୀନଦୟାଳୁ ଅଟନ୍ତି | ଆପଣ ଜାଣନ୍ତି ଜଳରେ ରହୁଥିବା ଜନ୍ତୁମାନେ ନିଜ ଜାତିଭାଈଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ ଖାଈ ଯାଆନ୍ତି | ସେମାନଙ୍କ ଭୟରେ ମୁଁ ଅତିଶୟ ବ୍ୟାକୁଳ ରହିଛି | ଆପଣ ପୁନର୍ବାର କାହିଁକି ମୋତେ ଏହି ନଦୀ ଜଳରେ ଛାଡିଦେଲେ ?

ତମାତ୍ମନୋଽନୁଗ୍ରହାର୍ଥଂ ପ୍ରୀତ୍ୟା ମତ୍ସ୍ୟବପୁର୍ଧରମ୍ ।

ଅଜାନନ୍ ରକ୍ଷଣାର୍ଥାୟ ଶଫର୍ୟାଃ ସ ମନୋ ଦଧେ ॥ ୧୫॥

ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତ ଏହା ଜାଣି ନ ଥିଲେ ଯେ ସ୍ବୟଂ ଭଗବାନ ତାଙ୍କ ପ୍ରତି ପ୍ରସନ୍ନ ହୋଇ କୃପା କରିବା ନିମନ୍ତେ ମତ୍ସ୍ୟ ରୂପରେ ଆଗମନ କରିଛନ୍ତି | ତଥାପି ମାଛଟିକୁ ରକ୍ଷା କରିବାକୁ ସେ ମନେ-ମନେ ସଂକଳ୍ପ କଲେ |

ତସ୍ୟା ଦୀନତରଂ ବାକ୍ୟମାଶ୍ରୁତ୍ୟ ସ ମହୀପତିଃ ।

କଲଶାପ୍ସୁ ନିଧାୟୈନାଂ ଦୟାଲୁର୍ନିନ୍ୟ ଆଶ୍ରମମ୍ ॥ ୧୬॥

ମାଛଟିର ଅତ୍ୟନ୍ତ ଦୀନଭାବଯୁକ୍ତ ପ୍ରାର୍ଥନା ଶୁଣି ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତ ଦୟା ପରବଶ ହୋଇ ତାକୁ ନିଜ ଜଳପାତ୍ରରେ ରଖି ନେଲେ ଏବଂ ନିଜ ଆଶ୍ରମକୁ ନେଇଗଲେ |

ସା ତୁ ତତ୍ରୈକରାତ୍ରେଣ ବର୍ଧମାନା କମଣ୍ଡଲୌ ।

ଅଲବ୍ଧ୍ୱାଽଽତ୍ମାବକାଶଂ ବା ଇଦମାହ ମହୀପତିମ୍ ॥ ୧୭॥

ଆଶ୍ରମକୁ ନେଇ ଆସିବା ପରେ ଗୋଟିଏ ରାତିରେ ହିଁ ସେହି ମାଛର ଆକାର ଏତେ ବେଶୀ ବଢିଗଲା ଯେ କମଣ୍ଡଳୁରେ ତା ପାଇଁ ସ୍ଥାନର ଅଭାବ ହେଲା | ସେତେବେଳେ ମାଛଟି ରାଜାଙ୍କୁ କହିଲା -

ନାହଂ କମଣ୍ଡଲାବସ୍ମିନ୍ କୃଚ୍ଛ୍ରଂ ବସ୍ତୁମିହୋତ୍ସହେ ।

କଲ୍ପୟୌକଃ ସୁବିପୁଲଂ ଯତ୍ରାହଂ ନିବସେ ସୁଖମ୍ ॥ ୧୮॥

‘ଏବେ ତ ଏହି କମଣ୍ଡଳୁରେ ମୁଁ କଷ୍ଟପୂର୍ବକ ମଧ୍ୟ ରହିପାରୁ ନାହିଁ; ମୋ ପାଇଁ କୌଣସି ବଡ ସ୍ଥାନର ବ୍ୟବସ୍ଥା କର, ଯେଉଁଠାରେ ମୁଁ ସୁଖପୂର୍ବକ ରହିପାରିବି |’

ସ ଏନାଂ ତତ ଆଦାୟ ନ୍ୟଧାଦୌଦଞ୍ଚନୋଦକେ ।

ତତ୍ର କ୍ଷିପ୍ତା ମୁହୂର୍ତେନ ହସ୍ତତ୍ରୟମବର୍ଧତ ॥ ୧୯॥

ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତ ମାଛଟିକୁ କମଣ୍ଡଳୁରୁ କାଢି ଗୋଟିଏ ବହୁତ ବଡ ପାଣି ମାଠିଆରେ ରଖିଦେଲେ | କିନ୍ତୁ ସେଠାରେ ରଖିବା ପରେ ମଧ୍ୟ ଦୁଇ ଘଡିରେ ମାଛର ଆକାର ତିନି ହାତ ବଢିଗଲା |

ନ ମ ଏତଦଲଂ ରାଜନ୍ ସୁଖଂ ବସ୍ତୁମୁଦଞ୍ଚନମ୍ ।

ପୃଥୁ ଦେହି ପଦଂ ମହ୍ୟଂ ଯତ୍ତ୍ୱାହଂ ଶରଣଂ ଗତା ॥ ୨୦॥

ପୁଣି ମାଛଟି ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତଙ୍କୁ କହିଲା – ରାଜନ୍ ! ଏବେ ଏହି ମାଠିଆର ସ୍ଥାନ ମଧ୍ୟ ମୋ ପାଇଁ ପର୍ଯ୍ୟାପ୍ତ ନୁହେଁ; ଏଠାରେ ମୁଁ ସୁଖପୂର୍ବକ ରହିପାରୁ ନାହିଁ | ମୁଁ ତୁମ ଶରଣରେ ଆସିଛି, ସେଥିପାଇଁ ମୋର ରହିବାଯୋଗ୍ୟ କୌଣସି ବଡ ସ୍ଥାନ ମୋତେ ଦିଅ |

ତତ ଆଦାୟ ସା ରାଜ୍ଞା କ୍ଷିପ୍ତା ରାଜନ୍ ସରୋବରେ ।

ତଦାବୃତ୍ୟାତ୍ମନା ସୋଽୟଂ ମହାମୀନୋଽନ୍ୱବର୍ଧତ ॥ ୨୧॥

ପରୀକ୍ଷିତ ! ସତ୍ୟବ୍ରତ ମାଛଟିକୁ ମାଠିଆରୁ କାଢି ଏକ ସରୋବରରେ ଛାଡି ଦେଲେ | କିନ୍ତୁ ଅଳ୍ପ ସମୟରେ ସେ ଏକ ମହାମତ୍ସ୍ୟ ଆକାର ଧାରଣ କରି ପୂରା ସରୋବରକୁ ଆବୃତ କରିଦେଲା |

