ଶ୍ରୀମଦ୍ ଭାଗବତ ମହାପୁରାଣ

ଓଁ ନମୋ ଭଗବତେ ବାସୁଦେବାୟ ॥

ଅଷ୍ଟମ ସ୍କନ୍ଧ ॥

ତ୍ରୟବିଂଶ ଅଧ୍ୟାୟ

ବଳି ବନ୍ଧନମୁକ୍ତ ହୋଇ ସୁତଳ ଲୋକକୁ ଗମନ କଲେ

ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ

ଇତ୍ୟୁକ୍ତବନ୍ତଂ ପୁରୁଷଂ ପୁରାତନଂ

ମହାନୁଭାବୋଽଖିଲସାଧୁସମ୍ମତଃ ।

ବଦ୍ଧାଞ୍ଜଲିର୍ବାଷ୍ପକଲାକୁଲେକ୍ଷଣୋ

ଭକ୍ତ୍ୟୁଦ୍ଗଲୋ ଗଦ୍ଗଦୟା ଗିରାବ୍ରବୀତ୍ ॥ ୧॥

ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ କହୁଛନ୍ତି – ସନାତନ ପୁରୁଷ ଭଗବାନଙ୍କର ବଚନ ଶୁଣି ସାଧୁଜନଙ୍କର ଆଦରଣୀୟ ମହାନୁଭବ ଦୈତ୍ୟରାଜ ବଳିଙ୍କର ନେତ୍ର ଅଶ୍ରୁପୂର୍ଣ୍ଣ ହୋଇଗଲା | ନିର୍ମଳ ପ୍ରେମର ଉଦ୍ରେକରେ ତାଙ୍କର ଗଳା ରୁଦ୍ଧ ହୋଇଗଲା | ହାତ ଯୋଡି ଗଦଗଦ ବାଣୀରେ ସେ ଭଗବାନଙ୍କୁ କହିଲେ -

ବଲିରୁବାଚ

ଅହୋ ପ୍ରଣାମାୟ କୃତଃ ସମୁଦ୍ୟମଃ

ପ୍ରପନ୍ନଭକ୍ତାର୍ଥବିଧୌ ସମାହିତଃ ।

ଯଲ୍ଲୋକପାଲୈସ୍ତ୍ୱଦନୁଗ୍ରହୋଽମରୈ-

ରଲବ୍ଧପୂର୍ୱୋଽପସଦେଽସୁରେଽର୍ପିତଃ ॥ ୨॥

ବଳି କହିଲେ – ପ୍ରଭୁ ! ମୁଁ ତ ଆପଣଙ୍କୁ ପୂରା-ପୂରା ପ୍ରଣାମ ମଧ୍ୟ କରିନାହିଁ;  କେବଳ ପ୍ରଣାମ କରିବାର ଚେଷ୍ଟାମାତ୍ର କରିଛି | ତାହାର ଫଳ ଭାବରେ ମୋତେ ଏହା ପ୍ରାପ୍ତ ହେଲା, ଯାହା ଆପଣଙ୍କ ଚରଣର ଶରଣାଗତ ଭକ୍ତମାନଙ୍କୁ ପ୍ରାପ୍ତ ହୋଇଥାଏ | ଯେଉଁ କୃପା ଆପଣ ବଡ-ବଡ ଲୋକପାଳ ଏବଂ ଦେବତାମାନଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ କରିନାହାଁନ୍ତି, ତାହା ଆଜି ମୋ ପରି ନୀଚ ଅସୁରକୁ ଅନାୟାସରେ ପ୍ରାପ୍ତ ହୋଇଗଲା |

ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ

ଇତ୍ୟୁକ୍ତ୍ୱା ହରିମାନମ୍ୟ ବ୍ରହ୍ମାଣଂ ସଭବଂ ତତଃ ।

ବିବେଶ ସୁତଲଂ ପ୍ରୀତୋ ବଲିର୍ମୁକ୍ତଃ ସହାସୁରୈଃ ॥ ୩॥

ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ କହୁଛନ୍ତି – ପରୀକ୍ଷିତ ! ଏତିକି କହିବା ପରେ ବଳି ବରୁଣ-ପାଶରୁ ମୁକ୍ତ ହୋଇଗଲେ | ତାପରେ ସେ ଭଗବାନଙ୍କ ସହିତ ବ୍ରହ୍ମାଜୀ ଏବଂ ଭଗବାନ ଶଂକରଙ୍କୁ ପ୍ରଣାମ କଲେ ଏବଂ ପ୍ରସନ୍ନ ଚିତ୍ତରେ ଅସୁରମାନଙ୍କ ସହିତ ସୁତଳ ଲୋକକୁ ଯାତ୍ରା କଲେ |