ନୈତନ୍ମେ ସ୍ୱସ୍ତୟେ ରାଜନ୍ନୁଦକଂ ସଲିଲୌକସଃ ।

ନିଧେହି ରକ୍ଷାୟୋଗେନ ହ୍ରଦେ ମାମବିଦାସିନି ॥ ୨୨॥

ସେ କହିଲା – ରାଜନ୍ ! ମୁଁ ଜଳଚର ପ୍ରାଣୀ ଅଟେ | ଏହି ସରୋବରର ଜଳ ମଧ୍ୟ ସୁଖରେ ରହିବା ପାଇଁ ମୋ ନିମନ୍ତେ ପର୍ଯ୍ୟାପ୍ତ ନୁହେଁ | ତେଣୁ ଆପଣ ମୋତେ ରକ୍ଷା କରନ୍ତୁ ଏବଂ କୌଣସି ଏକ ଅଗାଧ ସରୋବରରେ ମୋତେ ଛାଡି ଦିଅନ୍ତୁ |

ଇତ୍ୟୁକ୍ତଃ ସୋଽନୟନ୍ମତ୍ସ୍ୟଂ ତତ୍ର ତତ୍ରାବିଦାସିନି ।

ଜଲାଶୟେଽସମ୍ମିତଂ ତଂ ସମୁଦ୍ରେ ପ୍ରାକ୍ଷିପଜ୍ଝଷମ୍ ॥ ୨୩॥

ମତ୍ସ୍ୟଭଗବାନ ଏପରି କହିବାରୁ ସତ୍ୟବ୍ରତ ତାଙ୍କୁ ଗୋଟିଏରୁ ଗୋଟିଏ ବଡ ସରୋବରକୁ ନେଇଗଲେ | କିନ୍ତୁ ସରୋବରର ଆକାର ଯେତିକି ବଡ, ତାଙ୍କର ଆକାର ସେତିକି ବଡ ହୋଇ ଯାଉଥାଏ | ଶେଷରେ ସେହି ଲୀଳାମୟଙ୍କୁ ସେ ସମୁଦ୍ରରେ ଛାଡି ଦେଲେ |

କ୍ଷିପ୍ୟମାଣସ୍ତମାହେଦମିହ ମାଂ ମକରାଦୟଃ ।

ଅଦନ୍ତ୍ୟତିବଲା ବୀର ମାଂ ନେହୋତ୍ସ୍ରଷ୍ଟୁମର୍ହସି ॥ ୨୪॥

ସମୁଦ୍ରରେ ଛାଡିବା ସମୟରେ ସତ୍ୟବ୍ରତଙ୍କୁ ମତ୍ସ୍ୟଭଗବାନ କହିଲେ – ହେ ବୀର ! ସମୁଦ୍ରରେ ମହା ବଳୀୟାନ ମଗରମାନେ ରହିଛନ୍ତି; ସେମାନେ ମୋତେ ଖାଇଯିବେ, ସେଥିପାଇଁ ଆପଣ ମୋତେ ସମୁଦ୍ରରେ ଛାଡନ୍ତୁ ନାହିଁ |

ଏବଂ ବିମୋହିତସ୍ତେନ ବଦତା ବଲ୍ଗୁଭାରତୀମ୍ ।

ତମାହ କୋ ଭବାନସ୍ମାନ୍ ମତ୍ସ୍ୟରୂପେଣ ମୋହୟନ୍ ॥ ୨୫॥

ମତ୍ସ୍ୟଭଗବାନଙ୍କର ଏହି ମଧୁର ବାଣୀ ଶୁଣି ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତ ମୋହମୁଗ୍ଧ ହୋଇଗଲେ | ସେ ତାଙ୍କୁ ପଚାରିଲେ – ମତ୍ସ୍ୟ ରୂପ ଧାରଣ କରି ମୋତେ ଏପରି ଭାବରେ ମୋହିତ କରୁଥିବା ପୁରୁଷ ଆପଣ କିଏ ଅଟନ୍ତି ?

ନୈବଂ ବୀର୍ୟୋ ଜଲଚରୋ ଦୃଷ୍ଟୋଽସ୍ମାଭିଃ ଶ୍ରୁତୋଽପି ଚ ।

ଯୋ ଭବାନ୍ ଯୋଜନଶତମହ୍ନାଭିବ୍ୟାନଶେ ସରଃ ॥ ୨୬॥

ଆପଣ ନିଜ ଆକାରରେ ଗୋଟିଏ ଦିନରେ ହିଁ ଚାରିଶହ କୋଶବ୍ୟାପୀ ସରୋବରକୁ ଆବୃତ କରିନେଲେ | ଆଜି ଯାଏଁ ଏପରି ଅପୂର୍ବ ଶକ୍ତିଯୁକ୍ତ କୌଣସି ଜଳଚର ଜୀବଙ୍କୁ ମୁଁ ଦେଖିନାହିଁ କି ତାଙ୍କ ବିଷୟରେ କାହାଠାରୁ ଶୁଣିନାହିଁ |

ନୂନଂ ତ୍ୱଂ ଭଗବାନ୍ ସାକ୍ଷାଦ୍ଧରିର୍ନାରାୟଣୋଽବ୍ୟଯଃ ।

ଅନୁଗ୍ରହାୟ ଭୂତାନାଂ ଧତ୍ସେ ରୂପଂ ଜଲୌକସାମ୍ ॥ ୨୭॥

ଆପଣ ନିଶ୍ଚିତଭାବରେ ସାକ୍ଷାତ୍ ସର୍ବଶକ୍ତିମାନ ସର୍ବାନ୍ତର୍ଯ୍ୟାମୀ ଅବିନାଶୀ ଶ୍ରୀହରି ହିଁ ଅଟନ୍ତି | ଜୀବ ପ୍ରତି ଅନୁଗ୍ରହ କରିବାକୁ ଆପଣ ଏହି ଜଳଚର ରୂପ ଧାରଣ କରିଛନ୍ତି |