ଏବମିନ୍ଦ୍ରାୟ ଭଗବାନ୍ ପ୍ରତ୍ୟାନୀୟ ତ୍ରିବିଷ୍ଟପମ୍ ।

ପୂରୟିତ୍ୱାଦିତେଃ କାମମଶାସତ୍ସକଲଂ ଜଗତ୍ ॥ ୪॥

ଏହିପରି ଭାବରେ ଭଗବାନ ବଳିଙ୍କଠାରୁ ସ୍ବର୍ଗଲୋକ ଛଡାଇ ନେଇ ଇନ୍ଦ୍ରଙ୍କୁ ଦେଲେ, ଅଦିତିଙ୍କର କାମନା ପୂର୍ଣ୍ଣ କଲେ ଏବଂ ସ୍ବୟଂ ଉପେନ୍ଦ୍ର ଭାବରେ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ଜଗତର ଶାସନ କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |

ଲବ୍ଧପ୍ରସାଦଂ ନିର୍ମୁକ୍ତଂ ପୌତ୍ରଂ ବଂଶଧରଂ ବଲିମ୍ ।

ନିଶାମ୍ୟ ଭକ୍ତିପ୍ରବଣଃ ପ୍ରହ୍ଲାଦ ଇଦମବ୍ରବୀତ୍ ॥ ୫॥

ନିଜର ପୌତ୍ର ଏବଂ ବଂଶଧର ରାଜା ବଳି ବନ୍ଧନମୁକ୍ତ ହୋଇ ଭଗବାନଙ୍କ କୃପା-ପ୍ରସାଦରେ ଅନୁଗୃହୀତ ହୋଇଥିବା ଦେଖି, ପ୍ରହ୍ଲାଦଙ୍କ ହୃଦୟ ଭକ୍ତି-ଭାବରେ ଭରିଗଲା | ସେ ଭଗବାନଙ୍କର ଏପରି ସ୍ତୁତି କରିବାରେ ଲାଗିଲେ -

ପ୍ରହ୍ଲାଦ ଉବାଚ

ନେମଂ ବିରିଞ୍ଚୋ ଲଭତେ ପ୍ରସାଦଂ

ନ ଶ୍ରୀର୍ନ ଶର୍ୱଃ କିମୁତାପରେ ତେ ।

ଯନ୍ନୋଽସୁରାଣାମସି ଦୁର୍ଗପାଲୋ

ବିଶ୍ୱାଭିବନ୍ଦ୍ୟୈରଭିବନ୍ଦିତାଙ୍ଘ୍ରିଃ ॥ ୬॥

ପ୍ରହ୍ଲାଦ କହିଲେ – ପ୍ରଭୁ ! ଅନ୍ୟମାନଙ୍କ କଥା କଣ କହିବା, ଏହି କୃପାପ୍ରସାଦ ତ କେବେ ବ୍ରହ୍ମାଜୀ, ଲକ୍ଷ୍ମୀଦେବୀ ଏବଂ ଶଂକର ଭଗବାନଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ ପ୍ରାପ୍ତ ହୋଇନାହିଁ | ହାୟ ! ବିଶ୍ବବନ୍ଦ୍ୟ ବ୍ରହ୍ମା ଆଦି ଯାହାର ଚରଣ ବନ୍ଦନା କରିନ୍ତି, ସେ ଆଜି ଆମ୍ଭମାନଙ୍କ ପରି ଅସୁରମାନଙ୍କର ଦୁର୍ଗରକ୍ଷକ ଚୌକିଦାର ସାଜିଛନ୍ତି !

ଯତ୍ପାଦପଦ୍ମମକରନ୍ଦନିଷେବଣେନ

ବ୍ରହ୍ମାଦୟଃ ଶରଣଦାଶ୍ନୁବତେ ବିଭୂତୀଃ ।

କସ୍ମାଦ୍ୱୟଂ କୁସୃତୟଃ ଖଲୟୋନୟସ୍ତେ

ଦାକ୍ଷିଣ୍ୟଦୃଷ୍ଟିପଦବୀଂ ଭବତଃ ପ୍ରଣୀତାଃ ॥ ୭॥

ଶରଣାଗତବତ୍ସକ ପ୍ରଭୁ ! ବ୍ରହ୍ମାଦି ଲୋକପାଳ ସଦା ଆପଣଙ୍କ ଚରଣକମଳର ମକରନ୍ଦ-ରସ ପାନ କରୁଥିବା କାରଣରୁ ସୃଷ୍ଟିରଚନା ଶକ୍ତି ଆଦି ଅନେକ ବିଭୂତି ପ୍ରାପ୍ତ କରିଥାଆନ୍ତି | ଆମ୍ଭେମାନେ ତ ଜନ୍ମଜାତ ଖଳ ଏବଂ କୁମାର୍ଗଗାମୀ ଅଟୁ, ଆମ୍ଭମାନଙ୍କ ଉପରେ ଆପଣଙ୍କର ଏପରି ଅନୁଗ୍ରହପୂର୍ଣ୍ଣ ଦୃଷ୍ଟି କିପରି ପଡିଲା ଯେ ଆପଣ ଆମର ଦ୍ବାରପାଳ ହିଁ ହୋଇଗଲେ |

ଚିତ୍ରଂ ତବେହିତମହୋଽମିତୟୋଗମାୟା-

ଲୀଲାବିସୃଷ୍ଟଭୁବନସ୍ୟ ବିଶାରଦସ୍ୟ ।

ସର୍ୱାତ୍ମନଃ ସମଦୃଶୋଽବିଷମଃ ସ୍ୱଭାବୋ

ଭକ୍ତପ୍ରିୟୋ ଯଦସି କଲ୍ପତରୁସ୍ୱଭାବଃ ॥ ୮॥

ଆପଣ ନିଜ ଯୋଗମାୟା ବଳରେ ଖେଳରେ-ଖେଳରେ ଏହି ତ୍ରିଭୁବନ ରଚନା କରିଦେଲେ | ଆପଣ ସର୍ବଜ୍ଞ, ସର୍ବାତ୍ମା ଏବଂ ସମଦର୍ଶୀ ଅଟନ୍ତି | ତଥାପି ଆପଣଙ୍କର ଲୀଳା ଅତ୍ୟନ୍ତ ବିଲକ୍ଷଣ ମନେ ହୋଇଥାଏ | ଆପଣଙ୍କର ସ୍ବଭାବ କଳ୍ପବୃକ୍ଷ ସଦୃଶ ଅଟେ, କାରଣ ନିଜ ଭକ୍ତମାନଙ୍କୁ ଆପଣ ବହୁତ ପ୍ରେମ କରନ୍ତି | ସେଥିପାଇଁ ବେଳେ ବେଳେ ଆପଣଙ୍କଠାରେ ଉପାସକମାନଙ୍କ ପ୍ରତି ପକ୍ଷପାତ ଏବଂ ବିମୁଖଜନଙ୍କ ପ୍ରତି ନିର୍ଦୟତା ଦେଖିବାକୁ ମିଳିଥାଏ |

ଶ୍ରୀଭଗବାନୁବାଚ

ବତ୍ସ ପ୍ରହ୍ଲାଦ ଭଦ୍ରଂ ତେ ପ୍ରୟାହି ସୁତଲାଲୟମ୍ ।

ମୋଦମାନଃ ସ୍ୱପୌତ୍ରେଣ ଜ୍ଞାତୀନାଂ ସୁଖମାବହ ॥ ୯॥

ଶ୍ରୀଭଗବାନ କହିଲେ – ପୁତ୍ର ପ୍ରହ୍ଲାଦ ! ତୁମର କଲ୍ୟାଣ ହେଉ | ଏବେ ତୁମେ ମଧ୍ୟ ସୁତଳ ଲୋକକୁ ଯାଅ | ସେଠାରେ ଆନନ୍ଦପୂର୍ବକ ନିଜ ପୌତ୍ର ବଳିଙ୍କ ପାଖରେ ରହି ନିଜ ଜାତିବନ୍ଧୁଙ୍କୁ ସୁଖୀ କର |