ନମସ୍ତେ ପୁରୁଷଶ୍ରେଷ୍ଠ ସ୍ଥିତ୍ୟୁତ୍ପତ୍ୟପ୍ୟଯେଶ୍ୱର ।

ଭକ୍ତାନାଂ ନଃ ପ୍ରପନ୍ନାନାଂ ମୁଖ୍ୟୋ ହ୍ୟାତ୍ମଗତିର୍ୱିଭୋ ॥ ୨୮॥

ପୁରୁଷୋତ୍ତମ ! ଆପଣ ଜଗତର ଉତ୍ପତ୍ତି, ସ୍ଥିତି ଓ ପ୍ରଳୟର ସ୍ବାମୀ ଅଟନ୍ତି | ଆପଣଙ୍କୁ ମୁଁ ନମସ୍କାର କରୁଛି | ପ୍ରଭୁ ! ଆମ୍ଭମାନଙ୍କ ପରି ଶରଣାଗତ ଭକ୍ତମାନଙ୍କର ଆପଣ ହିଁ ଆତ୍ମା ଏବଂ ଆଶ୍ରୟ ଅଟନ୍ତି |

ସର୍ୱେ ଲୀଲାବତାରାସ୍ତେ ଭୂତାନାଂ ଭୂତିହେତବଃ ।

ଜ୍ଞାତୁମିଚ୍ଛାମ୍ୟଦୋ ରୂପଂ ଯଦର୍ଥଂ ଭବତା ଧୃତମ୍ ॥ ୨୯॥

ଯଦିଓ ଆପଣଙ୍କର ସମସ୍ତ ଲୀଳାବତାର ପ୍ରାଣୀମାନଙ୍କର ଅଭ୍ୟୁତ୍ଥାନ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ହିଁ ହୋଇଥାଏ, ତଥାପି କେଉଁ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ଆପଣ ଏହି ରୂପ ଧାରଣ କରିଛନ୍ତି, ତାହା ମୁଁ ଜାଣିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରୁଛି |

ନ ତେଽରବିନ୍ଦାକ୍ଷ ପଦୋପସର୍ପଣଂ

ମୃଷା ଭବେତ୍ସର୍ୱସୁହୃତ୍ପ୍ରିୟାତ୍ମନଃ ।

ଯଥେତରେଷାଂ ପୃଥଗାତ୍ମନାଂ ସତା-

ମଦୀଦୃଶୋ ଯଦ୍ୱପୁରଦ୍ଭୁତଂ ହି ନଃ ॥ ୩୦॥

କମଳନୟନ ପ୍ରଭୁ ! ଦେହାଦି ଅନାତ୍ମପଦାର୍ଥରେ ଆତ୍ମଭାବର ଅଭିମାନ କରୁଥିବା ପୁରୁଷର ଆଶ୍ରୟ ଗ୍ରହଣ କରିବା ଯେପରି ବ୍ୟର୍ଥ ହୋଇଥାଏ, ଆପଣଙ୍କ ଚରଣର ଆଶ୍ରୟ ସେପରି ବ୍ୟର୍ଥ ହୋଇ ନ ଥାଏ; କାରଣ ଆପଣ ସମସ୍ତଙ୍କର ଅହୈତୁକ ପ୍ରେମୀ, ପରମ ପ୍ରିୟତମ ଏବଂ ଆତ୍ମା ଅଟନ୍ତି | ଆପଣ ଏବେ ଯେଉଁ ରୂପ ଧାରଣ କରି ମୋତେ ଦର୍ଶନ ଦେଇଛନ୍ତି, ତାହା ଅତ୍ୟନ୍ତ ଅଦ୍ଭୁତ ଅଟେ |

ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ

ଇତି ବ୍ରୁବାଣଂ ନୃପତିଂ ଜଗତ୍ପତିଃ

ସତ୍ୟବ୍ରତଂ ମତ୍ସ୍ୟବପୁର୍ୟୁଗକ୍ଷୟେ ।

ବିହର୍ତୁକାମଃ ପ୍ରଲୟାର୍ଣବେଽବ୍ରବୀ-

ଚ୍ଚିକୀର୍ଷୁରେକାନ୍ତଜନପ୍ରିୟଃ ପ୍ରିୟମ୍ ॥ ୩୧॥

ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ କହୁଛନ୍ତି – ପରୀକ୍ଷିତ ! ଭଗବାନ ନିଜର ଅନନ୍ୟ ପ୍ରେମୀ ଭକ୍ତମାନଙ୍କୁ ଅତିଶୟ ପ୍ରେମ କରନ୍ତି | ନିଜ ପ୍ରିୟ ଭକ୍ତ ରାଜର୍ଷି ସତ୍ୟବ୍ରତଙ୍କର ଏପରି ପ୍ରାର୍ଥନା ଶୁଣି ଜଗତପତି ମତ୍ସ୍ୟଭଗବାନ ତାଙ୍କର ପ୍ରସନ୍ନତା ଏବଂ ହିତସାଧନ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ, ତା ସହିତ କଳ୍ପାନ୍ତର ପ୍ରଳୟକାଳୀନ ସମୁଦ୍ରରେ ବିହାର କରିବା ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ତାଙ୍କୁ ଏପରି କହିଲେ -

ଶ୍ରୀଭଗବାନୁବାଚ

ସପ୍ତମେଽଦ୍ୟତନାଦୂର୍ଧ୍ୱମହନ୍ୟେତଦରିନ୍ଦମ ।

ନିମଙ୍କ୍ଷ୍ୟତ୍ୟପ୍ୟଯାମ୍ଭୋଧୌ ତ୍ରୈଲୋକ୍ୟଂ ଭୂର୍ଭୁବାଦିକମ୍ ॥ ୩୨॥

ଶ୍ରୀଭଗବାନ କହିଲେ – ସତ୍ୟବ୍ରତ ! ଆଜିଠାରୁ ସାତଦିନରେ ଭୂଲୋକ ଆଦି ତିନି ଲୋକ ପ୍ରଳୟ ସମୁଦ୍ରରେ ବୁଡିଯିବ |

ତ୍ରିଲୋକ୍ୟାଂ ଲୀୟମାନାୟାଂ ସମ୍ବର୍ତାମ୍ଭସି ବୈ ତଦା ।

ଉପସ୍ଥାସ୍ୟତି ନୌଃ କାଚିଦ୍ୱିଶାଲା ତ୍ୱାଂ ମୟେରିତା ॥ ୩୩॥

ତିନି ଲୋକ ପ୍ରଳୟକାଳୀନ ଜଳରାଶିରେ ବୁଡିବାକୁ ଯାଉଥିବା ବେଳେ ମୋ ପ୍ରେରଣାରେ ତୁମ ପାଖକୁ ଏକ ବହୁତ ବଡ ନୌକା ଆସିବ |

ତ୍ୱଂ ତାବଦୋଷଧୀଃ ସର୍ୱା ବୀଜାନ୍ୟୁଚ୍ଚାବଚାନି ଚ ।

ସପ୍ତର୍ଷିଭିଃ ପରିବୃତଃ ସର୍ୱସତ୍ତ୍ୱୋପବୃଂହିତଃ ॥ ୩୪॥

ସେତେବେଳେ ତୁମେ ସମସ୍ତ ପ୍ରାଣୀଙ୍କୁ ସୂକ୍ଷ୍ମଶରୀରରେ ନେଇ ସପ୍ତର୍ଷିଙ୍କ ସହିତ ସେହି ନୌକାରେ ଚଢିଯିବ ଏବଂ ସମସ୍ତ ଧାନ୍ୟ ତଥା ଛୋଟ-ବଡ ଅନ୍ୟ ସବୁ ବୀଜଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ ପାଖରେ ରଖିଥିବ |

ଆରୁହ୍ୟ ବୃହତୀଂ ନାବଂ ବିଚରିଷ୍ୟସ୍ୟବିକ୍ଲବଃ ।

ଏକାର୍ଣବେ ନିରାଲୋକେ ଋଷୀଣାମେବ ବର୍ଚସା ॥ ୩୫॥

ସେତେବେଳେ ସର୍ବତ୍ର କେବଳ ମହାସାଗରର ଲହରୀ ଥିବ | ପ୍ରକାଶ ନ ଥିବ | ଋଷିମାନଙ୍କର ଦିବ୍ୟ ଜ୍ୟୋତି ସାହାଯ୍ୟରେ ତୁମେ କୌଣସି ପ୍ରକାରେ ବ୍ୟାକୁଳତା ଅନୁଭବ ନ କରି, ସେହି ବିଶାଳ ନୌକାରେ ବସି ଚତୁର୍ଦ୍ଦିଗରେ ବିଚରଣ କରିବ |

ଦୋଧୂୟମାନାଂ ତାଂ ନାବଂ ସମୀରେଣ ବଲୀୟସା ।

ଉପସ୍ଥିତସ୍ୟ ମେ ଶୃଙ୍ଗେ ନିବଧ୍ନୀହି ମହାହିନା ॥ ୩୬॥

ଯେତେବେଳେ ପ୍ରଚଣ୍ଡ ଘୂର୍ଣ୍ଣି ସୃଷ୍ଟି ହେବା କାରଣରୁ ନୌକା ଡଗମଗ ହେବାରେ ଲାଗିବ, ସେତେବେଳେ ମୁଁ ତୁମ ପାଖକୁ ଆସିବି | ତୁମେ ବାସୁକି ନାଗ ଦ୍ବାରା ନୌକାକୁ ମୋ ଶିଂଘରେ ବାନ୍ଧି ଦେବ |

ଅହଂ ତ୍ୱାମୃଷିଭିଃ ସାକଂ ସହନାବମୁଦନ୍ୱତି ।

ବିକର୍ଷନ୍ ବିଚରିଷ୍ୟାମି ଯାବଦ୍ବ୍ରାହ୍ମୀ ନିଶା ପ୍ରଭୋ ॥ ୩୭॥

ସତ୍ୟବ୍ରତ ! ଏହାପରେ ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କର ରାତି ଶେଷ ହେବା ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ମୁଁ ଋଷିମାନଙ୍କ ସହିତ ତୁମକୁ ନାବରେ ବସାଇ, ତାକୁ ଟାଣି-ଟାଣି ସମୁଦ୍ରରେ ବିଚରଣ କରିବି |

ମଦୀୟଂ ମହିମାନଂ ଚ ପରଂ ବ୍ରହ୍ମେତି ଶବ୍ଦିତମ୍ ।

ବେତ୍ସ୍ୟସ୍ୟନୁଗୃହୀତଂ ମେ ସମ୍ପ୍ରଶ୍ନୈର୍ୱିବୃତଂ ହୃଦି ॥ ୩୮॥

ସେହି ସମୟରେ ତୁମେ ମୋତେ ପ୍ରଶ୍ନ କରିବ ଏବଂ ମୁଁ ତୁମକୁ ଉପଦେଶ ଦେବି | ମୋ ଅନୁଗ୍ରହରୁ ମୋର ବାସ୍ତବିକ ମହିମା, ଯାହାର ନାମ ‘ପରବ୍ରହ୍ମ’ ଅଟେ, ତୁମ ହୃଦୟରେ ପ୍ରକଟ ହୋଇଯିବ ଏବଂ ତୁମେ ତାହାକୁ ସ୍ବରୂପତଃ ଜାଣିପାରିବ |

ଇତ୍ଥମାଦିଶ୍ୟ ରାଜାନଂ ହରିରନ୍ତରଧୀୟତ ।

ସୋଽନ୍ୱବୈକ୍ଷତ ତଂ କାଲଂ ଯଂ ହୃଷୀକେଶ ଆଦିଶତ୍ ॥ ୩୯॥

ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତଙ୍କୁ ଏପରି ଆଦେଶ ଡେଇ ଭଗବାନ ସେଠାରୁ ଅନ୍ତର୍ଧ୍ୟାନ ହୋଇଗଲେ | ଏବେ ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତ ସେହି ସମୟର ପ୍ରତୀକ୍ଷା କରିବାରେ ଲାଗିଲେ, ଯାହା ସ୍ବୟଂ ଭଗବାନଙ୍କର ଆଜ୍ଞା ଥିଲା |

ଆସ୍ତୀର୍ୟ ଦର୍ଭାନ୍ ପ୍ରାକ୍କୂଲାନ୍ ରାଜର୍ଷିଃ ପ୍ରାଗୁଦଙ୍ମୁଖଃ ।

ନିଷସାଦ ହରେଃ ପାଦୌ ଚିନ୍ତୟନ୍ ମତ୍ସ୍ୟରୂପିଣଃ ॥ ୪୦॥

କୁଶର ଅଗ୍ରଭାଗ ପୂର୍ବମୁଖ କରି ରାଜର୍ଷି ସତ୍ୟବ୍ରତ ତାହା ଉପରେ ପୂର୍ବୋତ୍ତରମୁଖ ହୋଇ ବସିଗଲେ ଏବଂ ମତ୍ସ୍ୟରୂପ ଭଗବାନଙ୍କ ଚରଣର ଚିନ୍ତନ କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |

ତତଃ ସମୁଦ୍ର ଉଦ୍ୱେଲଃ ସର୍ୱତଃ ପ୍ଲାବୟନ୍ ମହୀମ୍ ।

ବର୍ଧମାନୋ ମହାମେଘୈର୍ୱର୍ଷଦ୍ଭିଃ ସମଦୃଶ୍ୟତ ॥ ୪୧॥

ଏତିକି ବେଳେ ଭଗବାନ ଯେଉଁ ସମୟର ସୂଚନା ଦେଇଥିଲେ, ସେହି ସମୟ ଉପଗତ ହେଲା | ରାଜା ଦେଖିଲେ ସମୁଦ୍ର ନିଜର ମର୍ଯ୍ୟାଦା ଲଂଘନ କରି ବଢିବାରେ ଲାଗିଛି | ପ୍ରଳୟକାଳର ଭୟଙ୍କର ମେଘ ବର୍ଷଣ ହେବାରେ ଲାଗିଲା | ଚାହୁଁ ଚାହୁଁ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ପୃଥିବୀ ବୁଡିବାକୁ ଆରମ୍ଭ କଲା |