ନିତ୍ୟଂ ଦ୍ରଷ୍ଟାସି ମାଂ ତତ୍ର ଗଦାପାଣିମବସ୍ଥିତମ୍ ।

ମଦ୍ଦର୍ଶନମହାହ୍ଲାଦଧ୍ୱସ୍ତକର୍ମନିବନ୍ଧନଃ ॥ ୧୦॥

ସେଠାରେ ନିତ୍ୟ ତୁମେ ମୋତେ ହାତରେ ଗଦା ଧରି ଠିଆ ହୋଇଥିବା ଅବସ୍ଥାରେ ଦେଖିବାକୁ ପାଇବ | ମୋ ଦର୍ଶନର ପରମାନନ୍ଦରେ ମଗ୍ନ ରହିବା କାରଣରୁ ତୁମର ସମସ୍ତ କର୍ମବନ୍ଧନ ନଷ୍ଟ ହୋଇଯିବ |

ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ

ଆଜ୍ଞାଂ ଭଗବତୋ ରାଜନ୍ ପ୍ରହ୍ଲାଦୋ ବଲିନା ସହ ।

ବାଢମିତ୍ୟମଲପ୍ରଜ୍ଞୋ ମୂର୍ଧ୍ନ୍ୟାଧାୟ କୃତାଞ୍ଜଲିଃ ॥ ୧୧॥

ପରିକ୍ରମ୍ୟାଦିପୁରୁଷଂ ସର୍ୱାସୁରଚମୂପତିଃ ।

ପ୍ରଣତସ୍ତଦନୁଜ୍ଞାତଃ ପ୍ରବିବେଶ ମହାବିଲମ୍ ॥ ୧୨॥

ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ କହୁଛନ୍ତି – ପରୀକ୍ଷିତ ! ସମସ୍ତ ଦୈତ୍ୟସେନାଙ୍କର ସ୍ବାମୀ ବିଶୁଦ୍ଧବୁଦ୍ଧି ପ୍ରହ୍ଲାଦ ‘ଯେପରି ଆଜ୍ଞା କହି, ହାତ ଯୋଡି, ଭଗବାନଙ୍କର ଆଦେଶକୁ ମସ୍ତକରେ ଧାରଣ କଲେ | ତାପରେ ବଳିଙ୍କ ସହିତ ସେ ଆଦିପୁରୁଷ ଭଗବାନଙ୍କର ପରିକ୍ରମା କଲେ, ତାଙ୍କୁ ପ୍ରଣାମ କଲେ ଏବଂ ତାଙ୍କଠାରୁ ଅନୁମତି ନେଇ ସୁତଳ ଲୋକକୁ ଯାତ୍ରା କଲେ |

ଅଥାହୋଶନସଂ ରାଜନ୍ ହରିର୍ନାରାୟଣୋଽନ୍ତିକେ ।

ଆସୀନମୃତ୍ୱିଜାଂ ମଧ୍ୟେ ସଦସି ବ୍ରହ୍ମବାଦିନାମ୍ ॥ ୧୩॥

ପରୀକ୍ଷିତ ! ସେହି ସମୟରେ ଭଗବାନ ଶ୍ରୀହରି ବ୍ରହ୍ମବାଦୀ ଋତ୍ବିଜମାନଙ୍କ ସଭାରେ ନିଜ ପାଖରେ ହିଁ ବସିଥିବା ଶୁକ୍ରାଚାର୍ଯ୍ୟଙ୍କୁ କହିଲେ -

ବ୍ରହ୍ମନ୍ ସନ୍ତନୁ ଶିଷ୍ୟସ୍ୟ କର୍ମଚ୍ଛିଦ୍ରଂ ବିତନ୍ୱତଃ ।

ଯତ୍ତତ୍କର୍ମସୁ ବୈଷମ୍ୟଂ ବ୍ରହ୍ମଦୃଷ୍ଟଂ ସମଂ ଭବେତ୍ ॥ ୧୪॥

‘ବ୍ରହ୍ମନ୍ ! ଆପଣଙ୍କର ଶିଷ୍ୟ ଯଜ୍ଞ କରୁଥିଲା | ସେଥିରେ ଯାହା ତ୍ରୁଟି ରହିଗଲା, ଆପଣ ତାହାର ସମାଧାନ କରିଦିଅନ୍ତୁ | କାରଣ କର୍ମର ଅନୁଷ୍ଠାନରେ ଯଦି କିଛି ଭୁଲ୍-ଭଟକା ରହିଯାଏ, ତେବେ ବ୍ରାହ୍ମଣମାନଙ୍କର କୃପାଦୃଷ୍ଟିରେ ତାହାର ନିରାକରଣ ହୋଇଯାଏ |

ଶୁକ୍ର ଉବାଚ

କୁତସ୍ତତ୍କର୍ମବୈଷମ୍ୟଂ ଯସ୍ୟ କର୍ମେଶ୍ୱରୋ ଭବାନ୍ ।

ଯଜ୍ଞେଶୋ ଯଜ୍ଞପୁରୁଷଃ ସର୍ୱଭାବେନ ପୂଜିତଃ ॥ ୧୫॥

ଶୁକ୍ରାଚାର୍ଯ୍ୟ କହିଲେ – ଭଗବନ୍ ! ଯିଏ ନିଜର ସମସ୍ତ କର୍ମ ସମର୍ପିତ କରି ସବୁ ପ୍ରକାରରେ ଯଜ୍ଞେଶ୍ବର ଯଜ୍ଞପୁରୁଷ ଆପଣଙ୍କର ପୂଜା କଲା – ତାହାର କର୍ମରେ କୌଣସି ତ୍ରୁଟି, କୌଣସି ବିଷମତା କିପରି ରହିବ ?

ମନ୍ତ୍ରତସ୍ତନ୍ତ୍ରତଶ୍ଛିଦ୍ରଂ ଦେଶକାଲାର୍ହବସ୍ତୁତଃ ।

ସର୍ୱଂ କରୋତି ନିଶ୍ଛିଦ୍ରଂ ନାମସଙ୍କୀର୍ତନଂ ତବ ॥ ୧୬॥

କାରଣ ମନ୍ତ୍ରର, ଅନୁଷ୍ଠାନ-ପଦ୍ଧତିର, ଦେଶ, କାଳ, ପାତ୍ର ଏବଂ ବସ୍ତୁର ସମସ୍ତ ତ୍ରୁଟିର ନିରାକରଣ ତ ଆପଣଙ୍କ ନାମସଂକୀର୍ତ୍ତନମାତ୍ରରେ ହୋଇଯାଏ; ଆପଣଙ୍କର ନାମ ସବୁ ବିଷମତାକୁ ପୂର୍ଣ୍ଣ କରି ଦେଇଥାଏ |

ତଥାପି ବଦତୋ ଭୂମନ୍ କରିଷ୍ୟାମ୍ୟନୁଶାସନମ୍ ।

ଏତଚ୍ଛ୍ରେୟଃ ପରଂ ପୁଂସାଂ ଯତ୍ତବାଜ୍ଞାନୁପାଲନମ୍ ॥ ୧୭॥

ତଥାପି ହେ ଅନନ୍ତ ! ଆପଣ ଯେତେବେଳେ ସ୍ବୟଂ ଏହା କହୁଛନ୍ତି, ମୁଁ ଆପଣଙ୍କର ଆଜ୍ଞା ନିଶ୍ଚିତଭାବରେ ପାଳନ କରିବି | ଆପଣଙ୍କର ଆଜ୍ଞାପାଳନ କରିବା ମନୁଷ୍ୟ ପାଇଁ ସର୍ବଶ୍ରେଷ୍ଠ କଲ୍ୟାଣର ସାଧନ ଅଟେ |

ଶ୍ରୀଶୁକ ଉବାଚ

ଅଭିନନ୍ଦ୍ୟ ହରେରାଜ୍ଞାମୁଶନା ଭଗବାନିତି ।

ଯଜ୍ଞଚ୍ଛିଦ୍ରଂ ସମାଧତ୍ତ ବଲେର୍ୱିପ୍ରର୍ଷିଭିଃ ସହ ॥ ୧୮॥

ଶ୍ରୀଶୁକଦେବ କହୁଛନ୍ତି – ଭଗବାନ ଶ୍ରୀହରିଙ୍କର ଆଜ୍ଞା ପାଳନ କରିବାକୁ ଯାଇ, ବଳିଙ୍କ ଯଜ୍ଞରେ ଯାହା-ଯାହା ବିଷମତା ରହି ଯାଇଥିଲା, ଶୁକ୍ରାଚାର୍ଯ୍ୟ ଅନ୍ୟ ବ୍ରାହ୍ମଣମାନଙ୍କ ସହିତ ମିଶି ତାହା ପୂର୍ଣ୍ଣ କଲେ |