ଧ୍ୟାୟନ୍ ଭଗବଦାଦେଶଂ ଦଦୃଶେ ନାବମାଗତାମ୍ ।

ତାମାରୁରୋହ ବିପ୍ରେନ୍ଦ୍ରୈରାଦାୟୌଷଧିବୀରୁଧଃ ॥ ୪୨॥

ଭଗବାନଙ୍କର ଆଜ୍ଞା ସ୍ମରଣ କରି ରାଜା ଦେଖିଲେ ଏକ ବିଶାଳ ନୌକା ତାଙ୍କ ପାଖକୁ ଆସିଯାଇଛି | ସେ ଧାନ୍ୟ ତଥା ଅନ୍ୟ ବୀଜ ସବୁ ସାଙ୍ଗରେ ଧରି ସପ୍ତର୍ଷିମାନଙ୍କ ସହିତ ସେଥିରେ ଚଢିଗଲେ |

ତମୂଚୁର୍ମୁନୟଃ ପ୍ରୀତା ରାଜନ୍ ଧ୍ୟାୟସ୍ୱ କେଶବମ୍ ।

ସ ବୈ ନଃ ସଙ୍କଟାଦସ୍ମାଦବିତା ଶଂ ବିଧାସ୍ୟତି ॥ ୪୩॥

ସପ୍ତର୍ଷିମାନେ ଅତି ପ୍ରେମରେ ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତଙ୍କୁ କହିଲେ – ରାଜନ୍ ! ତୁମେ ଭଗବାନଙ୍କର ଧ୍ୟାନ କର | ସେ ହିଁ ଆମ୍ଭମାନଙ୍କୁ ଏହି ସଂକଟରୁ ଉଦ୍ଧାର କରିବେ ଏବଂ ଆମ୍ଭମାନଙ୍କର କଲ୍ୟାଣ କରିବେ |

ସୋଽନୁଧ୍ୟାତସ୍ତତୋ ରାଜ୍ଞା ପ୍ରାଦୁରାସୀନ୍ମହାର୍ଣବେ ।

ଏକଶୃଙ୍ଗଧରୋ ମତ୍ସ୍ୟୋ ହୈମୋ ନିୟୁତୟୋଜନଃ ॥ ୪୪॥

ସେମାନଙ୍କ ଆଜ୍ଞା ଶିରୋଧାର୍ଯ୍ୟ କରି ରାଜା ଭଗବାନଙ୍କର ଧ୍ୟାନ କଲେ | ଏହି ସମୟରେ ସେହି ମହାନ୍ ସମୁଦ୍ରରେ ଭଗବାନ ମତ୍ସ୍ୟ ରୂପରେ ପ୍ରକଟ ହେଲେ | ମତ୍ସ୍ୟଭଗବାନଙ୍କର ଶରୀରର କାନ୍ତି ସୁବର୍ଣ୍ଣ ତୁଲ୍ୟ ଦେଦୀପ୍ୟମାନ ଥିଲା ଏବଂ ଶରୀରର ବିସ୍ତାର ଚାରି ଲକ୍ଷ କୋଶ ଥିଲା | ତାଙ୍କ ଶରୀରରେ ଏକ ବହୁତ ବଡ ଶିଂଘ ମଧ୍ୟ ଥିଲା |

ନିବଧ୍ୟ ନାବଂ ତଚ୍ଛୃଙ୍ଗେ ଯଥୋକ୍ତୋ ହରିଣା ପୁରା ।

ବରତ୍ରେଣାହିନା ତୁଷ୍ଟସ୍ତୁଷ୍ଟାବ ମଧୁସୂଦନମ୍ ॥ ୪୫॥

ଭଗବାନ ପୂର୍ବରୁ ଯେପରି ଆଜ୍ଞା ଦେଇଥିଲେ, ତଦନୁଯାୟୀ ବାସୁକି ନାଗ ସାହାଯ୍ୟରେ ନୌକାକୁ ଭଗବାନଙ୍କ ଶିଂଘରେ ବାନ୍ଧି ଦିଆଗଲା ଏବଂ ପ୍ରସନ୍ନ ଚିତ୍ତରେ ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତ ଭଗବାନଙ୍କର ସ୍ତୁତି କଲେ -

ରାଜୋବାଚ

ଅନାଦ୍ୟବିଦ୍ୟୋପହତାତ୍ମସମ୍ବିଦ-

ସ୍ତନ୍ମୂଲସଂସାରପରିଶ୍ରମାତୁରାଃ ।

ଯଦୃଚ୍ଛୟେହୋପସୃତା ଯମାପ୍ନୁୟୁ-

ର୍ୱିମୁକ୍ତିଦୋ ନଃ ପରମୋ ଗୁରୁର୍ଭବାନ୍ ॥ ୪୬॥

ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତ କହିଲେ – ପ୍ରଭୁ ! ସାଂସାରିକ ଜୀବର ଆତ୍ମଜ୍ଞାନ ଅନାଦି ଅବିଦ୍ୟାରେ ଆବୃତ ରହିଛି | ସେହି କାରଣରୁ ସେମାନେ ସଂସାରର ଅନେକାନେକ କ୍ଲେଶଭାରରେ ପୀଡିତ ଅଟନ୍ତି | ଆପଣଙ୍କ ଅନୁଗ୍ରହରୁ ଯଦି କେବେ ସେମାନେ ଆପଣଙ୍କ ଶରଣରେ ଆସିଯାଆନ୍ତି, ତେବେ ଅନାୟାସରେ ସେମାନେ ଆପଣଙ୍କୁ ପ୍ରାପ୍ତ କରିନିଅନ୍ତି | ଆମ୍ଭମାନଙ୍କୁ ବନ୍ଧନମୁକ୍ତ କରି ବାସ୍ତବିକ ମୁକ୍ତି ପ୍ରଦାନ କରୁଥିବା ପରମ ଗୁରୁ ଆପଣ ହିଁ ଅଟନ୍ତି |