ଏବଂ ବଲେର୍ମହୀଂ ରାଜନ୍ ଭିକ୍ଷିତ୍ୱା ବାମନୋ ହରିଃ ।

ଦଦୌ ଭ୍ରାତ୍ରେ ମହେନ୍ଦ୍ରାୟ ତ୍ରିଦିବଂ ଯତ୍ପରୈର୍ହୃତମ୍ ॥ ୧୯॥

ପରୀକ୍ଷିତ ! ଏହିପରି ଭାବରେ ବାମନଭଗବାନ ଭିକ୍ଷାରେ ବଳିଙ୍କଠାରୁ ପୃଥିବୀ ଗ୍ରହଣ କରି ନିଜ ଜ୍ୟେଷ୍ଠ ଭ୍ରାତ ଇନ୍ଦ୍ରଙ୍କୁ ସ୍ବର୍ଗରାଜ୍ୟ ପ୍ରଦାନ କଲେ, ଯାହା ତାଙ୍କର ଶତ୍ରୁମାନେ ତାଙ୍କଠାରୁ ଛଡାଇ ନେଇଥିଲେ |

ପ୍ରଜାପତିପତିର୍ବ୍ରହ୍ମା ଦେବର୍ଷିପିତୃଭୂମିପୈଃ ।

ଦକ୍ଷଭୃଗ୍ୱଙ୍ଗିରୋମୁଖ୍ୟୈଃ କୁମାରେଣ ଭବେନ ଚ ॥ ୨୦॥

କଶ୍ୟପସ୍ୟାଦିତେଃ ପ୍ରୀତ୍ୟୈ ସର୍ୱଭୂତଭବାୟ ଚ ।

ଲୋକାନାଂ ଲୋକପାଲାନାମକରୋଦ୍ୱାମନଂ ପତିମ୍ ॥ ୨୧॥

ଏହାପରେ ପ୍ରଜାପତିମାନଙ୍କର ସ୍ବାମୀ ବ୍ରହ୍ମାଜୀ ନିଜ ସହିତ ଦେବର୍ଷି, ପିତୃଗଣ, ମନୁ, ଦକ୍ଷ, ଭୃଗୁ, ଅଙ୍ଗିରା, ସନତ୍-କୁମାର ଏବଂ ଭଗବାନ ଶଂକରଙ୍କୁ ନେଇ କଶ୍ୟପ ଏବଂ ଅଦିତିଙ୍କର ପ୍ରସନ୍ନତା ତଥା ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ପ୍ରାଣୀଜଗତର ଅଭ୍ୟୁତ୍ଥାନ ନିମନ୍ତେ ସମସ୍ତ ଲୋକ ଏବଂ ଲୋକପାଳଙ୍କର ସ୍ବାମୀ ପଦରେ ବାମନଭଗବାନଙ୍କୁ ଅଭିଷିକ୍ତ କଲେ |

ବେଦାନାଂ ସର୍ୱଦେବାନାଂ ଧର୍ମସ୍ୟ ଯଶସଃ ଶ୍ରିୟଃ ।

ମଙ୍ଗଲାନାଂ ବ୍ରତାନାଂ ଚ କଲ୍ପଂ ସ୍ୱର୍ଗାପବର୍ଗୟୋଃ ॥ ୨୨॥

ଉପେନ୍ଦ୍ରଂ କଲ୍ପୟାଞ୍ଚକ୍ରେ ପତିଂ ସର୍ୱବିଭୂତୟେ ।

ତଦା ସର୍ୱାଣି ଭୂତାନି ଭୃଶଂ ମୁମୁଦିରେ ନୃପ ॥ ୨୩॥

ପରୀକ୍ଷିତ ! ବେଦ, ସମସ୍ତ ଦେବତା, ଧର୍ମ, ଯଶ, ଲକ୍ଷ୍ମୀ, ମଙ୍ଗଳ, ବ୍ରତ, ସ୍ବର୍ଗ ଏବଂ ଅପବର୍ଗ – ସମସ୍ତଙ୍କ ରକ୍ଷକ ରୂପେ ସମସ୍ତଙ୍କର କଲ୍ୟାଣ ନିମନ୍ତେ ସର୍ବଶକ୍ତିମାନ ବାମନଭଗବାନଙ୍କୁ ଉପେନ୍ଦ୍ର ପଦ ପ୍ରଦାନ କଲେ | ସବୁ ପ୍ରାଣୀ ସେଥିରେ ଅତ୍ୟନ୍ତ ଆନନ୍ଦିତ ହେଲେ |