ଜନୋଽବୁଧୋଽୟଂ ନିଜକର୍ମବନ୍ଧନଃ

ସୁଖେଚ୍ଛୟା କର୍ମ ସମୀହତେଽସୁଖମ୍ ।

ଯତ୍ସେବୟା ତାଂ ବିଧୁନୋତ୍ୟସନ୍ମତିଂ

ଗ୍ରନ୍ଥିଂ ସ ଭିନ୍ଦ୍ୟାଦ୍ଧୃଦୟଂ ସ ନୋ ଗୁରୁଃ ॥ ୪୭॥

ଏହି ଅଜ୍ଞାନୀ ଜୀବ ନିଜ କର୍ମପାଶରେ ବନ୍ଧା ହୋଇ ରହିଛି | ସୁଖ ଆଶାରେ ଦୁଃଖପ୍ରଦ କର୍ମର ଅନୁଷ୍ଠାନ କରୁଛି | ଯାହାର ସେବା କରି ତାହାର ଅଜ୍ଞାନ ନଷ୍ଟ ହୋଇଯାଏ, ସେହି ପରମ ଗୁରୁ ଆପଣ ମୋର ହୃଦୟର ଗ୍ରନ୍ଥିକୁ ଛିନ୍ନ କରନ୍ତୁ |

ଯତ୍ସେବୟାଗ୍ନେରିବ ରୁଦ୍ରରୋଦନଂ

ପୁମାନ୍ ବିଜହ୍ୟାନ୍ମଲମାତ୍ମନସ୍ତମଃ ।

ଭଜେତ ବର୍ଣଂ ନିଜମେଷ ସୋଽବ୍ୟଯୋ

ଭୂୟାତ୍ସ ଈଶଃ ପରମୋ ଗୁରୋର୍ଗୁରୁଃ ॥ ୪୮॥

ଅଗ୍ନିରେ ତପ୍ତ ହେବା ଫଳରେ ଯେପରି ସୁନା-ରୂପାର ମଳ ନିଷ୍କାସିତ ହୋଇ ତାହାର ଉଜ୍ଜ୍ବଳତା ବୃଦ୍ଧି ପାଇଥାଏ, ସେହିପରି ଆପଣଙ୍କ ସେବାରେ ନିଯୁକ୍ତ ହୋଇ ଜୀବ ନିଜ ଅନ୍ତଃକରଣର ଅଜ୍ଞାନରୂପ ମଳରୁ ମୁକ୍ତ ହୋଇଯାଏ ତଥା ନିଜର ବାସ୍ତବିକ ସ୍ବରୂପରେ ସ୍ଥିତ ହୋଇଯାଏ | ସର୍ବଶକ୍ତିମାନ ଅବିନାଶୀ ପ୍ରଭୁ! ଆପଣ ହିଁ ଆମ ଗୁରୁଜନମାନଙ୍କର ବି ପରମ ଗୁରୁ ଅଟନ୍ତି | ଅତଏବ ଆପଣ ହିଁ ଆମର ଗୁରୁ ହୁଅନ୍ତୁ |

ନ ଯତ୍ପ୍ରସାଦାୟୁତଭାଗଲେଶ-

ମନ୍ୟେ ଚ ଦେବା ଗୁରବୋ ଜନାଃ ସ୍ୱୟମ୍ ।

କର୍ତୁଂ ସମେତାଃ ପ୍ରଭବନ୍ତି ପୁଂସ-

ସ୍ତମୀଶ୍ୱରଂ ତ୍ୱାଂ ଶରଣଂ ପ୍ରପଦ୍ୟେ ॥ ୪୯॥

ଯେତେସବୁ ଦେବତା, ଗୁରୁ ଏବଂ ଅନ୍ୟ ସାଂସାରିକ ଜୀବ ଅଛନ୍ତି – ସେମାନେ ସମସ୍ତେ ସ୍ବତନ୍ତ୍ରରୂପରେ ଏକସଙ୍ଗେ ମିଶି କୃପା କଲେ ବି ଆପଣଙ୍କ କୃପାର ଦଶ ହଜାର ଭାଗର ଅଂଶ ସହିତ ମଧ୍ୟ ସମାନ ନୁହଁନ୍ତି | ପ୍ରଭୁ ! ଆପଣ ହିଁ ସର୍ବଶକ୍ତିମାନ ଅଟନ୍ତି | ମୁଁ ଆପଣଙ୍କର ଶରଣ ଗ୍ରହଣ କରୁଛି |

ଅଚକ୍ଷୁରନ୍ଧସ୍ୟ ଯଥାଗ୍ରଣୀଃ କୃତ-

ସ୍ତଥା ଜନସ୍ୟାବିଦୁଷୋଽବୁଧୋ ଗୁରୁଃ ।

ତ୍ୱମର୍କଦୃକ୍ସର୍ୱଦୃଶାଂ ସମୀକ୍ଷଣୋ

ବୃତୋ ଗୁରୁର୍ନଃ ସ୍ୱଗତିଂ ବୁଭୁତ୍ସତାମ୍ ॥ ୫୦॥

କୌଣସି ଅନ୍ଧ ଅନ୍ୟ ଜଣେ ଅନ୍ଧକୁ ନିଜର ପଥପ୍ରଦର୍ଶକ କରିନେବା ପରି ଅଜ୍ଞାନୀ ଜୀବ ଅନ୍ୟ ଅଜ୍ଞାନୀଙ୍କୁ ହିଁ ନିଜର ଗୁରୁ ରୂପେ ବରଣ କରିଥାଆନ୍ତି | ଆପଣ ସୂର୍ଯ୍ୟ ସଦୃଶ ସ୍ବୟଂପ୍ରକାଶ ଏବଂ ସମସ୍ତ ଇନ୍ଦ୍ରିୟର ପ୍ରେରକ ଅଟନ୍ତି | ତେଣୁ ଆତ୍ମତତ୍ତ୍ବର ଜିଜ୍ଞାସୁ ଆମ୍ଭେମାନେ ଆପଣଙ୍କୁ ହିଁ ନିଜର ଗୁରୁ ରୂପେ ବରଣ କରୁଛୁ |

ଜନୋ ଜନସ୍ୟାଦିଶତେଽସତୀଂ ମତିଂ

ଯୟା ପ୍ରପଦ୍ୟେତ ଦୁରତ୍ୟଯଂ ତମଃ ।

ତ୍ୱଂ ତ୍ୱବ୍ୟଯଂ ଜ୍ଞାନମମୋଘମଞ୍ଜସା

ପ୍ରପଦ୍ୟତେ ଯେନ ଜନୋ ନିଜଂ ପଦମ୍ ॥ ୫୧॥

ଅଜ୍ଞାନୀ ମନୁଷ୍ୟ ଅଜ୍ଞାନୀମାନଙ୍କୁ ଯେଉଁ ଜ୍ଞାନ-ଉପଦେଶ ଦେଇଥାଆନ୍ତି, ତାହା ତ ଅଜ୍ଞାନ ହିଁ ଅଟେ | ତଦ୍ବାରା ସଂସାରରୂପ ଘୋର ଅନ୍ଧକାରର ଅଧିକାଧିକ ପ୍ରାପ୍ତି ହୋଇଥାଏ | କିନ୍ତୁ ଆପଣ ସେହି ଅବିନାଶୀ ଏବଂ ଅମୋଘ ଜ୍ଞାନର ଉପଦେଶ ପ୍ରଦାନ କରିଥାଆନ୍ତି, ଯଦ୍ବାରା ମନୁଷ୍ୟ ଅନାୟାସରେ ନିଜର ବାସ୍ତବିକ ସ୍ବରୂପକୁ ପ୍ରାପ୍ତ କରିନିଏ |