ତତସ୍ତ୍ୱିନ୍ଦ୍ରଃ ପୁରସ୍କୃତ୍ୟ ଦେବୟାନେନ ବାମନମ୍ ।

ଲୋକପାଲୈର୍ଦିବଂ ନିନ୍ୟେ ବ୍ରହ୍ମଣା ଚାନୁମୋଦିତଃ ॥ ୨୪॥

ଏହାପରେ ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କଠାରୁ ଅନୁମତି ନେଇ ଲୋକପାଳମାନଙ୍କ ସହିତ ଦେବରାଜ ଇନ୍ଦ୍ର ସର୍ବାଗ୍ରେ ବାମନଭଗବାନଙ୍କୁ ବିମାନରେ ବସାଇଲେ ଏବଂ ନିଜ ସହିତ ତାଙ୍କୁ ସ୍ବର୍ଗଲୋକକୁ ନେଇଗଲେ |

ପ୍ରାପ୍ୟ ତ୍ରିଭୁବନଂ ଚେନ୍ଦ୍ର ଉପେନ୍ଦ୍ରଭୁଜପାଲିତଃ ।

ଶ୍ରିୟା ପରମୟା ଜୁଷ୍ଟୋ ମୁମୁଦେ ଗତସାଧ୍ୱସଃ ॥ ୨୫॥

ଇନ୍ଦ୍ରଙ୍କୁ ଏକରେ ତ ତ୍ରିଭୁବନର ରାଜ୍ୟ ମିଳିଗଲା, ଦ୍ବିତୀୟରେ ବାମନଭଗବାନଙ୍କର କରକମଳର ଛତ୍ରଛାୟା ମଧ୍ୟ ମିଳିଗଲା | ସର୍ବଶ୍ରେଷ୍ଠ ଐଶ୍ବର୍ଯ୍ୟଲକ୍ଷ୍ମୀ ତାଙ୍କର ସେବା କରିବାରେ ଲାଗିଲା ଏବଂ ସେ ନିର୍ଭୟ ହୋଇ ଆନନ୍ଦ-ଉତ୍ସବ ପାଳନ କରିବାରେ ଲାଗିଲେ |

ବ୍ରହ୍ମା ଶର୍ୱଃ କୁମାରଶ୍ଚ ଭୃଗ୍ୱାଦ୍ୟା ମୁନୟୋ ନୃପ ।

ପିତରଃ ସର୍ୱଭୂତାନି ସିଦ୍ଧା ବୈମାନିକାଶ୍ଚ ଯେ ॥ ୨୬॥

ସୁମହତ୍କର୍ମ ତଦ୍ୱିଷ୍ଣୋର୍ଗାୟନ୍ତଃ ପରମାଦ୍ଭୁତମ୍ ।

ଧିଷ୍ଣ୍ୟାନି ସ୍ୱାନି ତେ ଜଗ୍ମୁରଦିତିଂ ଚ ଶଶଂସିରେ ॥ ୨୭॥

ବ୍ରହ୍ମା, ଶଂକର, ସନତ୍-କୁମାର, ଭୃଗୁ ଆଦି ମୁନି, ପିତୃଗଣ, ସମସ୍ତ ଭୂତ, ସିଦ୍ଧ ଏବଂ ବିମାନାରୋହୀ ଦେବଗଣ ଭଗବାନଙ୍କର ଏହି ପରମ ଅଦ୍ଭୁତ ଏବଂ ମହାନ୍ କର୍ମର ଗାନ କରି କରି ନିଜ-ନିଜର ଲୋକକୁ ପ୍ରସ୍ଥାନ କଲେ ଏବଂ ସମସ୍ତେ ଅଦିତିଙ୍କର ମଧ୍ୟ ଉଚ୍ଚ ପ୍ରଶଂସା କଲେ |

ସର୍ୱମେତନ୍ମୟାଽଽଖ୍ୟାତଂ ଭବତଃ କୁଲନନ୍ଦନ ।

ଉରୁକ୍ରମସ୍ୟ ଚରିତଂ ଶ୍ରୋତୄଣାମଘମୋଚନମ୍ ॥ ୨୮॥

ପରୀକ୍ଷିତ ! ତୁମକୁ ମୁଁ ଭଗବାନଙ୍କର ଏହି ସବୁ ଲୀଳା-କଥା ଶୁଣାଇଲି | ଏହା ଦ୍ବାରା ଶୁଣିବା ଲୋକର ସମସ୍ତ ପାପ ନଷ୍ଟ ହୋଇଯାଏ |

ପାରଂ ମହିମ୍ନ ଉରୁବିକ୍ରମତୋ ଗୃଣାନୋ

ଯଃ ପାର୍ଥିବାନି ବିମମେ ସ ରଜାଂସି ମର୍ତ୍ୟଃ ।

କିଂ ଜାୟମାନ ଉତ ଜାତ ଉପୈତି ମର୍ତ୍ୟ

ଇତ୍ୟାହ ମନ୍ତ୍ରଦୃଗୃଷିଃ ପୁରୁଷସ୍ୟ ଯସ୍ୟ ॥ ୨୯॥

ଭଗବାନଙ୍କର ଲୀଳା ଅନନ୍ତ, ତାଙ୍କର ମହିମା ଅପାର ଅଟେ | ଯେଉଁ ମନୁଷ୍ୟ ଏହାର ସୀମା ଜାଣିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରେ, ସେ ସତେ ଯେପରି ପୃଥିବୀର ପରମାଣୁକୁ ଗଣିବାକୁ ଇଚ୍ଛା କରିଥାଏ | ଭଗବାନଙ୍କ ସମ୍ବନ୍ଧରେ ମନ୍ତ୍ରଦ୍ରଷ୍ଟା ମହର୍ଷି ବସିଷ୍ଠ ବେଦରେ କହନ୍ତି, ‘ଏପରି ପୁରୁଷ କେବେ ନ ଥିଲେ, ନାହାଁନ୍ତି କି ହେବେ ନାହିଁ, ଯିଏ ଭଗବାନଙ୍କ ମହିମାର ଧାରଣା କରିପାରିବେ |

ଯ ଇଦଂ ଦେବଦେବସ୍ୟ ହରେରଦ୍ଭୁତକର୍ମଣଃ ।

ଅବତାରାନୁଚରିତଂ ଶୃଣ୍ୱନ୍ ଯାତି ପରାଂ ଗତିମ୍ ॥ ୩୦॥

ଦେବତାମାନଙ୍କର ଆରାଧ୍ୟଦେବ ଅଦ୍ଭୁତଲୀଳାଧାରୀ ବାମନଭଗବାନଙ୍କର ଅବତାର-ଚରିତ ଯିଏ ଶ୍ରବଣ କରନ୍ତି, ତାଙ୍କୁ ପରମ ଗତି ପ୍ରାପ୍ତ ହୋଇଥାଏ |

କ୍ରିୟମାଣେ କର୍ମଣୀଦଂ ଦୈବେ ପିତ୍ର୍ୟେଽଥ ମାନୁଷେ ।

ଯତ୍ର ଯତ୍ରାନୁକୀର୍ତ୍ୟେତ ତତ୍ତେଷାଂ ସୁକୃତଂ ବିଦୁଃ ॥ ୩୧॥

ଦେବଯଜ୍ଞ, ପିତୃଯଜ୍ଞ ଏବଂ ମନୁଷ୍ୟଯଜ୍ଞ – ଯେ କୌଣସି କର୍ମର ଅନୁଷ୍ଠାନ ସମୟରେ ଯଦି ସେଠାରେ ଭଗବାନଙ୍କର ଏହି ଲୀଳାର କୀର୍ତ୍ତନ କରାଯାଏ, ତେବେ ସବୁ କର୍ମ ସଫଳତାର ସହିତ ସମ୍ପନ୍ନ ହୋଇଯାଏ | ଏହା ବଡ-ବଡ ମହାତ୍ମାମାନଙ୍କର ଅନୁଭବ ଅଟେ |

ଇତି ଶ୍ରୀମଦ୍ଭାଗବତେ ମହାପୁରାଣେ ପାରମହଂସ୍ୟାଂ ସଂହିତାୟା-

ମଷ୍ଟମସ୍କନ୍ଧେ ବାମନାବତାରଚରିତେ ତ୍ରୟୋବିଂଶୋଽଧ୍ୟାୟଃ ॥ ୨୩॥ 

Comments

Popular posts from this blog