ତ୍ୱଂ ସର୍ୱଲୋକସ୍ୟ ସୁହୃତ୍ପ୍ରିୟେଶ୍ୱରୋ

ହ୍ୟାତ୍ମା ଗୁରୁର୍ଜ୍ଞାନମଭୀଷ୍ଟସିଦ୍ଧିଃ ।

ତଥାପି ଲୋକୋ ନ ଭବନ୍ତମନ୍ଧଧୀ-

ର୍ଜାନାତି ସନ୍ତଂ ହୃଦି ବଦ୍ଧକାମଃ ॥ ୫୨॥

ଆପଣ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ଲୋକର ସୁହୃଦ, ପ୍ରିୟତମ, ଈଶ୍ବର ଏବଂ ଆତ୍ମା ଅଟନ୍ତି | ଗୁରୁ, ତାଙ୍କ ଦ୍ବାରା ପ୍ରାପ୍ତ ହେଉଥିବା ଜ୍ଞାନ ଏବଂ ଅଭୀଷ୍ଟର ସିଦ୍ଧି ମଧ୍ୟ ଆପଣଙ୍କର ହିଁ ସ୍ବରୂପ ଅଟେ | ତଥାପି କାମନାର ବନ୍ଧନରେ ବାନ୍ଧି ହୋଇ ଲୋକେ ଅନ୍ଧ ପରି ରହିଥାଆନ୍ତି | ସେମାନଙ୍କୁ ଏହା ଗୋଚର ନ ଥାଏ ଯେ ଆପଣ ସେମାନଙ୍କ ହୃଦୟରେ ହିଁ ବିରାଜମାନ ଅଟନ୍ତି |

ତଂ ତ୍ୱାମହଂ ଦେବବରଂ ବରେଣ୍ୟଂ

ପ୍ରପଦ୍ୟ ଈଶଂ ପ୍ରତିବୋଧନାୟ ।

ଛିନ୍ଧ୍ୟର୍ଥଦୀପୈର୍ଭଗବନ୍ ବଚୋଭି-

ର୍ଗ୍ରନ୍ଥୀନ୍ ହୃଦୟ୍ୟାନ୍ ବିବୃଣୁ ସ୍ୱମୋକଃ ॥ ୫୩॥

ଆପଣ ଦେବତାମାନଙ୍କର ବି ଆରାଧ୍ୟଦେବ ପରମ ପୂଜନୀୟ ପରମେଶ୍ବର ଅଟନ୍ତି | ଆପଣଙ୍କଠାରୁ ଜ୍ଞାନ ପ୍ରାପ୍ତ କରିବା ନିମନ୍ତେ ମୁଁ ଆପଣଙ୍କ ଶରଣରେ ଆସିଛି | ଭଗବନ୍ ! ଆପଣ ପରମାର୍ଥକୁ ପ୍ରକାଶିତ କରୁଥିବା ନିଜ ବାଣୀ ଦ୍ବାରା ମୋର ହୃଦୟର ଗ୍ରନ୍ଥିକୁ ଛେଦନ କରନ୍ତୁ ଏବଂ ନିଜ ସ୍ବରୂପକୁ ପ୍ରକାଶିତ କରନ୍ତୁ |

ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ

ଇତ୍ୟୁକ୍ତବନ୍ତଂ ନୃପତିଂ ଭଗବାନାଦିପୂରୁଷଃ ।

ମତ୍ସ୍ୟରୂପୀ ମହାମ୍ଭୋଧୌ ବିହରଂସ୍ତତ୍ତ୍ୱମବ୍ରବୀତ୍ ॥ ୫୪॥

ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ କହୁଛନ୍ତି – ପରୀକ୍ଷିତ ! ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତଙ୍କର ଏପରି ପ୍ରାର୍ଥନା ଶୁଣି ମତ୍ସ୍ୟରୂପଧାରୀ ପୁରୁଷୋତ୍ତମ ଭଗବାନ ପ୍ରଳୟ ସମୁଦ୍ରରେ ବିହାର କରୁଥିବା ଅବସ୍ଥାରେ ତାଙ୍କୁ ଆତ୍ମତତ୍ତ୍ବର ଉପଦେଶ ଦେଲେ |

ପୁରାଣସଂହିତାଂ ଦିବ୍ୟାଂ ସାଙ୍ଖ୍ୟଯୋଗକ୍ରିୟାବତୀମ୍ ।

ସତ୍ୟବ୍ରତସ୍ୟ ରାଜର୍ଷେରାତ୍ମଗୁହ୍ୟମଶେଷତଃ ॥ ୫୫॥

ରାଜର୍ଷି ସତ୍ୟବ୍ରତଙ୍କ ଆଗରେ ନିଜ ସ୍ବରୂପର ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ରହସ୍ୟ ବର୍ଣ୍ଣନା କରିବାକୁ ଯାଇ ଭଗବାନ ଜ୍ଞାନ, ଭକ୍ତି ଏବଂ କର୍ମଯୋଗରେ ପରିପୂର୍ଣ୍ଣ ଯେଉଁ ଦିବ୍ୟ ପୁରାଣର ଉପଦେଶ ଦେଇଥିଲେ, ତାହା ‘ମତ୍ସ୍ୟପୁରାଣ ଭାବରେ ପ୍ରସିଦ୍ଧ ଅଟେ |

ଅଶ୍ରୌଷୀଦୃଷିଭିଃ ସାକମାତ୍ମତତ୍ତ୍ୱମସଂଶୟମ୍ ।

ନାବ୍ୟାସୀନୋ ଭଗବତା ପ୍ରୋକ୍ତଂ ବ୍ରହ୍ମ ସନାତନମ୍ ॥ ୫୬॥

ଅନ୍ୟ ଋଷିମାନଙ୍କ ସହିତ ନୌକାରେ ବସି ସତ୍ୟବ୍ରତ ସନ୍ଦେହରହିତ ଚିତ୍ତରେ ଭଗବାନଙ୍କ ଦ୍ବାରା ଉପଦିଷ୍ଟ ସେହି ସନାତନ ବ୍ରହ୍ମସ୍ବରୂପ ଆତ୍ମତତ୍ତ୍ବ ଶ୍ରବଣ କଲେ |

ଅତୀତପ୍ରଲୟାପାୟ ଉତ୍ଥିତାୟ ସ ବେଧସେ ।

ହତ୍ୱାସୁରଂ ହୟଗ୍ରୀବଂ ବେଦାନ୍ ପ୍ରତ୍ୟାହରଦ୍ଧରିଃ ॥ ୫୭॥

ଏହାପରେ ଯେତେବେଳେ ପୂର୍ବ ପ୍ରଳୟର ଅନ୍ତ ଘଟିଲା ଏବଂ ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କର ନିଦ ଭାଙ୍ଗିଲା, ସେତେବେଳେ ଭଗବାନ ହୟଗ୍ରୀବ ଅସୁରକୁ ମାରି ତାହାଠାରୁ ବେଦ ଛଡାଇ ନେଲେ ଏବଂ ତାହା ବ୍ରହ୍ମାଜୀଙ୍କୁ ଦେଲେ |

ସ ତୁ ସତ୍ୟବ୍ରତୋ ରାଜା ଜ୍ଞାନବିଜ୍ଞାନସଂୟୁତଃ ।

ବିଷ୍ଣୋଃ ପ୍ରସାଦାତ୍କଲ୍ପେଽସ୍ମିନ୍ନାସୀଦ୍ୱୈବସ୍ୱତୋ ମନୁଃ ॥ ୫୮॥

ଭଗବାନଙ୍କ କୃପାରୁ ରାଜା ସତ୍ୟବ୍ରତ ଜ୍ଞାନ-ବିଜ୍ଞାନ ସମ୍ପନ୍ନ ହୋଇ ଏହି କଳ୍ପରେ ବୈବସ୍ବତ ମନୁ ହେଲେ |

ସତ୍ୟବ୍ରତସ୍ୟ ରାଜର୍ଷେର୍ମାୟାମତ୍ସ୍ୟସ୍ୟ ଶାର୍ଙ୍ଗିଣଃ ।

ସମ୍ବାଦଂ ମହଦାଖ୍ୟାନଂ ଶ୍ରୁତ୍ୱା ମୁଚ୍ୟେତ କିଲ୍ବିଷାତ୍ ॥ ୫୯॥

ନିଜ ଯୋଗମାୟା ବଳରେ ମତ୍ସ୍ୟରୂପ ଧାରଣ କରିଥିବା ଭଗବାନ ବିଷ୍ଣୁ ଏବଂ ରାଜର୍ଷି ସତ୍ୟବ୍ରତଙ୍କର ଏହି ସମ୍ବାଦ ଓ ଶ୍ରେଷ୍ଠ ଆଖ୍ୟାନର ଶ୍ରବଣ କରି ମନୁଷ୍ୟ ସମସ୍ତ ପାପରୁ ମୁକ୍ତ ହୋଇଯାଏ |

ଅବତାରୋ ହରେର୍ୟୋଽୟଂ କୀର୍ତୟେଦନ୍ୱହଂ ନରଃ ।

ସଙ୍କଲ୍ପାସ୍ତସ୍ୟ ସିଧ୍ୟନ୍ତି ସ ଯାତି ପରମାଂ ଗତିମ୍ ॥ ୬୦॥

ପ୍ରତିଦିନ ଯେଉଁ ମନୁଷ୍ୟ ଭଗବାନଙ୍କର ଏହି ଅବତାରର କୀର୍ତ୍ତନ କରନ୍ତି, ତାଙ୍କର ସମସ୍ତ ସଂକଳ୍ପ ସିଦ୍ଧ ହୋଇଥାଏ ଏବଂ ସେ ପରମ ଗତି ପ୍ରାପ୍ତ କରିଥାଆନ୍ତି |

ପ୍ରଲୟପୟସି ଧାତୁଃ ସୁପ୍ତଶକ୍ତେର୍ମୁଖେଭ୍ୟଃ

ଶ୍ରୁତିଗଣମପନୀତଂ ପ୍ରତ୍ୟୁପାଦତ୍ତ ହତ୍ୱା ।

ଦିତିଜମକଥୟଦ୍ୟୋ ବ୍ରହ୍ମ ସତ୍ୟବ୍ରତାନାଂ

ତମହମଖିଲହେତୁଂ ଜିହ୍ମମୀନଂ ନତୋଽସ୍ମି ॥ ୬୧॥

ପ୍ରଳୟକାଳୀନ ସମୁଦ୍ରରେ ଯେତେବେଳେ ବ୍ରହ୍ମାଜୀ ଶୟନରତ ଥିଲେ, ତାଙ୍କର ସୃଷ୍ଟିଶକ୍ତି ଲୁପ୍ତ ହୋଇ ଯାଇଥିଲା, ସେତେବେଳେ ତାଙ୍କର ମୁଖରୁ ବାହାରି ଆସିଥିବା ଶ୍ରୁତିକୁ ଚୋରାଇ ହୟଗ୍ରୀବ ଦୈତ୍ୟ ପାତାଳକୁ ନେଇ ଯାଇଥିଲା | ଭଗବାନ ତାକୁ ମାରି ଶ୍ରୁତିମାନଙ୍କୁ ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କୁ ଫେରାଇ ଦେଇଥିଲେ ଏବଂ ସତ୍ୟବ୍ରତ ତଥା ସପ୍ତର୍ଷିଙ୍କୁ ବ୍ରହ୍ମତତ୍ତ୍ବର ଉପଦେଶ ଦେଇଥିଲେ | ସମସ୍ତ ଜଗତର ପରମ କାରଣ ସେହି ଲୀଳାମତ୍ସ୍ୟ- ଭଗବାନଙ୍କୁ ମୁଁ ନମସ୍କାର କରୁଛି |

ଇତି ଶ୍ରୀମଦ୍ଭାଗବତେ ମହାପୁରାଣେ ବୈୟାସକ୍ୟାମଷ୍ଟାଦଶସାହସ୍ର୍ୟାଂ

ପାରମହଂସ୍ୟାଂ ସଂହିତାୟାମଷ୍ଟମସ୍କନ୍ଧେ ମତ୍ସ୍ୟାବତାରଚରିତାନୁ-

ବର୍ଣନଂ ନାମ ଚତୁର୍ୱିଂଶୋଽଧ୍ୟାୟଃ ॥ ୨୪॥

 

ଇତ୍ୟଷ୍ଟମସ୍କନ୍ଧଃ ସମାପ୍ତଃ ॥

ଓଁ ତତ୍ସତ୍ ॥

Comments

Popular posts from this blog